Már a megnyitó is érdekes felhangot kapott. Először Rudas Tamás, a kutatóközpont főigazgatója sietett leszögezni, hogy az elhangzó, sokszor „kellemetlen tények” tudományos, és nem politikai kijelentések. Majd Szabó István, a hazánk ESS-részvételét és a kutatásokat finanszírozó, Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal főosztályvezetője száján csúszott ki némi burkolt kritika. Mint mondta, az ESS-féle kutatások segítenek hidat építeni a társadalomtudomány és a politika között; ha pedig ez sikerül, akkor „eljutnánk a tényeken alapuló politikaformálás világába, ami szerencsés lenne”.
A motorháztető alatt
Hazánk már a kezdetek kezdetétől, 2001 óta vesz részt az ESS felméréseiben, amelyek személyes, kérdőíves megkeresésekre alapulnak. A rendkívül megbízható pontosságú kutatásokat kétévente végzik, az eredményeket pedig ingyenesen hozzáférhetővé teszik mindenki számára. A kérdőívekben állandó és változó részek is vannak – a 2014-es, hetedik hullámban például ez utóbbiak a migrációra és az egészségi állapotra vonatkoztak. Az Európai Bizottság által kezdeményezett ESS az egész kontinensen végez felméréseket, többek között az egyes országok demográfiai, társadalmi állapotáról, a lakosság politikai és közéleti véleményéről – mindenütt ugyanarra rákérdezve, így az eredmények nemzetközi szinten is jól összehasonlíthatóak. Magyar részről az akadémia Szociológiai Kutatóintézete és a Politikatudományi Intézete vesz részt a munkában.
Az eredményeket egyébként az MTA TK kötelékében feldolgozó kutatók – Medve-Bálint Gergő és Boda Zsolt – arról beszéltek, hogy Kelet-Közép-Európában az intézményekbe vetett bizalom változékony, és alapvetően alacsonyabb volt, mint a nyugati országokban. Nem is kicsit: előbbiek egy tízes skálán 5,61, térségünk 3,66 pontyi bizalmat szavazott az olyan intézményeknek, mint a parlament, a jogrendszer vagy a rendőrség. Ráadásul térségünk abban is más, hogy ezek iránt az elvileg egymástól független intézmények iránti bizalom is jobban együtt mozog, függetlenül az egyes intézmény teljesítményétől – ha csak nincs például egy NAV-botrány, ami az adóhatóságra üt elsősorban vissza. Nyolc választást vizsgáltak meg, ezekből pedig egyértelművé vált: térségünkben komoly bizalomváltozással – általában növekedéssel – jár maga a voksolás is, így volt ez Észtországban és Szlovéniában. Mindezt pedig elsősorban a győztes pártra szavazó polgárok erősebb bizalma okozta. De az is jellemző volt, hogy a kelet-európaiaknál sokkal erősebb volt ez a bizalmi különbség, mint a nyugatiaknál. Tehát – állapították meg – térségünkben az intézményi bizalmat is alapvetően az emberek pártpreferenciája határozza meg. Ezen viszont csak a politikától függetlenebb intézményrendszerekkel lehetne változtatni.