A népszavazási utókampány is jogsértő lehet

A Kúria döntése ellenére az utókampányban is trükköznek.

Markotay Csaba
2016. 10. 22. 6:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jogsértők lehetnek a népszavazás utókampányának részeként a közterületekre kihelyezett óriásplakátok is; azokon ugyanis nagyon nehezen vagy egyáltalán nem látható, hogy kinek a megrendelésére készültek. A „Megüzentük Brüsszelnek: 98% NEM! a kényszer-betelepítésre” feliratú plakátok nagyjából két hete láthatók a közterületeken, ezzel párhuzamosan az interneten és az elektronikus, valamint a kormánybarát nyomtatott sajtóban is hirdeti a kormány az egyébként érvénytelenül zárult népszavazás eredményét. Ez utóbbiak esetében ha nehezen is, de olvasható, hogy a kormány megbízásából készült a hirdetés. Az óriásplakátoknál viszont ez szinte teljesen észrevehetetlen, mivel a kék háttérre kékes színű feliratot helyeztek el.

Egyelőre nem lehet eldönteni, hogy szégyellik-e jól láthatóan feltüntetni az utókampány plakátjain a megbízót, azaz a kormányt, vagy tudatosan szembehelyezkednek a bírósági döntéssel. A Kúria ugyanis a kampányban, szeptember végén kimondta: nem felel meg a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás követelményének az olyan fizetett politikai hirdetés, amelyből egyértelműen és nyilvánvalóan nem állapítható meg, ki a megrendelője, és az sem, hogy kinek a támogatására ösztönöz. Vagyis kimondta a bíróság, hogy jól láthatóan szerepeltetni kell a politikai hirdetés megrendelőjét. A döntés után a Patyi András vezette Nemzeti Választási Bizottság is hasonló felhívást tett közzé.

Akkoriban nemcsak a plakátokon, hanem a nyomtatott sajtóban és az online hirdetéseken is úgy tüntették fel az apró betűkkel szedett, „Készült Magyarország kormánya megbízásából” szöveget, hogy a „Ne kockáztassuk Magyarország jövőjét!”, illetve a „Szavazzunk nemmel!” feliratok alatt csak nehezen vagy egyáltalán nem volt olvasható. Az volt a trükk, hogy a piros-fehér-zöld hirdetés jobb alsó részén, a zöld háttérre zöldes feliratot raktak ki.

A bírósági és a választási bizottsági határozatok nyomán már olyan hirdetéseket „terítettek”, amelyeken látható volt a megrendelő neve, ám a korábban kitett óriásplakátokon nem változtattak, hiába hozta meg döntését a Kúria. A Miniszterelnöki Kabinetiroda akkor azzal válaszolt kérdésünkre, hogy a kormány tiszteletben tartja a Kúria döntését, és „ahol a nyomdai kivitelezés miatt szükséges, változtat a kreatívokon”, vagyis a megjelenítésen. Arra is felhívták lapunk figyelmét, a kormány mindig büszkén vállalta álláspontját.

A mostani utókampányban viszont újra bevetették a láthatatlansági trükköt, csak nem zöld, hanem kék színnel. A napokban több helyen is találkoztunk olyan plakátokkal, amelyeknél csak nagyon közelről volt olvasható a hirdetés megrendelőjének neve.

Egyelőre nem hozza nyilvánosságra a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda, hogy kivel és mennyiért szerződtek az utókampány kivitelezésére. Sajtóbeszámolók szerint a népszavazás óta az utcákra kikerült plakátokat és a kormánybarát médiában megjelent hirdetéseket már nem a kampányköltségvetésből, hanem új pénzekből finanszírozzák. Igaz, nemcsak erről nincs hivatalos információ, hanem a népszavazást megelőző kampány különböző szakaszainak pénzköltése sem átlátható. (M. Cs.)

###HIRDETES2###

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.