Nem lesz könnyű dolguk azoknak a diákoknak, akik az állami kísérleti tankönyvekből szeretnének az érettségire felkészülni – ez a következtetés vonható le az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) kísérleti tankönyvek hatását vizsgáló összefoglaló tanulmányából, illetve a szintén az intézet által jegyzett, kísérleti könyvekkel kapcsolatos jelentésekből. Az összefoglaló tanulmány szerint a megkérdezett pedagógusok a középiskolában az eredményesség egyetlen fokmérőjeként a sikeres érettségi vizsgát határozták meg, vagyis szerintük a tankönyvek és a diákok eredményessége is ezen áll vagy bukik. Márpedig a tanárok a tankönyvek egy részénél úgy látják, nem felelnek meg a kimeneteli követelményeknek, az eredményes tanításhoz a pedagógusoknak ki kell egészíteniük őket. Az emelt szintű érettségikkel kapcsolatban fokozottabban igaz ez a kritika – jegyezték meg.
A tanulmány rámutat arra is: megjelent a pedagógusok közt az a félelem, hogy bizonyos tárgyak esetében az érezhetően csökkentett tananyag és a gyakorló feladatokra fordított idő leszűkülése nem okoz-e majd gondot az érettségi vizsgákon. Igaz, azt a következtetést is levonták: nem elég csak a jó tankönyv az eredményességben, a tanári munka hozzáadott értéke a legfontosabb.
Az összefoglalás konkrétumokat is említ, ezek szerint a matematika-tankönyvekkel kapcsolatban számos pedagógus adott hangot annak a félelmének, hogy az érettségire való felkészítést nem támogatják kellőképpen a kiadványok, és hogy az alapvető matematikai ismeretek rendszerezett elsajátítását sem szolgálja megfelelően a tananyag struktúrája. A 9. osztályos matematikakönyvről egy tanár így nyilatkozott: „Nekem úgy tűnik, a szerényebb képességű tanulókhoz igazodik, amivel nem is volna gondom, ha megtalálhatók lennének benne a versenyekhez, illetve az emelt szintű érettségihez szükséges ismeretek, fogások is, és megfelelő gyakorlófeladatokat tartalmazna.” A 10. osztályos matematikakönyvről hasonló pedagógusi aggodalom fogalmazódik meg: „Nem látom biztosítottnak, hogy ez a tudásmennyiség, amit a diákok ezekkel a könyvekkel kapnak, elég lesz egy érettségihez.”
Félelmek a magyar nyelv és kommunikáció könyveivel kapcsolatban is megfogalmazódtak. A 9. osztályos könyvről szóló jelentés szerint „számos tanár fejezte ki aggodalmát a mostani 9. osztályosok majdani érettségijének és felvételijének sikerességével kapcsolatosan. Nem érzik biztosnak, hogy a kísérleti tankönyv megfelelően felkészíti őket ezekre a vizsgákra”. Olyan is akadt, aki az érettségire való felkészítés szempontját hiányolta a tanmenetből. A 10. osztályos magyar nyelvkönyvnél a feladatok hullámzó nehézségi fokát kritizálták, amely bár némelyeknek segítség a differenciált oktatásra, másoknak viszont probléma, „hiszen többször a feladatok mélysége még egy felelethez is kevés, nemhogy egy középszintű érettségihez”.
A 9. osztályos irodalomkönyv is hagy kívánnivalót maga után, ugyanis „a viszonylag egyszerű, alacsony színvonalú főszöveg, a közvetített információk korlátozott köre, a műelemzésekhez nyújtott direkt útmutatók hiánya miatt többen kétségesnek tartják, hogy a jelenlegi érettségi követelményeknek pusztán a könyv alapján jól meg tudnának felelni a diákok, illetve az emelt szinthez kevésnek tartják a pedagógusok”. Az OFI szerint a 10. osztályos könyv pedagógiai felépítését alapjában pozitívan fogadták a tanárok, de az már kérdéses a számukra, hogy ez mennyire van a összhangban az érettségi követelményeivel.
A történelemkönyvekkel sem elégedettek. „Legtöbben úgy vélik, hogy a tartalmi hiányosságok miatt a tankönyv nem alkalmas sem arra, hogy az emelt szintű érettségire felkészüljenek belőle, sem pedig, hogy bármilyen történelem versenyen eredményeket érjenek el a diákok” – olvasható a 9. osztályos történelemkönyvről az OFI értékelésében. Emiatt a könyv leginkább a szakközépiskolában tanítók és a középszintű érettségire felkészítő tanárok körében népszerű. A 10. osztályos könyvvel kapcsolatban pedig az a kritika merült fel: a benne szereplő ismeretanyag nincs összhangban az érettségi követelményekkel. Az utóbbi kiadványról egyébként a múlt szombaton részletes kritikai elemzést jelentetett meg a Történelemtanárok Egylete. Ebben amellett, hogy megállapították, a kiadvány még mindig tele van hibával, azt a következtetést vonták le, hogy az emelt szintű érettségire való felkészülést nem segíti, és a középszintű érettségire tanuláskor is tanári segítség kell, mert a könyvből „nehézkes” önállóan tanulni.