Már leszállt Veronában az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) légi mentőegysége, így hamarosan útnak indulhatnak, és itthon gyógyulhatnak tovább a tragédia súlyos sérültjei – mondta sajtótájékoztatón Csató Gábor, az OMSZ főigazgatója. Hozzátette, hogy a sérülteket a Honvédkórházban várják, ahol fel vannak készülve a fogadásukra, korábban mindegyikük állapotáról személyesen tájékozódott a helyszínen, volt akivel beszélni is tudott. Kitért rá, hogy a két válságos állapotban lévő utast továbbra is olasz kórházakban ápolják.
Hétfőn nemzeti gyásznap lesz az országban, ezért az oktatási intézményeket arra kérték, mindenhol emlékezzenek meg a veronai tragédia áldozatairól – közölte sajtótájékoztatóján Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere. Elmondta: a gyásznap a Kossuth téren a nemzeti lobogó félárbócra eresztésével kezdődik, az eseményen több közjogi méltóság is jelen lesz. Közölte: az állami rendezvényeket a gyásznapra való tekintettel elhalasztják, s arra kérte a magánrendezvények szervezőit, legyenek tekintettel a történtekre.
A miniszter kitért arra is, hogy a konkrét esetben és általánosságban is át kell tekinteni a szabályokat, amelyek az iskolán kívüli rendezvények szervezésére vonatkoznak. Ha szükséges, meg kell szigorítani azokat, szögezte le.
A közlekedésbiztonságra vonatkozó keretszabályozás ugyan jónak tűnik, de az ördög a részletekben mutatkozik meg, ezért elképzelhető, hogy a hatósági és a szakértői vizsgálatok után változni fognak a hazai rendelkezések – beszélt korábban az M1-en ifjabb Lomnici Zoltán alkotmányjogász is.
A szakember szerint az idevonatkozó 2011-es – 2013 óta hatályban lévő – uniós, valamint a 2012-es magyar rendelkezések alapján a keretszabályozás jónak tűnik, ám az is döntő, hogy a hatóság mennyire hatékony és a bírságolás mennyire szigorú. Most a 250 kilométernél hosszabb útra vállalkozók legfeljebb 5 millió forintos bírsággal számolhatnak jogsértés esetén.
Ennek megemelése nyilván arra ösztönözné a szolgáltatókat, hogy még jobban odafigyeljenek a biztonságra – tette hozzá Lomnici. Hangsúlyozta, nincs olyan szabályozás, rendelkezés, amelyet adott esetben ne lehetne „újragombolni”, amelynek a réseit ne lehetne felfedni, felkutatni egy ilyen tragédia után. Az olyan szolgáltatásoknál, ahol emberéleteket bíznak a szolgáltatóra, ott különösen részletesen kell vizsgálni a rendelkezéseket.