„Magyarországon kiépült a haveri kapitalizmus”

Felcsút, az MNB, és Paks II. milliárdjai és Hagyó – maláj szinten állunk a Transparency International szerint.

Veczán Zoltán
2016. 01. 27. 15:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A korrupciót nehéz számokban mérni, ezért vezették be a Korrupciós Érzékelési Indexet – ezen 1-től 100-ig pontozzák az országokat, a képzeletbeli legkorruptabb 0, a legtisztább 100 pontot kap – ezt Martin József Péter közgazdász, a TI ügyvezető igazgatója mondta. Ezen a listán csúszott most nagyot Magyarország, ez pedig több szempontból nagyon nagy probléma.

Mint Martin hangsúlyozta: a korrupció nemcsak morális és jogi, hanem gazdasági kérdés is: a GDP és a versenyképesség annál kisebb, minél kevésbé átláthatóak és elszámoltathatóak a közintézmények.

A Fidesz szerint a Transparency International nyomásgyakorlás céljából támadja az országot.

A nagyobbik kormánypárt közleményében azt írta: a Transparency International Soros György pénzéből finanszírozott szervezet, amely az amerikai üzletember bevándorláspárti politikáját szolgálja.

A legnagyobb egy főre jutó GDP-jű és legversenyképesebb skandináv országokban általában a legkisebb az érzékelhető korrupció mértéke: a közszektor átlátható és elszámoltatható, az állam a közérdek mentén cselekszik, a közpénzadatok pedig nyilvánosak. A lista utolsó helyein pedig olyan országok állnak, mint például Dél-Szudán, Afganisztán vagy Észak-Korea – hangzott el.

Hazánk 2015-ben ezen a listán 51 ponttal az 50. helyet foglalta el, ahogy Martin mondta,

„közepesen korrupt ország vagyunk, egy szinten Horvátországgal, Szlovákiával, Bahreinnel vagy Szaúd-Arábiával,”

sőt, a szaúdiak még meg is előztek minket.

Emellett Magyarország az EU legkorruptabb egyharmadából a legkorruptabb egynegyedébe került, csak a görögök, a románok, az olaszok és a bolgárok korruptabbak nálunk – mondta, és látványos a régión belüli lecsúszás is. Itt a legtöbbet mi rontottunk az indexen. Ez a folyamat egyébként már a 2000-es évek közepétől beindult – akkor a régión belül még az előkelő 2. helyet foglaltuk el, most a 7-9. helyen állunk holtversenyben Szlovákiával és Horvátországgal.

A Világgazdasági Fórum versenyképességi indexe szinte együtt mozog a TI intézményi korrupciót vizsgáló indexével – és mindkettő lejtmenetben van:

Így – fogalmazott Martin – mondhatjuk, hogy a visszaesés fő oka, hogy az állam nem átlátható, nem elszámoltatható és nem hatékony. 2006 óta Magyarország versenyképessége egyébként a régiós átlagtól is elmarad, a sikeres üzletelést pedig – a szabályozás bizonytalansága után – a korrupció gátolja a leginkább.

Martin azt is elmondta, hogy az intézményi szegmens főbb összetevői közül mindenben rosszabbul teljesítünk a régiós átlagnál: a közpénzek illetéktelen felhasználása és a kormányzati politika átláthatósága terén a világ 140 vizsgált országából a 119-ek vagyunk (a régiós átlag 70-80 körül mozog), a kormánytisztviselők részrehajló döntései terén pedig még ennél is lejjebb, a 125. helyen állunk.

Bár a lecsúszás a 2000-es évek elejétől folyamatos, ami a fő különbség Martin szerint, hogy

„a 2010-es kormányváltás után a hatalom kiiktatta a fékeket és ellensúlyokat, az állami intézmények a kormány ellenőrzése helyett annak eszközévé váltak.”

Ligeti Miklós, a TI jogi vezetője a magyar korrupció természetét vázolta. Mint mondta, ennek alapvető összetevője, hogy az EU-n belül hazánkban a legnagyobb a kormány hatalma, a korrupció pedig rendszerszintűvé és – jogszabályi módosításokkal – legalizálttá vált. Kiiktatták a fékek és ellensúlyok rendszerét, a kormányközeli cégek busásan gazdagodnak, mások viszont kirekesztődnek a közbeszerzésekből. Megszűnt a hatalommegosztás is, csak a bíróságok függetlenek – mondta Ligeti.

Ami egyedül pozitívum, hogy az utcai korrupció csökkent (mint pl. a rendőrségi vesztegetések), és az online pénztárgépeknek köszönhetően van némi fehéredés a gazdaságban.

Az összkép azonban rendkívül borús:

„a gazdaságban egyfajta bennfentes haveri kapitalizmus alakult ki”.

