Mélyponton a természettudományi képzésre jelentkezők száma

Pedig a terület fontosságát a Fokozatváltás a felsőoktatásban elnevezésű szakpolitikai stratégiában is hangsúlyozza a kormány.

Hutter Marianna
2017. 04. 10. 7:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Soha nem jelentkeztek az elmúlt 16 évben annyira kevesen természettudományi képzésre a felsőoktatásban, mint idén – derült ki a Magyar Nemzet összesítéséből. Kifejezetten jelentős a visszaesés a múlt évhez viszonyítva: míg 2016-ban még közel 7000-en felvételiztek ilyen területre, idén már mintegy 1300-zal kevesebben, mindössze 5676-an. Ez azért hatalmas probléma, mert az elmúlt öt év statisztikáiból egyértelműen látszik: a jelentkezőknek is csak kevesebb mint felét veszik fel, és nyilvánvalóan közülük sem mindenki fejezi be az egyetemet.

Pedig a természettudományok fontosságát a Fokozatváltás a felsőoktatásban elnevezésű szakpolitikai stratégiában is hangsúlyozza a kormány. Mint írják, a természettudományok magas szintű művelése nemzetközi kiemelkedési lehetőséget jelent, és alapvetően fontos az összes többi kutatási és fejlesztési irányzat szempontjából; presztízse magas, és komoly hagyományai vannak Magyarországon.

Ugyanakkor elismerik: a megfelelő szakember-utánpótlás kétségesnek látszik, a képzési terület évek óta nem vonz elég jelentkezőt, a bekerülő diákok felkészültsége pedig meglehetősen egyenetlen, a legtehetségesebb diákok egyre gyakrabban választják a nyugat-európai és amerikai egyetemek képzéseit.

Utoljára 2008-ban lehetett tapasztalni a 2017. évihez hasonlóan alacsony érdeklődést, de akkor még 300-zal többen, közel 6000-en jelentkeztek. Ugyanakkor a kilenc évvel ezelőtti visszaesés után növekedésnek indult a természettudományi képzésre jelentkezők száma. Az érdeklődés 2011-ben érte el csúcspontját, ekkor 11 500-an jelentkeztek a területre, ami az elmúlt 16 év pozitív rekordjának számított. Ám a hat évvel ezelőtti biztató eredmények óta minden egyes évben csökkent a felvételizők száma. Utóbbi fájó pont lehet az Orbán-kormánynak, hiszen a jelentkezési számok alakulása egyértelműen jelzi, hogy szándékaik ellenére kudarcot vallottak a természettudományos képzések népszerűsítésének területén.

Egyébként a kormány nemcsak a természettudományok területén szeretne több jelentkezőt látni, hanem a műszaki, illetve informatikai tanulmányok hallgatói között is. Az idei felsőoktatási jelentkezési statisztikákról Palkovics László, az Emberi Erőforrások Minisztériumának oktatásért felelős államtitkára úgy fogalmazott: a műszaki területen csökkenés látható, s bár az informatikai területen van bővülés, lényegi javulás ezeken és a természettudományi képzésben egyelőre nem történt; a közeljövőben programok indulhatnak a helyzet javítására.

Hogy a jövő generációjának érdeklődését mennyire sikerül a természettudományok felé terelni, még nehéz lenne megjósolni, mindenesetre nem túl biztató, hogy a tavalyelőtti PISA-felmérésen jelentősen romlott a magyar gyerekek teljesítménye ezen a területen is. Így már csak 477 pontot sikerült elérniük a teszten, ami jóval a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) országainak átlaga (493 pont) alatt van. Ami talán még aggasztóbb, hogy a megkérdezett magyar diákok kevesebb mint fele állította, hogy élvezi, ha természettudományokat tanulhat, holott az OECD-országokban ez az arány közel 63 százalék volt. A többi OECD-országhoz képest átlagosan ugyancsak kevesebb magyar diák mondta, hogy örömét leli abban, ha új természettudományos ismeretre tesz szert, illetve hogy érdekli a témával kapcsolatos tanulás. Ráadásul míg az OECD-átlag szerint a megkérdezett tanulók 24,5 százaléka számít arra, hogy harmincéves korában természettudományos területen fog dolgozni, ez a magyar diákok esetén csak 18,3 százalék volt.

Kérdés továbbá: annak, hogy a tavaly ősztől szakgimnáziummá alakított szakközépiskolákban csökkentették a természettudományi tárgyak óraszámát, és hogy érdemi előkészítés nélkül vezették be a komplex természettudományos tantárgyat, milyen hatása lesz a felsőoktatási jelentkezésekre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.