A felszínes tudás rosszabb eredményhez vezet

A 2010 előtti oktatási rendszerrel is voltak gondok, de számos probléma azóta keletkezett.

Hutter Marianna
2016. 02. 06. 6:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Orbán Viktor szülőként azt várja a magyar oktatási rendszertől, hogy a gyerekek „jól nevelt, jó fizikai állapotban lévő, jó lelki erővel, kifejlett akaraterővel és a nemzetközi gazdasági versenyben helytálláshoz szükség tudással” rendelkezzenek – derült ki a miniszterelnök Kossuth rádiónak adott péntek reggeli nyilatkozatából. A kormányfő kifejtette, 2010-ben a kormánynak két ténnyel kellett szembenéznie: egy pénzügyileg csődbe ment oktatási rendszerrel és a magyar gyermekek folyamatosan romló teljesítményével. Hogy ez kinek a felelőssége volt, arról úgy fogalmazott: nem merné sem azt állítani, hogy a pedagógusok munkája lett rosszabb, sem azt, hogy a gyerekek butábban születnének, mint korábban, és azt sem, hogy a szülők kevésbé látnák el kötelességeiket. A lényeg az, hogy „oda nem szabad visszamenni, ahonnan elindultunk. Mindenképpen változtatni kellett. Szerintem jó irányba indultunk el” – mondta.

„Senki sem akarja azt, hogy a 2010 előtti rendszer jöjjön vissza. Azt szeretnénk, hogy előrefelé haladjunk, ne pedig visszafelé”

– reagált a kormányfő szavaira Pilz Olivér, a miskolci Herman Ottó Gimnázium tanára. A közoktatás helyzete miatt tiltakozó petíciót megfogalmazó iskola közalkalmazotti tanácsának elnöke, aki egyben a szerdai pedagógustüntetés egyik szervezője is volt, lapunk megkeresésére elismerte, hogy változtatni kellett az oktatási rendszeren. Példaként említette a nemzeti alaptantervet, amelyben a lexikális ismeretek tömege 2010 után is benne maradt. Véleménye szerint azonban nem várható el egy gyerektől, hogy ugyanabban az óraszámban sokkal több tananyagot fogadjon be. Akkora a tananyag mennyisége, hogy a gyerek képtelen elsajátítani. Emiatt lényegében felszínes tudással fog rendelkezni, ami még rosszabb eredményeket jelent majd a méréseken – mondta a miskolci tanár. Pilz Olivértől lapunk azt is megtudta: azért nem említették a szerdai tüntetésen, hogy iskolájuk igazgatóját meghívta az Emberi Erőforrások Minisztériuma által a jövő keddre tervezett közoktatási kerekasztalra, mert a meghívó később érkezett meg.

A lapunk által megkérdezett szakember úgy véli, tényleg voltak problémák a 2010 előtti oktatási rendszerrel, ám azóta csak megsokszorozódtak a gondok. Balogh Gyöngyi oktatási szakértő úgy látja, korábban valóban gondot okozott a pénzhiány, de azzal már kevésbé ért egyet, hogy a gyerekek rosszul teljesítettek volna. Kiemelte: az előző kormány alatt liberális oktatáspolitika zajlott, nagyon sokféle programból lehetett választani, ami viszont zavart okozott. Azóta sokat tettek azért, hogy javuljanak a magyar diákok PISA-felmérésbeli eredményei például a szövegértés vagy a kompetenciák fejlesztése terén. Ehhez programokat dolgoztak ki, illetve pénzt és anyagokat is biztosítottak. Bár nem volt kötelező, de a gimnáziumi tanárként is dolgozó szakértő maga is kipróbálta a kompetenciaalapú oktatást. Tapasztalata alapján nem ez az egyetlen lehetséges módszer, de mindenképpen eredményes volt. A 2010 utáni oktatási rendszert úgy jellemezte: „a ló másik oldalára estünk át”. „Most egyetlen üdvözítő tanterv van, egyetlen üdvözítő tankönyv, egyetlen üdvözítő lehetőség” – hangsúlyozta Balogh Gyöngyi. Szintén problémaként említette a pedagógusok adminisztrációs terheinek és a diákok óraszámának növelését. A mindennapos testnevelésről úgy fogalmazott: mint elv, dicséretes és fontos, de a gyakorlatban nem megvalósítható, hiszen nincsenek meg sem a tárgyi, sem a személyi feltételei.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.