Az általunk megkérdezett, informatikai, jogi, társadalomtudományi és orvosi karokon dolgozó tanárok többsége nem vitatta, hogy általánosan tapasztalható valamiféle színvonalromlás az elsőévesek körében. Úgy is fogalmazhatnánk: romlik a közoktatás „kibocsátása”. Abban már megoszlottak a vélemények, hogy mi lehet ennek az oka, de a többség szerint a változásért tüntető Tanítanék mozgalomnak és a Civil Közoktatási Platformnak megfontolandók a javaslatai, elsősorban a diákok leterheltsége és az általános forráshiány megszüntetése tekintetében.
Az átlagos hallgatói minőség az elitintézményeken kívül rohamosan romlik, különösen az elmúlt években: az alaptantervben sem a nyelvoktatás, sem az informatika nem kapja meg a szükséges, kiemelt szerepet – mondta el Balogh Zsolt György, a BCE Gazdálkodástudományi Kara Infokommunikációs Tanszékének docense. Tőkéczki László, az ELTE Művelődéstörténeti Tanszékének vezetője hasonlóképpen nyilatkozott, bár ő, mint mondta, 35 éve tapasztalja, hogy a hallgatók általános műveltsége és a motivációjuk a tudás megszerzésére folyamatosan romló tendenciát mutat. Alexin Zoltán informatikus, egyetemi oktató motiválatlan és nagyon változó képességű hallgatókra panaszkodott; ellenben a Semmelweis Egyetem Általános Orvostudományi Karának tanára, Falus András éppen enyhe színvonal-emelkedést tapasztalt. Ugyanakkor nem vitatta, hogy a PISA-felmérések és egyéb mérőszámok az átlagos elsőévesekre igazak lehetnek.
Tőkéczki elsősorban szociológiai vonatkozásokat említett: egyre több családban hiányzik a műveltség kellő tisztelete, nincs kultúrája a tanulásnak. Ezért van az, hogy már az általános iskolában megfigyelhető az a motivációhiány, ami a felsőoktatásba kerülőknél is komoly probléma.
Alexin a középiskolás diákok leterheltségére panaszkodott. Korábban volt lehetőség arra, hogy délutáni előadásokat, például programozó-szakköröket szervezzenek, amit egyetemi oktatók tartottak, magas színvonalon. Ez már lehetetlen: a napi testnevelés és egyéb kötelezően előírt órák miatt a sokszor kilenc-tíz órában túldolgoztatott gimnazistáknak nincs idejük ilyen kurzusokra járni.