A CÖF nincs tisztában a jogszabályokkal, és a Magyar Nemzetet ellenőrizné

Az alapítvány azt követően lendült ellentámadásba, hogy a CÖF gazdálkodását firtatni kezdte a sajtó.

Tóth Szabolcs Töhötöm
2017. 05. 15. 15:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közérdekűadat-igényléssel fordult a Magyar Nemzethez hétfőn a CÖF – Civil Összefogás Közhasznú Alapítvány (CÖF-CÖKA). A kormányzat politikai céljaiért harcosan küzdő civil szervezet azonban úgy tűnik, nincs tisztában a vonatkozó jogszabályokkal, sőt a CÖF-CÖKA jogállásával sem.

A CÖF alapítványa egyebek mellett azt követeli szerkesztőségünktől, hogy írjuk meg nekik

A szervezet azt követően kezdett dühödt ellentámadásba, hogy az Átlátszó.hu szerkesztősége közérdekűadat-igényléssel fordult hozzá. Méghozzá szó szerint ugyanezekkel a kérdésekkel.

A CÖF alapítványa ezután, ahelyett hogy törvényben foglalt kötelezettségének eleget téve válaszolt volna, közölte, hogy mindaddig nem teszi ezt meg, amíg bizonyos, általa láthatóan közellenségnek tekintett szerkesztőségek nem szolgáltatnak hasonló adatokat magukról. Ezt követően elküldte ezeket a kérdéseket több szerkesztőségnek is.

Csakhogy a CÖF alapítványának sértődött eljárása értelmezhetetlen, mivel a levélben a szervezet által is hivatkozott magyar információszabadsági törvény (2011. évi CXII. törvény) egyszerűen nem vonatkozik a Magyar Nemzet kiadójára, ahogy más szerkesztőségek kiadójára sem.

Az említett jogszabály 5. paragrafusa precízen meghatározza, mi is az a közérdekű adat, amelynek kiadását ilyen igényléssel az adatkezelőtől ki lehet kényszeríteni.

Íme: 

Közérdekű adat: az állami vagy helyi önkormányzati feladatot, valamint jogszabályban meghatározott egyéb közfeladatot ellátó szerv vagy személy kezelésében lévő és tevékenységére vonatkozó vagy közfeladatának ellátásával összefüggésben keletkezett, a személyes adat fogalma alá nem eső, bármilyen módon vagy formában rögzített információ vagy ismeret, függetlenül kezelésének módjától, önálló vagy gyűjteményes jellegétől, így különösen a hatáskörre, illetékességre, szervezeti felépítésre, szakmai tevékenységre, annak eredményességére is kiterjedő értékelésére, a birtokolt adatfajtákra és a működést szabályozó jogszabályokra, valamint a gazdálkodásra, a megkötött szerződésekre vonatkozó adat.

Már önmagában ebből a passzusból is kiderül, hogy a szerkesztőségek kiadóhivatalai a törvény értelmében nem tartoznak az említett adatkezelői körbe – ennek értelme sem lenne –, és nem is számítanak „közfeladatot ellátó szervnek”.

Csak lapunk kiadójánál maradva: a magánszerződések részletei, kollégáink fizetése eleve olyan adatok, amelyek nyilvánosságra hozásával a kiadó egyenesen törvényt sértene. Egyebek mellett azért, mert a Magyar Nemzet kiadója magántársaság.

Ellentétben a CÖF-CÖKA-val, amely nem magáncég, hanem közhasznú alapítvány.

Ismeretes, a CÖF azután került igen kényelmetlen helyzetbe és egyben ismét a közfigyelem középpontjába, hogy egyértelműen kiderült, működését legnagyobb részben és óriási pénzekből maga az állam fedezi. 

Az ügy különös megvilágításba került, mivel épp a CÖF-CÖKA az, amely Magyarországon élharcosa volt annak, hogy azokat a civil szervezeteket, amelyek külföldi támogatásban is részesülnek, izraeli és orosz mintára törvényi eszközökkel megbélyegezzék. 

A CÖF-CÖKA által támadott szervezetek azonban eddig is részletesen beszámoltak támogatóikról, gazdálkodásukról, miközben a CÖF-CÖKA gazdálkodásáról az erre vonatkozó adatokat az Átlátszó.hu most közérdekűadat-igényléssel próbálja meg kikényszeríteni a szervezettől. Ami láthatóan felbőszítette az alapítvány vezetőit.

