Magyar Gábor ügyvéd lapunknak kifejtette, a kormány a terrorveszélyhelyzet szabályozását a veszélyhelyzet szabályozása alapján valósítaná meg. Ezzel pedig az a gond, hogy míg a veszélyhelyzet esetén mindenki számára nyilvánvaló, hogy az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás vagy ipari szerencsétlenség történt, az állampolgárok által korántsem mindig tudható, hogy az ország jelentős terrorfenyegetettségben van. A titkosszolgálat, illetve a kormány nyilván birtokában van a megfelelő információknak, ám ezeket nem mindig oszthatják meg a nyilvánossággal. – Így adott esetben a végrehajtó hatalom „bemondására” mindenkinek tudomásul kellene venni az alapvető jogok bizonyos korlátozását, például kijárási tilalmat vagy éppen az internetszolgáltatás felfüggesztését – mondta. Véleménye szerint ez azt jelenti, hogy két hónapos időszakra a kormány „észak-koreai közállapotokat teremthet az országban akár egy blöff vagy egy téves hírszerzési információ alapján”.
Hack Péter jogász a Magyar Nemzet kérdésére arról beszélt, a nemzetközi gyakorlatban rendkívül ritka, hogy alapvető jogok korlátozására lehetőséget adó időszakról csak a kormány hozzon döntést, ez ugyanis széles körű visszaélésekre is lehetőséget ad. A szakember hangsúlyozta, ez ráadásul a mindenkori kormányra vonatkozik. Vagyis, a jelenlegi kormánypártoknak azt a kérdést kellene feltenniük önmaguknak, hogyha az ellenzék vezetné most az országot, akkor is jónak tartanának-e egy ilyen szabályozást, és rá mernék-e bízni más pártokra, hogy egy kormányülésen döntsenek egy ilyen helyzetben. Véleménye szerint a megoldás az lehetne, ha egy rövid időre, legfeljebb 72 órára szóló felhatalmazást kaphatna a kormány átmeneti intézkedések bevezetésére, ám erről sem kizárólag a kabinetnek lenne szerencsés döntenie. Ennyi idő bőven elegendő arra, hogy összehívhassák az Országgyűlést, amely kétharmaddal dönthet arról, hogy további intézkedésekre, például a szükségállapot bevezetésére szükség van-e.
Simicskó István honvédelmi miniszter ugyanakkor nem látja problémának, hogy a jogkorlátozásokra is lehetőséget adó időszak kihirdetéséről szóló döntés a kormány kezében legyen. A honvédelmi miniszter csütörtök este az ATV Egyenes Beszéd című műsorában azt mondta, egy terrorveszélyhelyzet esetén azonnal kell reagálni. – Hogyha a parlament összeül és mondjuk kétharmaddal megvitat valamit – feltéve, ha öszszehívhatók, tegyük föl egy nyárig tartó szünetben elérhetők a képviselők –, addigra már régen eltűntek a terroristák – mondta. Arra a felvetésre, hogy a mostani tervek szerint a kormány által elrendelt időszakban adott esetben egy sajtóorgánumot be is tilthatnának, a miniszter csak annyit reagált: „De miért tennénk mindezt?” Megfogalmazása szerint az ő érdekük is, hogy „józanul gondolkodjanak”.
Az alaptörvény módosítását, illetve az ahhoz kapcsolódó sarkalatos törvényt is kétharmados többséggel kell elfogadni, az ellenzéki pártok ugyanakkor határozottan ellenzik, de legalábbis élesen kritizálják az elképzeléseket. A jobbikos Mirkóczki Ádám lapunk kérdésére fontosnak nevezte, hogy a rendkívüli jogrenden belül megjelenjen a terrorveszély is, ám szerinte a mostani javaslat úgy tűnik, mintha a szükségállapot átnevezése lenne.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!