Napról napra növekszik az utazás kockázata a 3-as metrón, s ha a kormányzat nem fizeti ki a felújításhoz szükséges többletköltségeket, ne adja az Isten, hogy katasztrófa történjen – reagált Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke a Magyar Nemzetnek arra, hogy az elmúlt napokban felvetődött, akár el is maradhat a rossz állapotú metróvonalon az infrastruktúra rekonstrukciója. Mint mondta, az 1970-es években gyártott szellőztetőberendezések katasztrofális állapotban vannak.
– Amennyiben két megálló között az alagútban tűz, vagy bármilyen okból füst keletkezne, a jelenlegi technika alkalmatlansága miatt nem tudnák biztosítani a mentéshez szükséges, a nemzetközi előírások szerinti 30 perces füstmentes időszakot – húzta alá Bíró Endre, aki egyetért Tarlós István főpolgármesterrel (Fidesz–KDNP), hogy kész a harcra a kormánnyal. Emlékeztetett: a legújabb tenderek alapján az eredetileg 137,5 milliárd forintos kerettel elfogadott felújításhoz további 37 milliárd hiányzik. Állítja: ezen nem múlhat emberek élete a 3-as metrón, ahol naponta 400 ezernél is többen utaznak.
– Való igaz, hogy a szerelvények felújítása folyamatos. Az orosz Metrovagonmas 2018 nyaráig mind a 222 kocsit Budapestre szállítja. Az is tény, hogy a teljes metróvonalon kicserélték a síneket, azonban szakmailag ez édeskevés – szögezte le lapunknak a civil szervezet vezetője. Szerinte teljes felújítás nélkül még az új szerelvényekkel is nagy a baj, ugyanis kiderült: hiába állítottak forgalomba már több járművet, azoknál – az elavult áramellátó rendszer miatt – le kellett tiltani az áram-visszatáplálási funkciót. Légkondicionáló nincs, így nem működik a hűtőrendszer, s csak egyre nő a forróság.
Bíró Endre lapunknak elmondta: szakmai szempontból nem csupán a szellőztető- és az áramellátó rendszerekkel van baj, hanem egy esetleges balesetnél a köznyelvben váltóknak nevezett kitérőkkel is. Ezek azok a sínfordulók, amelyeken adott esetben vissza tud fordulni egy szerelvény, vagy ha leállt, akkor ezeken keresztül tudják „kihúzni” az alagútból. – A felújítás előkészítésekor ugyanis három szakasszal számoltak, s ezek határainál cserélték csak ki ezeket a kitérőket, így Újpest-központnál, a Lehel téren, a Nagyvárad téren és Kőbánya-Kispestnél. A többi enyhén szólva ugyancsak botrányos állapotban van – fűzte hozzá a Metróért Egyesület elnöke. Csak reméli, hogy nem történik olyan szerencsétlenség, amelynek megint csak nem lesz felelőse. Ezzel a tavaly december 5-én a 2-es metrón, a Pillangó utcánál történt balesetre utalt, ahol két szerelvény egymásba csúszott. Szerinte döbbenetes, hogy az átfogó vizsgálat máig nem ért véget, ami azt jelenti, hogy ma is a történtek után a BKV által megnevezett „okozó”, azaz egy falevél a felelős. Bíró Endre nem kíván politizálni, azt azonban megjegyezte: keletkezzen akár csak egy sérülés is, azért elsősorban nem a főváros, hanem a kormány lesz a felelős.
Márpedig Tuzson Bence kormányzati kommunikációért felelős államtitkár keddi sajtótájékoztatóján jelezte: a kabinet nem kívánja finanszírozni a többletterheket. Dömötör Csaba, a Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára tegnap – némileg árnyalva kollégája mondandóját – szintén egy sajtótájékoztatón közölte, hogy „a kormány minden segítséget megad a metró felújításához”. – A metró megújulása közös érdek, a kabinet pedig nyitott az egyeztetésekre – fűzte hozzá Dömötör Csaba.
Tarlós István az ügyről lapunknak még kedden leszögezte: – A kormány eddig egy fillért sem adott a 3-as metró felújítására. A metrókocsik felújításához szükséges csaknem 70 milliárd forintból 60 milliárdot hitelből finanszírozunk, a kölcsönt és a különbözetet a főváros fizeti. Uniós források egyelőre nincsenek. – Budapest vezetője szerint ismét eredménytelennek nyilvánítják a tendereket, ha a kormány nem fizet. A metrófelújítás elmaradása azért vetődhetett fel, mert fedezet nélküli kötelezettségvállalás a közbeszerzési törvény szerint kizárt, mint ahogy az is, hogy a fővárosi önkormányzat a jelentősen megkurtított költségvetéséből kigazdálkodjon 37 milliárd forintot.
Lapunk értesülései szerint a napokban ülésezett az európai uniós operatív programok monitoringbizottsága is. Úgy tudjuk, hogy végül mégiscsak a kormánynak kell a zsebébe nyúlnia, ugyanis a 3-as metró felújításának elmaradása – a brüsszeli előírások alapján – Magyarország 2014 és 2020 közötti, együttesen 12 000 milliárd forintos EU-támogatását is veszélybe sodorná.
Pofátlanságnak tartja Horváth Csaba, hogy a kormány nem akarja kifizetni a 3-as metró felújítását. Az MSZP-s fővárosi önkormányzati képviselő a Hír TV-nek azt mondta, Tarlós István falaz a kormánynak. Véleménye szerint azok a cégek, amelyek folyamatosan túlárazott pályázatokat adnak be a metró felújítására, feltehetően extraprofitot szeretnének, a főváros azonban tartja magát az elfogadott 137 milliárd forinthoz, ennél több pénze nincs a beruházásra.
„Vannak a Fidesz-közeli vállalkozók, akik ezeket a túlárazásokat elvégzik. Hogy ezt kartellben teszik vagy nem, az vizsgálandó kérdés lehetne; a folyamatos túlárazás az előbbi esetben ötven százalék, most harminc százalék, ez még mindig negyvenmilliárd forint. Vajon összejátszanak-e azok a cégek, amelyek a Fidesz nagyberuházásain tűnnek fel ugyanezekben a szereposztásokban? Ebben az esetben feljelentést kell tennie a fővárosnak, és mi azt is javasoltuk a főpolgármesternek, hogy vizsgálja meg, hogy azok a mérnökárak, amelyek alapján megállapították, mekkora lesz a feltételezett költéség, valóban helytállók-e” – mondta Horváth.