Nem ad elég tudást a tankönyv

A kötetek egy részét a szerényebb képességű tanulókhoz szabták, kétséges a hatékonyságuk.

Hutter Marianna
2016. 05. 26. 8:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem lesz könnyű dolguk azoknak a diákoknak, akik az állami kísérleti tankönyvekből szeretnének az érettségire felkészülni – ez a következtetés vonható le az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) kísérleti tankönyvek hatását vizsgáló összefoglaló tanulmányából, illetve a szintén az intézet által jegyzett, kísérleti könyvekkel kapcsolatos jelentésekből. Az összefoglaló tanulmány szerint a megkérdezett pedagógusok a középiskolában az eredményesség egyetlen fokmérőjeként a sikeres érettségi vizsgát határozták meg, vagyis szerintük a tankönyvek és a diákok eredményessége is ezen áll vagy bukik. Márpedig a tanárok a tankönyvek egy részénél úgy látják, nem felelnek meg a kimeneteli követelményeknek, az eredményes tanításhoz a pedagógusoknak ki kell egészíteniük őket. Az emelt szintű érettségikkel kapcsolatban fokozottabban igaz ez a kritika – jegyezték meg.

A tanulmány rámutat arra is: megjelent a pedagógusok közt az a félelem, hogy bizonyos tárgyak esetében az érezhetően csökkentett tananyag és a gyakorló feladatokra fordított idő leszűkülése nem okoz-e majd gondot az érettségi vizsgákon. Igaz, azt a következtetést is levonták: nem elég csak a jó tankönyv az eredményességben, a tanári munka hozzáadott értéke a legfontosabb.

Az összefoglalás konkrétumokat is említ, ezek szerint a matematika-tankönyvekkel kapcsolatban számos pedagógus adott hangot annak a félelmének, hogy az érettségire való felkészítést nem támogatják kellőképpen a kiadványok, és hogy az alapvető matematikai ismeretek rendszerezett elsajátítását sem szolgálja megfelelően a tananyag struktúrája. A 9. osztályos matematikakönyvről egy tanár így nyilatkozott: „Nekem úgy tűnik, a szerényebb képességű tanulókhoz igazodik, amivel nem is volna gondom, ha megtalálhatók lennének benne a versenyekhez, illetve az emelt szintű érettségihez szükséges ismeretek, fogások is, és megfelelő gyakorlófeladatokat tartalmazna.” A 10. osztályos matematikakönyvről hasonló pedagógusi aggodalom fogalmazódik meg: „Nem látom biztosítottnak, hogy ez a tudásmennyiség, amit a diákok ezekkel a könyvekkel kapnak, elég lesz egy érettségihez.”

Félelmek a magyar nyelv és kommunikáció könyveivel kapcsolatban is megfogalmazódtak. A 9. osztályos könyvről szóló jelentés szerint „számos tanár fejezte ki aggodalmát a mostani 9. osztályosok majdani érettségijének és felvételijének sikerességével kapcsolatosan. Nem érzik biztosnak, hogy a kísérleti tankönyv megfelelően felkészíti őket ezekre a vizsgákra”. Olyan is akadt, aki az érettségire való felkészítés szempontját hiányolta a tanmenetből. A 10. osztályos magyar nyelvkönyvnél a feladatok hullámzó nehézségi fokát kritizálták, amely bár némelyeknek segítség a differenciált oktatásra, másoknak viszont probléma, „hiszen többször a feladatok mélysége még egy felelethez is kevés, nemhogy egy középszintű érettségihez”.

A 9. osztályos irodalomkönyv is hagy kívánnivalót maga után, ugyanis „a viszonylag egyszerű, alacsony színvonalú főszöveg, a közvetített információk korlátozott köre, a műelemzésekhez nyújtott direkt útmutatók hiánya miatt többen kétségesnek tartják, hogy a jelenlegi érettségi követelményeknek pusztán a könyv alapján jól meg tudnának felelni a diákok, illetve az emelt szinthez kevésnek tartják a pedagógusok”. Az OFI szerint a 10. osztályos könyv pedagógiai felépítését alapjában pozitívan fogadták a tanárok, de az már kérdéses a számukra, hogy ez mennyire van a összhangban az érettségi követelményeivel.

A történelemkönyvekkel sem elégedettek. „Legtöbben úgy vélik, hogy a tartalmi hiányosságok miatt a tankönyv nem alkalmas sem arra, hogy az emelt szintű érettségire felkészüljenek belőle, sem pedig, hogy bármilyen történelem versenyen eredményeket érjenek el a diákok” – olvasható a 9. osztályos történelemkönyvről az OFI értékelésében. Emiatt a könyv leginkább a szakközépiskolában tanítók és a középszintű érettségire felkészítő tanárok körében népszerű. A 10. osztályos könyvvel kapcsolatban pedig az a kritika merült fel: a benne szereplő ismeretanyag nincs összhangban az érettségi követelményekkel. Az utóbbi kiadványról egyébként a múlt szombaton részletes kritikai elemzést jelentetett meg a Történelemtanárok Egylete. Ebben amellett, hogy megállapították, a kiadvány még mindig tele van hibával, azt a következtetést vonták le, hogy az emelt szintű érettségire való felkészülést nem segíti, és a középszintű érettségire tanuláskor is tanári segítség kell, mert a könyvből „nehézkes” önállóan tanulni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.