A CÖF egyébként az utóbbi hetekben nem először intéz durva támadást magyar sajtó ellen, és e támadások során egyre inkább nyilvánvaló a kormánypárti sajtó kézivezérelt közreműködése is. Emlékezetes például, hogy a TV2 áprilisban a CÖF egyik közleményére hivatkozva tudakolta a független szerkesztőségeknél – például lapunkénál is –, hogy Soros-bérencek-e.

Később derült ki, hogy a CÖF az említett közleményt valójában ki sem adta, a szöveg rejtélyes módon csak a kormánypárti lejárató kampányok egyik legaktívabb résztvevőjéhez, a TV2-höz érkezett meg, kizárólag magának a TV2-nek küldte el a „közhasznú” alapítvány. (Amely televíziónak hírműsora aztán erre a senki által nem látott közleményre hivatkozva tett fel különös kérdéseket szerkesztőségünknek is.)

Közérdekűadat-igényléssel egyébként a szerkesztőségek azért kénytelenek egyre gyakrabban élni az állami szerveknél, mert az utóbbi időben olyan gyakorlat alakult ki, hogy az állami intézmények egyáltalán nem válaszolnak a sajtó kérdéseire. Azokra a kérdésekre, amelyek az adófizetői pénzből fenntartott intézmények működését firtatják.

Az újságíró kezében ilyenkor ez az egyetlen lehetőség marad, amely azonban a szerkesztőségek és a közhivatalok munkatársai szempontjából is a lehető legkényelmetlenebb és legköltségesebb megoldás.

Az igénylés amúgy remek időhúzási eszközt is ad a hivatalok kezébe. Tizenöt napjuk van ugyanis válaszolni, első alkalommal pedig akár mondvacsinált okkal meg is tagadhatják az adatok kiadását. Ilyenkor fellebbezni kell, amire megint tizenöt nap alatt kell reagálni, de ez a határidő egyszer meg is hosszabbítható még egyszer ennyivel. Ráadásul az adatok kiadásával kapcsolatos költségek át is háríthatóak az igénylőre.

Sőt, a kormányzat újabban a sajtó egy részét totális bojkott alá vonta, amellyel eleve meggátolja, hogy a közhivatalnokok tájékoztatási kötelezettségüknek eleget tegyenek.

 

CÖF-Civil Összefogás Közhasznú Alapítvány levele a Magyar Nemzethez

Tisztelt Magyar Nemzet - Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft!

Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 28. § (1) bekezdése alapján a következő adatigénylést terjesztjük elő.

Kérjük, szíveskedjen emailben megküldeni részünkre az alábbiakat:

1. A Magyar Nemzet - Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft létesítésétől 2017. április 1-ig terjedő időszakban összes hatályban lévő alapító okiratát, szervezeti és működési, valamint befektetési szabályzatát, a szervezet munkáját segítő tanácsadók, illetve tanácsadó testület tagjainak nevét, javadalmazásuk és költségtérítésük összegét.

2. A Magyar Nemzet - Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft létesítésétől 2017. április 1-ig az összes dolgozójának (ide értve megbízási jogviszony, valamint munkaviszony alapján foglalkoztatottak) munkakörét és havi javadalmazását és költségtérítésének összegét.

3. Érdeklődnénk arról is, hogy a Magyar Nemzet - Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft idén április 1-ig a szervezet vagyonát milyen befektetésekben, megtakarításban, értékpapírban vagy egyéb pénzeszközben tartotta, hány pályázaton vett részt és mekkora támogatásokban részesült?

4. 2017. április 1-ig a Magyar Nemzet - Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft által összes kiírt pályázati kiírásra hány pályázat érkezett (pályázatok szerint bontva), a beérkezett pályázatok kapcsán hány támogató és hány elutasító döntés született? Kik kaptak támogató és elutasító döntést?

5. Ez idő alatt kiknek és mekkora összegű támogatást ítéltek meg, illetve fizettek ki a győztes pályázóknak? Milyen szervezetekkel kötöttek támogatási szerződést? (Az egyes szerződéseket, kérjük, csatolják!)

Továbbá: tételes bontásban legyenek szívesek megküldeni, hogy az egyes pályázatoknál milyen pontozási rendszer alapján hoztak határozatot!

