Megújuló hetilapok: a tömegpiacra már nem lehet „lőni”

Szinte egyszerre újul meg külsőleg-belsőleg három közéleti hetilap, a 168 Óra, a HVG és a Heti Válasz is.

Lakner Dávid
2016. 04. 21. 7:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Győztest hirdethetünk, a 168 Óra nyerte a versenyt. Persze nem a hírek tekintetében: azt az általunk megkérdezett főszerkesztők és szakértők is leszögezték, hogy a közéleti hetilapok leginkább a hosszabb, elemzőbb cikkek miatt fogyhatnak még, a hírversenyben már a napilapokat is rég lenyomták az online platformok. Ugyanakkor megújulnia a baloldali-liberális hetilapnak sikerült először: Tóth Ákos főszerkesztő érkezésével változott a lap címlapja, fejléce, és a tartalom tekintetében is jelentősebb újítás tapasztalható. A váltás hátterében főszerkesztői távozás állt: Mester Ákos az 1989-es indulástól állt a lap élén, még Bölcs Istvánnal közösen alapították a baloldali újságot. (Utóbbi jelenleg is ír filmkritikákat a lapba.) „Több évtized van mögöttem a rádióspályán, utána több mint 26 újságévfolyam, itt az ideje abbahagyni. Életkoromra is hivatkozhatok, de bizonyos dátumok furcsa egybeesésére is. 1964. április 1-jén lettem a Magyar Rádió munkatársa, ahonnan pontosan 30 évvel később, ’94. április elsején rövid úton kipenderítettek. Legyen hát kerek a történet: április 1-jén köszönök el önöktől” – írta búcsújában a korábbi lapvezető.

Tóth a Népszabadság főszerkesztő-helyettesi posztjáról érkezett, és hozta magával több volt korábbi munkatársát is. Az újságírók közt van így már Ónody-Molnár Dóra és a lapnál a fiatalabbak sorát erősítő Lengyel Flóra, valamint Szabó Brigitta, Cseri Péter pedig szerkesztő lett. Megváltak viszont a korábbi főmunkatárstól, a hetente publicisztikákkal jelentkező, korábban az ATV-n is gyakran szereplő Mészáros Tamástól: Tóth szerint másféle publicisztikai irányvonalat szerettek volna megvalósítani. Jolsvai András mellett pedig már Krajczár Gyula is a főszerkesztő-helyettesek közt található.

De más tekintetben is sikerült a tartalmon frissíteni: nehezen lehetett például értelmezni, hogy egy heti rovatban két oldalon keresztül netes kommenteket szemléztek, ahogy a lapvégi „Önnek nem hiányzik a válasz?” rovat is erőltetettnek tűnt egy idő után. (A február 25-i számban például 2258 napja nem tudtuk, miért nem cáfolta Orbán Viktor érdemben az ÉS családgyarapodásól szóló dokumentumait, 969 napja pedig, hogy csaltak-e a trafikpályázaton. Korábban azt is számolták, hány napja nem tudjuk, ki az a Josip Tot és Kaya Ibrahim.)

Továbbra is jelentkezik ugyanakkor a lapban külpolitikai elemzéseivel Aczél Endre. Ismeretes: nemrég a Népszabadság búcsút vett külsős szerzőjétől, miután Aczél több hozzászólásával is kiverte a biztosítékot Kiss László-ügyben. Az újságíró többek közt úgy látta, nem is biztos, hogy megtörtént a csoportos nemi erőszak, amely miatt elítélték Kisséket, és a nő egyébként is szeretett „kefélni”. Tóth lapunknak elmondta: a 168 Óra egyértelműen állást foglalt Kiss-ügyben, nem hibáztatta az áldozatot, és kitért Aczél kommentjére is. A lap honlapján pedig azt közölték korábban, a szerző bocsánatot kér, ha valakit akaratlanul megsértett. (Megírtuk, ennek ellenére Aczél tovább hangoztatta igazát.) Kérdésünkre Tóth elmondta, ettől még ők nem válnak meg Aczéltól, és a külpolitikai elemzések más lapra tartoznak. Szelestey Lajos külpolitikai szemléi viszont kikerültek, Tóth szerint egy hetilapban ezekkel már nem lehet sok újat mondani.

