Szabálysértés és szabályszegés: a közteresek kezét is köti a törvény

Mit tehetünk a közterület-felügyelet szerintünk jogtalan bírságolásával szemben?

Molnár Csaba
2017. 03. 27. 17:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A főpolgármester azután háborodott fel a közterület-felügyeletre, hogy az sokakat súlyos, ötvenezer forintos bírsággal sújtott, mivel nem tartották be a kötelező haladási irányt (például tiltott irányba kanyarodtak). Mindezt sokszor úgy, hogy a felügyelet munkatársai nem is voltak jelen az esetnél, mindössze a közterület-figyelő kamerák felvételeit elemezték utólag. Tarlós István kezdeményezi a közterület-felügyeletről szóló törvény módosítását, egyben arra biztatja a megbírságolt autósokat: ne fizessék be azonnal a büntetést, mert azzal magukat fosztják meg a későbbi jogorvoslat lehetőségétől. Kérdéses azonban, hogy a főpolgármester tanácsát követők nem sodorják-e még nagyobb kalamajkába magukat. Egyáltalán, mit tehetnek a közterületesek? Erről kérdeztük Krizsa Norbert ügyvédet, aki már több esetben képviselte sikeresen a megbírságolt autósokat a közterület-felügyelettel szemben.

– A közterület-felügyelet nem a rendőrséghez, hanem a helyi önkormányzatokhoz kapcsolódik, így a polgármesteri hivatal dönthet arról is, hogy létrehozza ezt a szervezetet vagy sem – mondja Krizsa Norbert. – Fontos tudni azonban, hogy a közterület-felügyelet nem hatóság (viszont az intézkedő közterület-felügyelő ettől függetlenül hivatalos személy), így nem folytathat le szabálysértési vagy közigazgatási eljárásokat. Emiatt abban az esetben, ha valaki szabálysértést vagy úgynevezett szabályszegést követ el, és a kiszabott helyszíni bírságot nem fizeti be, akkor a felügyelet kezdeményezheti a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező hatóságnál a megfelelő eljárás lefolytatását. Ez rendszerint a rendőrség.

A közterület-felügyelő jogkörei közé tartozik a megállítás és az igazoltatás joga. Minthogy viszont nem minősül hatóságnak, így eljáráslefolytatási jogköre sincs, ebből az is következik, hogy a megbírságolt személy nem is vitathatja a szabálysértés elkövetését. A közterület-felügyeletről szóló törvény értelmében nincs helye mérlegelésnek és méltányosságnak, így ha a felügyelet kiszabta a bírságot, azzal nem lehet mást kezdeni, mint befizetni – gondolhatják sokan. Csakhogy kevesen tudják, hogy abban az esetben, ha az illető nem fizeti meg a felügyelet által kiszabott bírságot, akkor a felügyeletnek kötelező kezdeményeznie az illetékes hatóságnál az eljárás megindítását.

– Teljes mértékben igaz az, hogy ha valaki befizeti a közterület-felügyelet által kiszabott bírságot, azzal elesik mindennemű jogorvoslati lehetőségtől. Ez igaz a manapság divatos, a kötelező haladási irány megszegése miatt kiszabott közigazgatási bírságokra is – folytatja a jogász. Ezekben jellemzően nem történik megállítás, sem igazoltatás, hanem távollétében intézkedik a közterület-felügyelő. – Ha én nem ismerem el a szabályszegést, és nem fizetem be a bírságot, akkor a felügyelet – jogilag pongyolán fogalmazva – feljelentést tesz a rendőrségen. A rendőrség pedig megindítja az eljárást, és megpróbálja felderíteni, hogy az adott pillanatban ki vezette a gépjárművet.

Fentiekhez hasonlóan a szabálysértések esetében is úgynevezett vétkességi felelősségről beszélhetünk. Ez azt okozza, hogy abban az esetben, ha a szabálysértéskor nem a kocsi üzemben tartója, hanem annak közeli hozzátartozója vezette az autót, a szabálysértési eljárásban az üzemben tartó megtagadhatja a tanúvallomást. Krizsa Norbert tapasztalatai szerint a rendőrség önmagában a közterület-felügyelet feljelentése alapján sem szabálysértést, sem szabályszegést nem tud megállapítani, hiszen ehhez ki kellene derítenie, hogy ki vezette a kocsit. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a legtöbb esetben a rendőrség csak akkor tud bírságot kiszabni, ha az üzemben tartó nyilatkozik az autó vezetőjének személyéről. Ellenkező esetben a rendőrség jellemzően megszünteti az eljárást.

Elméletileg elképzelhető, hogy a térfigyelő kamera képe alapján nemcsak az autó, de a sofőr is beazonosítható. Az ügyvéd emlékei szerint ritkán előfordul, hogy a rendőrség megpróbálja azonosítani a vétkes személyét a kamerakép alapján, de Krizsa Norbert azon az állásponton van, hogy sem a közterület-felügyelet, sem a rendőrségi előadó nincs birtokában az ehhez szükséges műszaki szakmai ismereteknek, és a felvétel sem olyan jó minőségű, hogy az alapján tényszerű megállapításokat lehessen tenni.

Mindezek ellenére elméletileg előfordulhat, hogy a rendőrség is megállapítja például a kötelező haladási irány be nem tartása miatti szabályszegés elkövetését. Ilyenkor kérdés, hogy a bírságot vitató autósnak végül több pénzt kell-e befizetnie, mint ha vitatkozás nélkül tette volna.

– E kérdés esetén válik fontossá a szabálysértés és a szabályszegés közötti különbség. A jogszabályok szerint például szabálysértés a megállásra és a várakozásra vagy a mobiltelefon-használatra vonatkozó szabályok be nem tartása, de például a kötelező haladási irányra és a behajtási tilalomra vonatkozó rendelkezések megsértése, illetve a gyorshajtás már szabályszegésnek minősül. Ha szabályszegésről van szó, és a rendőrség közigazgatási eljárást folytat le, akkor az általa végül kiszabott bírság összege nem emelkedik meg a közterület-felügyelet által kiszabott helyszíni bírsághoz képest. Viszont ha szabálysértésről van szó, és a rendőrség a szabálysértés elkövetését megállapítja, akkor a felügyelet által kiszabott helyszíni bírság összege duplázódni fog.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.