Pilz Olivér: Nem „balhézó” tömeg volt

Az államnak képesnek kell lennie, hogy többet fordítson a közoktatásra – mondja a miskolci tanár.

Hutter Marianna
2016. 02. 15. 9:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Az ön által is képviselt Tanítanék Mozgalom azt közölte a köznevelési kerekasztalról: valódi és rendszerszintű változások elérésére jelenleg alkalmatlan. Mi lenne az az egyeztetési forma a kormánnyal, amire rábólintanának?
– Magunkhoz ragadjuk a kezdeményezést. Létrehozunk egy olyan civil közoktatási platformot, ahova meghívjuk az oktatásban részt vevők szakmai csoportjait, akik már korábban is sokat dolgoztak az ügyért. Ha felállt a rendszer – ami még hónapokba telik –, akkor természetesen a döntéshozókat is meghívjuk.

– Azt is szeretnék, hogy az oktatásra fordított pénz elérje a mindenkori GDP 6 százalékát.
– Volt ez már 5 százalék fölött is. Mivel ennyire amortizálódott az iskolarendszer – a szó szoros értelmében, elég megnézni az iskolaépületeket, a tetőszerkezeteket –, visszatérni a korábbi állapothoz már kevés. Akkora elmaradás alakult ki az elmúlt három évben, hogy ezt valahogy be kell hozni. Most nem ott tartunk, hogy egy laposelem hiányzik a fizika- szertárakból, hanem ott, hogy egyetlen darab sincs.

– Reális ez a célkitűzés? Tekintve, hogy a jelenlegi összeg 4 százalék körül van
– Vannak átcsoportosítási lehetőségek. Ha komolyan gondoljuk az oktatás ügyét, akkor az államnak képesnek kell lennie, hogy ezt megoldja.

– Mit gondolnak a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) 25 pontos követeléséről?
– Tárgyalási alapnak tartjuk, de mi konkrét javaslatokat fogunk megfogalmazni. Például, hogy milyen tananyagot tanítsunk a gyerekeknek.

– Egyetértenek azzal a követeléssel, hogy állítsák vissza a 18 évig tartó tankötelezettséget?
– Igen. Pláne, ha bevezetik a kilenc évfolyamos általános iskolát. Ez azt jelentené, hogy kilencedik osztály után a gyerek már az utcára kerülhet. Azt hiszem, ezt nem engedheti meg magának a társadalom. Főleg, hogy nincs egy olyan ellátórendszer, ami utána gondoskodik az ő felzárkózásáról. Legfeljebb közmunkából tengethetné az életét, amiből nem lehet sem egzisztenciát megalapozni, sem családot fenntartani.

– Mi a helyzet a tankönyvpiac felszabadításának kérdésével?
– Ha csak egyféle tankönyv van, az nem választás.

– De az egyféle tankönyv biztosítja, hogy az ország minden pontján ugyanazt tanulják a gyerekek társadalmi helyzetüktől függetlenül.
– Az esélyegyenlőség nem ezt jelenti. Hanem azt, hogy mindenki a képességeinek megfelelően tudjon kibontakozni. Ehhez nem az az út vezet, hogy mindenkinek a fejébe ugyanazt töltsük bele, akár képes az elsajátításra, akár nem.

– Lázár János azt mondta, hogy a PSZ 25 pontos követeléséből 15-20 százalékos béremelés következik, amit az ország nem tud már vállalni, hiszen az előző sem ért még véget.
– Én ezt nem látom benne. Mi nem a bérünkről beszélünk, hanem arról, hogy alapjaiban kell megreformálni a rendszert. Egyébként az oktatást segítők – például iskolatitkárok, technikusok – bérét a mai napig nem rendezték. Pedig ez is megoldható lenne az oktatási büdzsén belüli átcsoportosítással, mert most sokat költünk pedagógiailag haszontalan dolgokra

– Hogyan értékeli a szombati tüntetést? Palkovics László oktatási államtitkár szerint „okafogyott” volt.
– A tömeg megmutatta az erejét. Az ötperces néma csend a demonstráció végén mindenki számára bizonyította, hogy nem egy „balhézó”, randalírozó tömegről van szó, hanem pedagógusokról, szülőkről, gyerekekről, akik komolyan gondolják azt, amit el szeretnének érni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.