Más változások is voltak: emeltek az oldalszámon, miközben a terjesztési költségek nem változtak, Tóth elmondása szerint pedig megújult a belső struktúra is. Ezentúl mindig készülnek egy „erős vezető sztorival”, és újfajta megközelítésnek tekinthető szerinte náluk, hogy ennek a sztorinak mindig megnézik a gazdasági vetületét is. Mint mondta, erősítettek a kultúrarovaton is, az új szerzők pedig „megpróbálnak napilapos szemléletet behozni”, aminek része, hogy az utolsó pillanatig tudjanak reagálni az eseményekre. Arra a kérdésre, hogy a változó piacon, a csökkenő példányszámokat látva hogyan tud a 168 Óra küzdeni az előrelépésért, Tóth kifejtette: igyekezni kell trendeket felfedezni, várható világpolitikai folyamatokra felhívni a figyelmet. Példaként hozta, hogy Orbán Viktor is előre kezdett el beszélni a később beütő migrációs válságról: hasonlóan szeretnének előrelátók lenni ők is.

Tavaly vette meg a hetilapot a Klubrádióba is befektető Brit Media Kft., amelynek a brüsszeli Brit Europe Foundation a tulajdonosa. Korábban a Válasz.hu számolt be arról, hogy a Brit Europe Foundation mögött Amerikában élő, magyar származású zsidó üzletemberek állhatnak. Azóta be is jelentették, hogy a hetilap összebútorozik a Klubrádióval. Tóth elmondása szerint a lap tulajdonosa vállalta, hogy legalább egy évig semmilyen elbocsátás nem lesz, a cél pedig a jelenlegi olvasók megtartása és a veszteség nullszaldó felé vitele. Szeretnének új olvasókat is, de mint mondta, reálisnak egy-kétezres bővülést lát inkább. A 168 Óra irányvonalát illetően leszögezte: „demokratikus párbeszédet” teremteni, minél többeket megszólaltatni, bár kérdésünkre elárulta, a jobbikosokat nem fogják direkt keresni, még ha nyilván nem tehetnek is úgy, mintha ne léteznének. Marad a baloldali-liberális értékrend – tette hozzá. Kérdésünkre, miszerint mennyire tudnak könnyen megszólítani kormánypárti politikusokat, minisztériumi dolgozókat, Tóth elmondta: ez személyfüggő, vannak, akik hajlandók megszólalni, személyes nexusokon múlik leginkább a dolog. Például szerinte vannak, akik a Népszabadság-os Csuhaj Ildikónak hajlandók megszólalni, neki pedig szerinte nem lennének. Emlékezetes: a tanártüntetések után a 168 Órának adott interjút a Fidesz alelnöke, Németh Szilárd, aki többek közt arról beszélt, neki is van kockás alsónadrágja.

Ha az eladási adatokat nézzük, 2015 negyedik negyedévében a 168 Órából átlag heti 23 188 példányt nyomtattak, és 13 535-öt sikerült értékesíteni. A most szintén megújuló Heti Válaszból ugyanebben az időszakban heti 23 481 darabot nyomtattak, és 14 438-at értékesítettek. A Matesz adatai alapján szintén a negyedik negyedévben 10 056-ot értékesítettek a Demokratából és 7283-at a Figyelőből. Az Élet és Irodalom és a Magyar Narancs olvasottsági adatairól itt nem találhatók információk. Ha korábbra tekintünk, 2013 ugyanezen időszakában azt látjuk: a 168 Órából 16 829-et, a Demokratáéból 11 933-at, a Figyelőből 8649-et értékesítettek. A Heti Válasznál ugyanezen év második negyedévénél 15 723-as számot láthatunk.

Független és konzervatív: ezzel a címmel ünnepelte tizenötödik születésnapját a Heti Válasz, ami szintén e héttől ölt új külsőt. A mostani számban az újjáalakuló tanácsadó testület tagjai is vallottak arról, szerintük polgárosodottabb lett-e Magyarország. Köztük van Csoóri Sándor, Freund Tamás, Jankovics Marcell, Lantos Csaba, Lánczi András és Martonyi János, míg a korábbi tanácsadó szerkesztőbizottságnak tagja volt Berecz András és a tavaly elhunyt Lámfalussy Sándor is. „Független és konzervatív médiumként számunkra a polgári Magyarország az elérendő cél, amihez a tetteket, a döntéseket, a megszólalásokat hozzávetjük. Elismerőn, ha közeledést tapasztalunk, és kritikusan, ha a távolodás jeleit látjuk” – írja az április 21-i, megújult számban Borókai Gábor főszerkesztő, a lapban pedig azt vetik össze, mennyiben mondható másnak a 2016-os Orbán Viktor, mint a 2001-es. A frissített címlappal megjelenő újság már a múlt héten megkezdte az emlékezést: az Osiris Kiadót vezető Gyurgyák János adott interjút a lapnak az Orbán-kormány teljesítményét és a szellemi elit szerepét értékelve.

