Az elmúlt hat esztendőben óriási mértékben megnőtt az egyházi intézményekbe járó gyermekek száma. Míg 2010-ben 112 500 gyerek vett részt egyházi oktatásban a köznevelés keretein belül, 2016-ban már több mint 204 ezren. Az egyházi intézmények száma is jelentősen, mintegy 60 százalékkal nőtt. A 2010/2011-es tanévben 197 egyházi fenntartású általános iskola működött, a 2014/2015-ösben már 336.
A kormányzati szereplők örülnek, hogy nő az egyházi iskolák népszerűsége: Palkovics László oktatási államtitkár néhány napja arról beszélt, hogy az egyházak szerepe kiemelkedően fontos a mai világban, szilárd erkölcsi alapot teremtenek a következő generációnak is. Orbán Viktor miniszterelnök pedig azt jelentette ki tavaly: több évtized kényszerszünet után mára újraéledt az egyházi iskolarendszer. Kérdés azonban, nem az állami oktatás kudarca-e az oka az egyházi oktatás új virágkorának.
Hardi Titusz, a Pannonhalmi Bencés Gimnázium igazgatója lapunknak két dologgal magyarázta a jelenséget. Az egyik ok szerinte az egyházi intézmények sokéves tapasztalata. Példának azt hozta fel: Pannonhalmán a főapátság alapította általános iskolát 1948-ban államosították, most azonban visszakerül bencés fenntartásba. Ennek hírére annyira megnőtt az oda jelentkező diákok száma, hogy két első osztályt is tudnak indítani, míg az elmúlt években mindig csak egyet sikerült. Az igazgató arról is beszélt: az egyházi intézmények népszerűsége mögött egy sajnálatos ok is áll, nevezetesen az, hogy az állami iskolai szektor elől sokan menekülnek.
„Nyilván számtalan állami iskola hősiesen küzd, és jó színvonalon tanít, de tény, hogy az egyházi iskolák jobban meg tudták őrizni az önállóságukat, az iskolaigazgatóknak valós felhatalmazása van, helyben tudják meghozni a döntéseket” – tette hozzá.
Lapunknak egy édesanya azzal indokolta döntését: elsősorban nem vallási okok miatt vitte kislányát egyházi iskolába, hanem az állami rendszer színvonalesése miatt. „Végigjártam a beiratkozás előtt a szóba jöhető állami intézményeket is, de káoszt láttam. Teljes fegyelmezetlenség, az értékrend totális hiánya, gyenge, kiégett tanárok, akiket nem érdekel, mi van a gyerekekkel” – sorolta a problémákat, hozzátéve: az egyházi iskolában tapasztalta azt egyedül, hogy nem csak oktatást, de valódi nevelést, értékrendet is kapnak a diákok.