Ez pedig ördögi körbe taszította az országot: az intézmények nem elszámoltathatóak, így nő a jogállami deficit és a rendszerszintű korrupció; ez rontja a beruházási kedvet és elijeszti a külföldi tőkét, és rontja a versenyképességet. Így a meglévő növekedés csak az EU-s pénzek miatt tart ki, önálló, enélkül fenntartható növekedés nincs; ez nemcsak azért veszélyes, mert nem tudni, meddig tartják nyitva az EU-s pénzcsapokat, de azért is, mert a pénzek elosztása is központosított és átláthatatlan, ami a járadékvadász mentalitást és a kormánnyal jó kapcsolat fenntartását erősíti a cégekben a valós teljesítmény helyett. Ez viszont tovább erősíti az intézmények részrehajló jellegét, így tovább nő a korrupció. Martin szerint

„teljesítmény tartós javulása nem képzelhető el a korrupció visszavágása nélkül”.

Ligeti pedig a joggyakorlatot szedte ízekre: szerinte a nyomozóhatóságok kevésbé függetlenek, mint a bíróságok, és a sikerességük is megkérdőjelezhető. Bár a legfőbb ügyész azzal büszkélkedett, hogy az elmúlt öt évben 100 ezerrel csökkent a bejelentett bűncselekmények száma, ám ez semmit sem jelent, hiszen ha nőne, azt mondanák, hogy a lakosság jobban bízik a hatóságokban, és több bűncselekményt jelent be – világított rá.

Ami érdekes, hogy visszaesett a korrupciós bűncselekmények száma is, pedig ebbe beleszámít a már említett utcai korrupció, ami ellen hajlandó fellépni az államapparátus, például a vámosok, határőrök ügyeiben. Ugyanakkor visszás, hogy míg egy hivatali ügyintézőt, aki 250 ezer forintért adott át zárt adatbázisból adatokat, gyorsított eljárásban ítéltek el, addig Hagyó Miklós volt szocialista főpolgármester-helyettes legalább 50 milliós sikkasztásában hat évet kellett várni egy elsőfokú ítéletre.

Ligeti ennek kapcsán arra is kitért, hogy a magasabb szintű korrupció kezelésére még minták sincsenek. „Néha az az érzésünk, hogy egyfajta, rossz értelemben vett nemzeti burzsoázia megteremtése szándékával, a haverok helyzetbe hozásának a szándékával” a nagyhalak büntetlenül megússzák, amit a kicsik nem. Erre utalt az is, amit Lánczi András, a Századvég Alapítvány elnöke mondott, miszerint „az, amit az ellenzék korrupciónak nevez, gyakorlatilag a Fidesz legfőbb politikája”.

Magas szintű korrupciós ügyek azonban nem szerepelnek a bűnügyi statisztikákban – fogalmazott: pedig érthetetlen, miért nem számít vizsgálatra érdemesnek Paks II. titkosított, 10-12 milliárd euró elköltése egy ki tudja, milyen verseny alapján kiválasztott cégnél, azt sem vizsgálják, hogy az MNB miért a közpénzből támogat jó 200 milliárddal mindenféle alapítványokat. S „azt sem vizsgálja senki, Magyarországon, hogy a 4-5 év alatt mintegy 200 milliárdos társasági adókedvezményre jogosító sporttámogatások és egyes vállalatok közbeszerzési sikerei összefüggéseket mutatnak-e”.

Nem fogjuk megtudni azt sem, hogy a Felcsút kiktől kapta a kimagasló, több mint 9 milliárdos támogatást, hiszen a törvény értelmében a támogató vállalatok neve titokban maradhat – mondta.

„Így 2015-ben továbbra is a közpénzek illetéktelen és eltitkolt felhasználása dominál.”

Példaként hozta még a takarékszövetkezeti szektor átalakítását és a trafikokat, ahol már a szintén foglyul ejtett Alkotmánybíróság sem parancsol megálljt – a kaszinóügy már el sem jutott erre a szintre.

A trafikügy ráadásul nemcsak a törvényes járadékvadászatot, de a feketegazdaságot is erősíti: hiszen csökkent ugyan 2 százalékkal a dohányosok száma, de a legális dohányforgalom ehhez képest 40 százalékkal lett kisebb (ami 17 százalékkal kevesebb jövedéki adót jelent az államnak) – nos, valószínűtlen, hogy ennyivel kevesebbet szívnának az emberek – mutatott rá Ligeti.

Ligeti szerint a korrupció visszavágásához a bejelentő polgárokat bátorító intézkedések kellenének, hogy érezzék, nincs kettős mérce, vizsgálják a hatóságok a közhatalmat birtoklók vagyonosodását, a bűnüldöző szervek pedig álljanak át a szakmaiság alapjaira. Ugyanis a jelenlegi túlhierarchizált rendszerben egy rossz szándék is elég, hogy egy egész ügyet elgáncsoljon – mondta. Martin hozzátette: bár a román Korrupcióellenes Ügyészség sikerei szembeötlőek, és akár itthon is működhetne hasonló, ez önmagában nem elég, mert a társadalom mélyrétegeiben nem iktatja ki a korrupciót. Ezért a fő hangsúlyt a megelőzésre kell helyezni. A megelőzésre összpontosító baltiaké a biztos recept – mondta Martin.

Ha ezt sikerül véghezvinni, akkor a politikai elit érdekei helyett a társadalomét szolgálják az állami intézmények, akkor az a kormány hatalmát korlátozza, jobb üzleti környezetet teremt, ami több beruházást vonz és fenntarthatóbb növekedéshez vezet – vázolta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.