A Digitalstandon is terjesztett hetilap tartalmát átnézve elmondhatjuk, hogy maradt a megszokott struktúra, köztük Végh Alpár Sándor naplójával, Vinkó József gasztrorovatával, A hét embere interjúval, gazdasági és külpolitikai publicisztikákkal. (Itt fokozatosan történt változás, külpolitikai téren visszatérő szerző lett Jeszenszky Géza és Georg Paul Hefty, míg a gazdasági véleményrovatba Heim Péter helyére nemrég Takács Mónika került.) A munkatársak terén némi változás történt az elmúlt időszakban: az interjúiról ismertté vált Stumpf András tavaly a Mandinerhez távozott, főmunkatársnak pedig érkezett Sztankóczy András. Gazdasági téren megjelent Nagy László Nándor, a főszerkesztő-helyettesek pedig jelenleg is Szőnyi Szilárd és Bódis András.

„Egy szakadékot egy ugrással kell átugrani, de ettől még szükség lesz utómunkára” – fejtette ki lapunknak a Heti Válasz főszerkesztője, Borókai Gábor. Mint mondta, a kisebb betűméret miatt már többen megkeresték őket, így a kenyérszövegen változtatnak majd. „A layout változásával szebb és tisztább lett a lap, de nem volt nyomás rajtunk, hogy teljesen mást csináljunk” – tette hozzá.

A külcsín frissítéséhez tartozik az üzenet is: azt kívánták jelezni, hogy nemcsak múltjuk, de jövőjük is van. Az elindított interjúsorozattal egyben tizenöt év távlatából igyekeznek beszélgetni Magyarországról, annak lehetőségeiről. A jövőben új rovatokra is lehet akár számítani, de ez még csak ígéret, illetve fontosnak tartják a hátterezésre való koncentrálást is. Erre szolgál a lap Reflektor rovata, ami már huzamosabb ideje dolgoz fel nagyobb lélegzetben egy-egy témát. „Legyen az olvasónak egy ún. ahá-élménye” – fogalmazta meg a temérdek információ közti eligazodás segítésének lényegét a főszerkesztő.

Az olvasottság kapcsán Borókai elmondta: tízéves távlatban nézve a lap még pozitívban van, el tudnak adni annyi példányt, mint korábban, és a 2008-as válság után sem csökkent igazán a példányszámuk.

A szerkesztőbizottság frissülését is üzenetnek tartja Borókai: ezzel mutatják, hogy a polgári Magyarországot tekintik célnak, amellett sorakoznak fel. Számítanak továbbá arra a csapatra, szellemi háttérre, akikkel eddig együtt dolgoztak, és két hónap amerikai tartózkodás után hazatér a lap munkatársa, Ablonczy Bálint is, akivel kiegészülve újból könnyebb dolguk lesz valamivel.

Több évtized után most csütörtöktől új címlappal, valamint megváltozott belsővel jelenik meg a HVG is. A klasszikusnak számító címlapos grafikák maradnak ugyan, de a szöveges rész ezután már nem a megszokott felső sarokban lesz látható. Jakus Ibolya főszerkesztő ezt azzal indokolta megkeresésünkre: korábban az újságosoknál gyakran csak a fejléc látszott, nehéz volt megkülönböztetni hétről hétre az új számokat. Ezentúl a szatirikusabb grafikák az egész címlapot foglalják majd el. Ezek fontos szerepet játszanak a lap életében, és gyakran magukban is nagy visszhangot váltanak ki: emlékezhetünk például a 2014. decemberi esetre, amikor a Jézus előtt hódoló pásztorok arcának helyére kormánytagok képmása került, fölötte a Nagy Harácsony felirattal. Emiatt aztán Ékes Ilona volt fideszes képviselő perelt is, amit a HVG első és másodfokon is megnyert. Jakus a címlapok kapcsán az MNO-nak úgy fogalmazott: általuk leginkább összekacsintanak az olvasókkal.

A rovatstruktúra is változik: Jakus elmondása szerint a széttagoltabb rovatszerkezetet megváltoztatják, rovatokat vonnak össze, de ezek terjedelme nem fog csökkenni. Így egy rovatot kap majd a Gazdaság, egybeolvad a Szellem és a Stílus, azaz a két kultúrrovat, a véleménycikkeket pedig már jó ideje a lap állandó szerzői is írják a külsősök mellett.

A nyomtatott lap és az online szerkesztőségét tavaly vonták össze, Jakus szerint akkor is döntöttek a megújulásról: a folyamat egy évet vett igénybe.

