Nem díjazták a kísérletet

Nagy részük kemény kritikákat fogalmazott meg.

Hutter Marianna
2016. 05. 24. 3:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A megkérdezett tanárok negyede sem tanít szívesen az állami kísérleti tankönyvekből – derül ki a kidolgozásukért felelős állami háttérintézmény, az Oktatáskutató és -fejlesztő Intézet (OFI) 2014–2015-ös tanévre vonatkozó, 27 tankönyvet érintő, lapunk által megismert jelentéseiből. Az értékelésben részt vevő pedagógusok véleményüket többek között kérdőívek kitöltésével, munkanapló vezetésével és interjúk révén mondhatták el, de a kutatók gyerekekkel is beszélgettek a tankönyvekről. A kutatások során az OFI a tankönyv minőségére vonatkozó értékelések mellett arra is kíváncsi volt, hogy a tanárok szívesen tanítanának-e a könyvekből jövőre. Lapunk összesítette a pedagógusok válaszait (igaz, 27 helyett csak 26 könyv esetén tudtuk ezt megtenni, miután az ötödikeseknek szóló irodalomkönyv értékelése helyett is a második osztályos olvasókönyvről szóló jelentés hozzáférhető).

Az eredmények szerint a pedagógusoknak átlagosan mindössze 22,7 százaléka mondta azt, hogy jövőre is szívesen tanítana a könyvekből, 55 százalékuk ehhez a tankönyv átdolgozását szabta feltételül, míg 22,3 százaléknyian egyáltalán nem használnák többé a taneszközt.

A legkevésbé az első osztályos környezetismeret-tankönyvet szerették a tanárok: mindössze 7 százalékuk mondta, hogy jövőre is szívesen használná. A jelentés szerint alapvető probléma, hogy nincs logikai íve a tankönyvnek, a nyelvezete sokszor túl elvont egy első osztályos gyerek számára, a grafikája nem üti meg a kívánt szintet, illetve a tankönyvi és munkafüzeti feladatok sokszor ugyanazok.

A második osztályos környezetkönyv megítélése már jobb, 21 százaléknyian jövőre is szívesen használnák. Ugyanakkor a jelentés a megkérdezett gyerekek véleményéről azt írta, bár érdekesnek találták a feladatokat, sok konkrét hibát találtak a tankönyvben: például „furcsák” a képek, vagyis nem mindig lehet felismerni a rajtuk szereplő állatokat. Utóbbi megállapítással egybevág az a lapunkhoz eljuttatott jelzés is, hogy bár a tankönyv a tűzzel kapcsolatos fejezetben nyilvánvalóan azt kéri a gyerekektől, hogy a biztonsági gyufát feltaláló Irinyi János munkásságának nézzenek utána, de helyette Irinyi édesapjának képét rakták be. Az ötödik osztályos természetismeret-könyvet is csak a tanárok 8 százaléka használná jövőre, míg a hatodikos esetén 15 százalék.

Bár az első és a második osztályos matematika-tankönyvről a pedagógusok 40 százaléka mondta, hogy szívesen használná jövőre is, a kilencedikesre már csak 10 százalék mondta ezt. Egyben utóbbi volt a tanárok által leginkább elutasított könyv is a 26 közül: a megkérdezettek 50 százaléka mondta, hogy egyáltalán nem kívánna tanítani belőle jövőre. A jelentés szerint a pedagógusok többségének nem tetszett, hogy a tankönyv a korábbiakhoz képest szokatlan módon építette fel a tárgyalandó leckéket. A tananyag struktúráját áttekinthetetlennek és aránytalannak tartották, nem látták a logikát a felépítésében. Sőt, sokszor év elején kellett olyan ismereteket alkalmazniuk a gyerekeknek, amelyekkel csak később foglalkozik a tankönyv. Példaként említették az egyenletekkel megoldandó szöveges feladatokat, amelyeket az egyenletek tanítása előtt kellene elsajátítani a diákoknak. A helyzet hasonlóan rossz a 10. osztályos matematikakönyveknél: csak a tanárok 12 százaléka tanítana belőle jövőre, míg a megkérdezettek 46 százaléka egyáltalán nem.

A magyar nyelv és kommunikáció könyvek értékelése is elég negatívnak bizonyult. Az ötödik, a hatodik, a kilencedik és a tizedik osztályos tankönyveket átlagosan a tanárok 15,5 százaléka szeretné jövőre is használni. – A pedagógusok úgy látják, a könyv szövege túl terjedelmes, sűrű, tömör, nem elég átlátható, nehéz kiemelni belőle a lényeget – szól a kritika például a tanárok mindössze 10 százalékának tetszését elnyerő hatodikos könyv esetén.

Lapunk összesítése szerint a legnépszerűbb a 26 vizsgált tankönyv közt a második osztályos olvasókönyv lett: a pedagógusok 61 százaléka tanítana belőle a következő évben is. A tanárok többsége úgy vélte, a tananyag tartalma lehetőséget ad a differenciálásra. A legkevésbé elutasított pedig a hatodikos erkölcstankönyv volt: a tanárok mindössze 6 százaléka nem akart tanítani többé belőle, igaz, 72 százaléknyian viszont csak akkor használnák, ha átdolgoznák.

A 9–10. osztályos szakiskolásoknak szánt közismereti tankönyv II. része sem lett kifejezetten népszerű a tanárok között: 25 százalékuk mondta, hogy jövőre is tanítana belőle, 50 százalékuk akkor, ha átdogozzák, 25 százalék pedig egyáltalán nem. Az erről szóló OFI-összefoglaló elismeri: a tanárok és a diákok egyaránt helytelenítették, hogy a könyv eltér a szakközép-iskolai tananyagtól. Nem látták a tankönyv szerzőinek elképzelését a tananyag felépítéséről és a kimenetről sem, ráadásul minden tantárgy (matematika, természetismeret, kommunikáció-magyar, történelem-társadalomismeret) esetében egyenetlennek tartották a leckék színvonalát. Jól mutatja a közismereti könyvvel kapcsolatos véleményeket, hogy például a kutatásban részt vevő pedagógusok egy ötfokú skálán 2,7-re értékelték azt, mennyire biztosítja a tankönyv a diákok személyre szabott tanulását, 3,1-re, hogy mennyire kelti fel az érdeklődésüket, és 3,2-re, hogy a tankönyv mennyire hatékonyan támogatja a tantárgy eredményes tanítását. A tanulmány szerint a tanárok többsége és a továbbtanulást ambicionáló diákok nem értenek egyet az alacsony közismereti óraszámmal a szakiskolában; volt olyan visszajelző, aki szerint a rendszer megváltoztatása érdekében „fontos lenne lobbizni”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.