A sajátos nevelési igényű gyerekek teljesítményét továbbra sem fogják osztályozni – állította a Rádió Orientnek nyilatkozva Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős helyettes államtitkár.
A politikus ezzel igyekezett tisztázni a Taigetosz-törvénynek is nevezett törvénymódosítás hátterét, mely szerint 2018 szeptemberétől már a tanulási és magatartási nehézségekkel küzdő gyerekek már jegyeket kapnak iskolai munkájukra.
Maruzsa Zoltán szerint ez csak azokra a diákokra lesz érvényes, akiknél a fejlesztőpedagógus segítsége érezhető javulást eredményez – esetükben valóban adnának majd osztályzatot. Azok viszont, akik orvosilag igazolt fogyatékossággal élnek, vagy egy szakértői bizottság is elismeri fejlődési zavarukat, továbbra sem kapnak jegyet teljesítményükre – ígéri a helyettes államtitkár.
Maruzsa kitért arra is, hogy a hírek szerint ezután gyógypedagógiai szakképesítés nélküli tanárok is taníthatják az enyhén értelmi fogyatékos gyerekeket – mint mondta, ez csak az olyan „készségtárgyakra” lesz igaz, mint az ének, a rajz, a technika, illetve az etika.
Mint a Magyar Nemzet beszámolt róla, április 15-én jelent meg a sokat vitatott törvénymódosítás terve. A változtatás egyrészt a pedagógusok terheinek csökkentésével indokolták, másrészt azzal, hogy a beilleszkedési, tanulási zavarokkal küzdő diákok felmentése már rendszerszintű problémát jelent, mivel a felmentések alkalmazásával sem az iskola, sem a tanuló, sem a szülő oldaláról nincs motiváció a tanulási nehézségek leküzdésére.
A törvénymódosítást aztán május 31-én, teljes csendben fogadta el az Országgyűlés, és bár a döntéshozókat korábban a Civil Közoktatási Platform is megpróbálta lebeszélni a károsnak tartott tervről, a módosítás eredeti formájában ment át.
A Népszavának nyilatkozó Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke „totális pedagógiai baklövésnek” nevezte a felmentés megvonását. Mint fogalmazott, a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek nem azért vannak nehézségeik, mert nem akarnak tanulni. A törvénymódosítás indoklásában ellenben az olvasható, a kormány ettől a lépéstől reméli, hogy a diákok, a szülők és a pedagógusok motiváltabbak lesznek a nehézségek leküzdése érdekében. Mendrey úgy látja, az intézkedéssel politikai célok is megvalósulnak: így még több, gyengébben teljesítő diákot terelhetnek a szakképzésbe.
Mendrey emellett elfogadhatatlannak tartja, hogy az enyhe értelmi fogyatékos gyerekekkel szakképesítés nélküli tanárok is foglalkozhassanak.