A nyomtatott lapok iránt csökkenő érdeklődést látva mivel kívánja a HVG érdekesebbé tenni magát, megtartani az olvasókat, és újakat bevonzani? – kérdeztük Jakust, aki elmondta, céljuk egy gyorsabban áttekinthető újság, mivel korábban többen panaszolták, nincs elég idejük a lap elolvasására. Több és nagyobb infografikát, táblázatot, folyamatábrát használnak majd az új formátumban, de ettől csak csekély mértékben lesz kevesebb a szöveg, és az információtartalom biztosan nem fog csökkenni – jelentette ki Jakus.

Korábban több változás is volt a lapvezetésben: emlékezetes, a bajai kamuvideóról készített beszámoló után távozott az online éléről Gavra Gábor, a helyét Neizer Anita vette át. Egy évvel később a HVG Zrt. vezérigazgatója, Szauer Péter bejelentette, hogy az integrált lap főszerkesztője a korábban a Miniszterelnöki Hivatalban is dolgozó Sztaniszláv András lesz. A szocialista Szekeres István egykori munkatársa végül konkrét munkába állása előtt megbukott, a szerkesztőségek nem támogatták kinevezését. Ezután a szerkesztőbizottság irányította tovább a két lapot, jelenleg pedig Jakus Ibolya felel a nyomtatott lapért, Nagy Iván Zsolt pedig az online-ért. Munkatársak terén nagyobb változást nem tapasztalhatunk, új vezető szerkesztő viszont érkezett nemrég a HVG-hez, méghozzá Köves Pál a Vs.hu-tól.

A héten a nyomtatott lappal együtt újult meg a HVG.hu is, Nagy Iván Zsolt cikke szerint ez volt az online platform másfél évtizedes történetének legnagyobb átalakítása. Mint írta, naponta több százezreknek az elsődleges tájékozódási forrása, Facebook-rajongóik száma meghaladja a 419 ezret. „Továbbra is független, a hazai és a nemzetközi politikai, gazdasági eseményekről beszámoló oldalunkat fokozottan spékeljük meg kultúrával, illetve az életmódot érintő írásokkal” – írta Nagy. A tavalyi heti átlagos értékesített példányszám 36 ezres volt Jakus szerint, ami mintegy 200 ezer olvasót jelent, „hiszen egy-egy példányt többen is olvasnak, kézbe vesznek”. Hozzátette: „Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy az értékesítésen belül 76 százalék az előfizetők aránya, ami kiemelkedő a hazai lappiacon.” Összességében a két platformmal elmondása szerint másfél millió embert érnek el. Az értékesítési szám 2013 második negyedévében még 45 007 volt egyébként.

Ha a nyomtatott sajtót nézzük, a hetilapok jobb helyzetben vannak a napilapoknál, mivel nem a hírverseny a fő terepük, hanem a hosszabb, elemzőbb írások, interjúk közlése – fejtette ki az MNO-nak a Mérték Médiaelemző Műhely kutatója, Urbán Ágnes. A Corvinus egyetemi docense szerint itt még mindig lehet arra a fogyasztói szokásra építeni, hogy „kényelmesebb egy hetilapot olvasni, mint a képernyő előtt ülni napi 10 óra munka után is”. Urbán szerint mivel szűk réteg olvas közéleti hetilapot, a tömegpiacra már nem lehet lőni, ezért kisebb szegmenst érdemes célba venni: „Láthatóan ez politikai törésvonalak mentén működik is, és kicsi, de kitartó, politikailag nagyon tiszta preferenciával rendelkező réteget el lehet érni.”

A közéleti tájékoztatásban betöltött szerepet illetően a hetilapok kevésbé állnak jól: a Mérték megbízásából készített a Medián két hullámban felmérést, amely 2015 februárjában zárult. Arra a kérdésre, hogy amikor valaki közéleti ügyekben tájékozódik, ezt hol teszi, a hetilapokról öt százalék mondta, hogy rendszeresen, 16, hogy alkalmanként és 79, hogy soha. Napilapoknál előbbi két szám 21 és 24 százalék volt, míg a televízió vezetett: ezt 71 százalék mondta rendszeresként, 18 alkalmiként és 11, hogy soha. Megkeresésünkre egyébként a Mértéket vezető Polyák Gábor úgy vélte: „Az egyetemista célcsoportot a mostaninál sokkal intenzívebben kellene elérni, ingyenes példányokkal, kedvezményes előfizetéssel, mert alapvetően ez lehet, amely e lapokat a jövőben olvassa.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.