6. A Magyar Nemzet - Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft mostanáig mekkora összeget fizetett ki a vezetőség tagjainak tiszteletdíj, illetve költségtérítés címén, vett-e igénybe külső szervezetet, illetve bízott-e meg szakértőt vagyonának kezelésével? Ha igen, mely szervek és szakértők voltak, és a megbízott vagyonkezelő adatigénylésem időpontjáig milyen díjazásban részesült?

7. A Magyar Nemzet - Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft biztosít-e/biztosított-e bármilyen tárgyi eszközt (pl. szolgálati telefon, számítógép stb.) dolgozói számára? Ha igen, hány darabot és milyen típusúakat? Hány munkavállaló, mikor és mennyiért vett részt külföldi kiküldetésen, 2017. április 1-ig milyen béren kívül juttatásban részesítették és milyen jogcímen a munkavállalóikat?

8. A létesítéstől 2017. április 1-ig a Magyar Nemzet - Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft bármely tagja, illetve munkavállalója részt vett-e olyan szakmai fórumon/rendezvényen/konferencián/workshopon, melyet a Magyar Nemzet - Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft finanszírozott? Ha igen mikor és ezek milyen összegűek voltak?

9. A mai napon hány főt foglalkoztat a Magyar Nemzet - Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft megbízási szerződés, valamint munkaszerződés alapján, mennyiért vásárolt informatikai eszközöket és mely cégektől, vásárolt-e gépjárművet, s ha igen, milyen típusú gépjárművet és mennyiért?

10. Kérjük továbbá részünkre megküldeni a szervezeti vagyon felhasználása körében megkötött szerződések vonatkozásában a szerződő felek nevét, szerződés tárgyát, ellenszolgáltatás összegét, szerződéskötés időpontját, az ezek megkötéséről hozott döntést, a döntésre irányuló előterjesztést/javaslatot, a szerződéskötés vonatkozásában a döntés megtárgyalásáról szóló jegyzőkönyvet!

Az Infotv. 30. § (2) bekezdése szerint kérjük, hogy a másolatokat és az egyéb igényelt adatokat elektronikus úton szíveskedjen részünkre, a feladó e-mail címére megküldeni.

Az Infotv. 29. § (3) és (5) bekezdése alapján adatigénylésünk teljesítéséért költségtérítés kizárólag akkor állapítható meg, ha az adatigénylés teljesítése a közfeladatot ellátó szerv alaptevékenységének ellátásához szükséges munkaerőforrás aránytalan mértékű igénybevételével jár. Ilyen esetben az adatkezelő jogosult az adatigénylés teljesítésével összefüggő munkaerő-ráfordítás költségét költségtérítésként meghatározni. Kérjük, hogy előzetesen elektronikus úton tájékoztasson arról, amennyiben a kért iratmásolatokra tekintettel költségtérítést állapítana meg. Ebben az esetben kérjük, hogy a tájékoztatásban mellékeljen dokumentumlistát, dokumentumonként tüntesse fel az oldalszámot, az adatigénylés teljesítésével kapcsolatos munkaerő-ráfordítás mértékét és annak óradíját.

Kérjük, hogy abban az esetben, ha az igényelt adatoknak csak egy részét tekinti megismerhetőnek, az Infotv. 30. § (1) bekezdése alapján azokat az adatigénylés részbeni megtagadásával együtt küldje meg számunkra.

Felhívjuk szíves figyelmét, hogy a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság NAIH/2015/4710/2/V. számú állásfoglalásából következően a jelen adatigénylés az Infotv. 29. § (1b) bekezdése alapján nem tagadható meg, mivel tartalmazza az adatigénylő nevét és elérhetőségét.

Segítő együttműködését előre is köszönjük.

Kelt: 2017. május 15.

Üdvözlettel:

CÖF-Civil Összefogás Közhasznú Alapítvány

Cikkünk egy korábbi változatában tévesen írtuk, hogy ifj. Lomnici Zoltán a CÖF – Civil Összefogás Közhasznú Alapítvány (CÖF-CÖKA) jogi kabinetjének vezetője. Valójában Lomnici Zoltán a Civil Összefogás Fórum jogi kabinetjének vezetője, amelynek vezetése azonban elválik a jogi személyiséggel rendelkező alapítványétól. Mint ahogy azt Lomnici Zoltán lapunknak küldött levelében leszögezte: nem tagja az alapítvány kuratóriumának, az alapítványnál semmilyen tisztséget nem visel, a megkeresés folyamatában és a vonatkozó szakmai anyag értelmezésében nem vett részt.

A tévedésért elnézést kérünk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.