A népszavazási utókampány is jogsértő lehet

A Kúria döntése ellenére az utókampányban is trükköznek.

Markotay Csaba
2016. 10. 22. 6:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jogsértők lehetnek a népszavazás utókampányának részeként a közterületekre kihelyezett óriásplakátok is; azokon ugyanis nagyon nehezen vagy egyáltalán nem látható, hogy kinek a megrendelésére készültek. A „Megüzentük Brüsszelnek: 98% NEM! a kényszer-betelepítésre” feliratú plakátok nagyjából két hete láthatók a közterületeken, ezzel párhuzamosan az interneten és az elektronikus, valamint a kormánybarát nyomtatott sajtóban is hirdeti a kormány az egyébként érvénytelenül zárult népszavazás eredményét. Ez utóbbiak esetében ha nehezen is, de olvasható, hogy a kormány megbízásából készült a hirdetés. Az óriásplakátoknál viszont ez szinte teljesen észrevehetetlen, mivel a kék háttérre kékes színű feliratot helyeztek el.

Egyelőre nem lehet eldönteni, hogy szégyellik-e jól láthatóan feltüntetni az utókampány plakátjain a megbízót, azaz a kormányt, vagy tudatosan szembehelyezkednek a bírósági döntéssel. A Kúria ugyanis a kampányban, szeptember végén kimondta: nem felel meg a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás követelményének az olyan fizetett politikai hirdetés, amelyből egyértelműen és nyilvánvalóan nem állapítható meg, ki a megrendelője, és az sem, hogy kinek a támogatására ösztönöz. Vagyis kimondta a bíróság, hogy jól láthatóan szerepeltetni kell a politikai hirdetés megrendelőjét. A döntés után a Patyi András vezette Nemzeti Választási Bizottság is hasonló felhívást tett közzé.

Akkoriban nemcsak a plakátokon, hanem a nyomtatott sajtóban és az online hirdetéseken is úgy tüntették fel az apró betűkkel szedett, „Készült Magyarország kormánya megbízásából” szöveget, hogy a „Ne kockáztassuk Magyarország jövőjét!”, illetve a „Szavazzunk nemmel!” feliratok alatt csak nehezen vagy egyáltalán nem volt olvasható. Az volt a trükk, hogy a piros-fehér-zöld hirdetés jobb alsó részén, a zöld háttérre zöldes feliratot raktak ki.

A bírósági és a választási bizottsági határozatok nyomán már olyan hirdetéseket „terítettek”, amelyeken látható volt a megrendelő neve, ám a korábban kitett óriásplakátokon nem változtattak, hiába hozta meg döntését a Kúria. A Miniszterelnöki Kabinetiroda akkor azzal válaszolt kérdésünkre, hogy a kormány tiszteletben tartja a Kúria döntését, és „ahol a nyomdai kivitelezés miatt szükséges, változtat a kreatívokon”, vagyis a megjelenítésen. Arra is felhívták lapunk figyelmét, a kormány mindig büszkén vállalta álláspontját.

A mostani utókampányban viszont újra bevetették a láthatatlansági trükköt, csak nem zöld, hanem kék színnel. A napokban több helyen is találkoztunk olyan plakátokkal, amelyeknél csak nagyon közelről volt olvasható a hirdetés megrendelőjének neve.

Egyelőre nem hozza nyilvánosságra a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda, hogy kivel és mennyiért szerződtek az utókampány kivitelezésére. Sajtóbeszámolók szerint a népszavazás óta az utcákra kikerült plakátokat és a kormánybarát médiában megjelent hirdetéseket már nem a kampányköltségvetésből, hanem új pénzekből finanszírozzák. Igaz, nemcsak erről nincs hivatalos információ, hanem a népszavazást megelőző kampány különböző szakaszainak pénzköltése sem átlátható. (M. Cs.)

###HIRDETES2###

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.