Napról napra közelebb a metrótragédia

Metróért Egyesület: Füst esetén az alagút szellőztető rendszere alkalmatlan a mentésre. Nő a forróság, rossz a hűtés.

2017. 06. 01. 4:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Napról napra növekszik az utazás kockázata a 3-as metrón, s ha a kormányzat nem fizeti ki a felújításhoz szükséges többletköltségeket, ne adja az Isten, hogy katasztrófa történjen – reagált Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke a Magyar Nemzetnek arra, hogy az elmúlt napokban felvetődött, akár el is maradhat a rossz állapotú metróvonalon az infrastruktúra rekonstrukciója. Mint mondta, az 1970-es években gyártott szellőztetőberendezések katasztrofális állapotban vannak.

– Amennyiben két megálló között az alagútban tűz, vagy bármilyen okból füst keletkezne, a jelenlegi technika alkalmatlansága miatt nem tudnák biztosítani a mentéshez szükséges, a nemzetközi előírások szerinti 30 perces füstmentes időszakot – húzta alá Bíró Endre, aki egyetért Tarlós István főpolgármesterrel (Fidesz–KDNP), hogy kész a harcra a kormánnyal. Emlékeztetett: a legújabb tenderek alapján az eredetileg 137,5 milliárd forintos kerettel elfogadott felújításhoz további 37 milliárd hiányzik. Állítja: ezen nem múlhat emberek élete a 3-as metrón, ahol naponta 400 ezernél is többen utaznak.

– Való igaz, hogy a szerelvények felújítása folyamatos. Az orosz Metrovagonmas 2018 nyaráig mind a 222 kocsit Budapestre szállítja. Az is tény, hogy a teljes metróvonalon kicserélték a síneket, azonban szakmailag ez édeskevés – szögezte le lapunknak a civil szervezet vezetője. Szerinte teljes felújítás nélkül még az új szerelvényekkel is nagy a baj, ugyanis kiderült: hiába állítottak forgalomba már több járművet, azoknál – az elavult áramellátó rendszer miatt – le kellett tiltani az áram-visszatáplálási funkciót. Légkondicionáló nincs, így nem működik a hűtőrendszer, s csak egyre nő a forróság.

Bíró Endre lapunknak elmondta: szakmai szempontból nem csupán a szellőztető- és az áramellátó rendszerekkel van baj, hanem egy esetleges balesetnél a köznyelvben váltóknak nevezett kitérőkkel is. Ezek azok a sínfordulók, amelyeken adott esetben vissza tud fordulni egy szerelvény, vagy ha leállt, akkor ezeken keresztül tudják „kihúzni” az alagútból. – A felújítás előkészítésekor ugyanis három szakasszal számoltak, s ezek határainál cserélték csak ki ezeket a kitérőket, így Újpest-központnál, a Lehel téren, a Nagyvárad téren és Kőbánya-Kispestnél. A többi enyhén szólva ugyancsak botrányos állapotban van – fűzte hozzá a Metróért Egyesület elnöke. Csak reméli, hogy nem történik olyan szerencsétlenség, amelynek megint csak nem lesz felelőse. Ezzel a tavaly december 5-én a 2-es metrón, a Pillangó utcánál történt balesetre utalt, ahol két szerelvény egymásba csúszott. Szerinte döbbenetes, hogy az átfogó vizsgálat máig nem ért véget, ami azt jelenti, hogy ma is a történtek után a BKV által megnevezett „okozó”, azaz egy falevél a felelős. Bíró Endre nem kíván politizálni, azt azonban megjegyezte: keletkezzen akár csak egy sérülés is, azért elsősorban nem a főváros, hanem a kormány lesz a felelős.

Márpedig Tuzson Bence kormányzati kommunikációért felelős államtitkár keddi sajtótájékoztatóján jelezte: a kabinet nem kívánja finanszírozni a többletterheket. Dömötör Csaba, a Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára tegnap – némileg árnyalva kollégája mondandóját – szintén egy sajtótájékoztatón közölte, hogy „a kormány minden segítséget megad a metró felújításához”. – A metró megújulása közös érdek, a kabinet pedig nyitott az egyeztetésekre – fűzte hozzá Dömötör Csaba.

Tarlós István az ügyről lapunknak még kedden leszögezte: – A kormány eddig egy fillért sem adott a 3-as metró felújítására. A metrókocsik felújításához szükséges csaknem 70 milliárd forintból 60 milliárdot hitelből finanszírozunk, a kölcsönt és a különbözetet a főváros fizeti. Uniós források egyelőre nincsenek. – Budapest vezetője szerint ismét eredménytelennek nyilvánítják a tendereket, ha a kormány nem fizet. A metrófelújítás elmaradása azért vetődhetett fel, mert fedezet nélküli kötelezettségvállalás a közbeszerzési törvény szerint kizárt, mint ahogy az is, hogy a fővárosi önkormányzat a jelentősen megkurtított költségvetéséből kigazdálkodjon 37 milliárd forintot.

Lapunk értesülései szerint a napokban ülésezett az európai uniós operatív programok monitoringbizottsága is. Úgy tudjuk, hogy végül mégiscsak a kormánynak kell a zsebébe nyúlnia, ugyanis a 3-as metró felújításának elmaradása – a brüsszeli előírások alapján – Magyarország 2014 és 2020 közötti, együttesen 12 000 milliárd forintos EU-támogatását is veszélybe sodorná.

Pofátlanságnak tartja Horváth Csaba, hogy a kormány nem akarja kifizetni a 3-as metró felújítását. Az MSZP-s fővárosi önkormányzati képviselő a Hír TV-nek azt mondta, Tarlós István falaz a kormánynak. Véleménye szerint azok a cégek, amelyek folyamatosan túlárazott pályázatokat adnak be a metró felújítására, feltehetően extraprofitot szeretnének, a főváros azonban tartja magát az elfogadott 137 milliárd forinthoz, ennél több pénze nincs a beruházásra.

„Vannak a Fidesz-közeli vállalkozók, akik ezeket a túlárazásokat elvégzik. Hogy ezt kartellben teszik vagy nem, az vizsgálandó kérdés lehetne; a folyamatos túlárazás az előbbi esetben ötven százalék, most harminc százalék, ez még mindig negyvenmilliárd forint. Vajon összejátszanak-e azok a cégek, amelyek a Fidesz nagyberuházásain tűnnek fel ugyanezekben a szereposztásokban? Ebben az esetben feljelentést kell tennie a fővárosnak, és mi azt is javasoltuk a főpolgármesternek, hogy vizsgálja meg, hogy azok a mérnökárak, amelyek alapján megállapították, mekkora lesz a feltételezett költéség, valóban helytállók-e” – mondta Horváth.

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.