Lázár miniszter bejelentését a kötelező középiskolai felvételiről semmiféle szakmai egyeztetés nem előzte meg. Noha ezt már megszokhatta a pedagógustársadalom, a kérdésnek van egy másik vetülete is: nem egészen világos, mit kívánt mondani a kancelláriaminiszter – véli Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke.
A Miniszterelnökséget vezető miniszter a múlt heti kormányinfón nevezte megkerülhetetlennek a kötelező felvételi bevezetését a gimnáziumokban.
Lázár szavai egyébként azért sem érthetők pontosan, mert központi írásbeli felvételi eddig is volt, e tekintetben tehát a kormány nyitott kapukat dönget. Könnyen lehet viszont, hogy nem a felvételi a lényeg, mindez csupán szépségflastrom: a rejtett szándék – Galló Istvánnéhoz hasonlóan Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke is így gondolja a Népszavának adott nyilatkozata szerint – a gimnáziumok számának csökkentése, a diákok tömegeinek a szakképzés felé való irányítása.
Sokan arra panaszkodnak, hogy az elméleti tudás, nem függetlenül a kormányzati törekvésektől, napjainkban egyre kevésbé számít értékesnek, az elvárás szerint inkább a szakközépiskolák és a szakképzők hibridjeként életre hívott szakgimnáziumokat kell erősíteni. Emlékezhetünk, Orbán Viktor miniszterelnök alig egy éve biztatta arra szülőket, küldjék el gyermekeiket szakmát tanulni. Kérdés persze, hogyan fér össze mindez azzal az EU-s vállalással, amely szerint 2020-ig a populáció 75 százaléka leteszi az érettségit. A lapunknak nyilatkozó Galló Istvánné szerint ezt sikerült áthidalni egy meglehetősen kétes vezércsellel, a szakgimnáziumi érettségi bevezetésével. Az utóbbi ugyanis kiskaput nyit, amelynek segítségével az állam kicsúszhat a kötelezettségvállalásának lényege alól. A szakgimnáziumi matúra ugyanis jóval kisebb tudást igényel, kevesebb követelménnyel. A közismereti tárgyak oktatását ezekben az iskolában nemrégiben jelentősen csökkentették, alaposan megnehezítve ráadásul, hogy a szakképzést választók közül bárki is menet közben meggondolhassa magát, és átigazoljon egy elméleti középiskolába. Pedig, mint Galló Istvánné mondja, gimnázium után is lehetne szakmát tanulni, sőt még könnyebben, mint az iskolai tanulmányokkal vegyítve.