Tarlós István csak egy szakaszon kezdene a metrófelújításhoz

A főpolgármester új mentőötletét jövő szerdán ismerteti a kormánnyal, de Budapest mindenképpen ráfizet.

2017. 06. 02. 15:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem kell egy összegben több mint 37 milliárd forint többletforrás a 3-as metró felújításának megkezdéséhez, s ha a kormány elfogadja az ütemezési javaslatomat, akár már kora ősszel is indíthatók lennének a munkák – jelentette be pénteki sajtótájékoztatóján Tarlós István (Fidesz–KDNP). A főpolgármester azután állt elő legújabb mentőötletével, hogy egyelőre sem Orbán Viktor miniszterelnök, sem a kormány többi illetékese nem támogatta a kérését, hogy az állam vállalja át a várható többletköltségeket. Ugyanis az infrastruktúra-felújításra kiírt négy közbeszerzési pályázaton – a kormány által elfogadott, az Európai Uniótól százszázalékos támogatottsággal kért – 137,5 milliárdos kerethez képest 27 százalékkal magasabb ajánlatok érkeztek.

Tarlós István a részletekről elmondta: a négy tenderből pont arra a kettőre érkezett kedvezőbb, „csak” 15 százalékkal magasabb ajánlat, amellyel a főváros eredeti szándéka szerint is megkezdődhetne a beruházás. Ez azt jelenti, hogy ha a déli szakaszon, Kőbánya-Kispest és a Nagyvárad tér között hozzákezdenek az állomások, illetve az alagút rekonstrukciójához, bő egy évük lenne arra, hogy a középső, a Lehel térig, illetve az északi, Újpest-Központ végállomásig tartó két szakasz állomásaira új pályázatokat írjanak ki. Ezzel lényegében időt nyernének, s valamilyen váratlan fordulattal akár csökkenhetnének is az árak. – Ezzel a javaslattal megyek a június 7-i kormányülésre, s ha a kabinet, majd a finanszírozásért felelős Nemzetgazdasági Minisztérium engedélyezi, akkor lehet előremozdulás – szögezte le Budapest vezetője. Szerinte olyan nem fordulhatna elő, hogy a másik két szakaszon egy év múlva ne tudnák folytatni a felújítást, s így az alagúti munkákat félbe kellene hagyni. 

A Magyar Nemzet csütörtöki információi szerint a kormányzat végleg lemondott arról, hogy akárcsak egy fillér többletforrást is juttassanak az egyre kockázatosabb műszaki állapotú 3-as metróra annak ellenére, hogy Budapestet szintén a Fidesz vezeti, s a kerületi polgármesterek többsége is kormánypárti. Ezt lényegében megerősítette a legutóbbi kormányinfón Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter, és az ügyben megszólaló kormányzati illetékesek is arra utaltak, hogy a fővárosnak a 2014 és 2020 közötti uniós ciklusra szánt 340 milliárd forintos fejlesztési keretből kellene finanszírozni a költségnövekedést.

– Ez bizony azt jelentené, hogy a Budapesten tervezett közlekedési és egyéb infrastrukturális beruházások egy részét el kellene hagyni, illetve az uniós keret átcsoportosítása elkerülhetetlen. Azonban ahhoz is kormánygarancia kell – jelentette ki lapunk kérdésére Tarlós. „Szar ember” lennék, ha nem tennék meg mindent a 3-as metró felújításáért, tehát ha kell, más fejlesztések rovására is, de előteremtjük a forrást a kormányzat teljes elzárkózása esetén, akár az Európai Beruházási Banknál lévő több százmilliárd forintos hitelkeretünk terhére is – utalt Tarlós István a Magyar Nemzet korábbi írására is, amely végső eshetőségként a város eladósítását vetette fel. Amennyiben több mint 37 milliárdot kellene kölcsön kérnie a fővárosnak, az orosz metrókocsik felújítására felvett 60 milliárdos, illetve az elektronikus jegyrendszer bevezetésére felhasznált 18 milliárdos kerettel együtt az adósságállomány ismét meghaladná a 100 milliárd forintot.

A városvezetés egyébként érdekesnek tartja, hogy elsősorban nem az anyagárak emelkedtek, hanem a munkadíjak, s ez arra vezethető vissza, hogy hazánkban kevés az iparos, a jó szakemberek jelentős része Magyarországról külföldre ment dolgozni. 

 

Nincs visszaút a Rómairól, de négy hétvégén szabad lesz a Szabadság híd

Várhatóan 2018 tavaszán megkezdődnek a munkák a Római-parton, s a teljes csillaghegyi öblözet árvízvédelmét 2019 nyár végére, ősz elejére megoldják – mondta Tarlós István, aki szerint a mobilgátról, a parti nyomvonalról már nem lesz több vita, arról a Fővárosi Közgyűlés már döntött. Készült környezeti hatástanulmány is, a nyáron zajlik az engedélyeztetés, tenderkiírás szeptemberre várható, a szerződést pedig idén december végén jövő január elején köthetik meg. A nyáron ugyanakkor sokak örömére négy hétvégén lezárják a Szabadság hidat a gépjárműforgalom elől, s átadják azt a pihenni vágyó gyalogosoknak. – Június 17–18-án , 24–25-én, valamint augusztus 5–6-án és 12–13-án szombat hajnal 4-től vasárnap éjfélig lesz szabad a Szabadság híd – ismertette Szalay-Bobrovniczky Alexandra főpolgármester-helyettes. Kiemelte: „A híd főtartójának felső ívéhez – ahol a turulhoz lehet feljutni – nem szabad felmászni. Amennyiben ez megtörténik, a főpolgármester visszavonja a lezárásról szóló döntését.” A városháza ugyanakkor zsibvásárt sem akar, így a hídon nem engedélyeznek semmiféle kereskedelmi tevékenységet. (Sz. Zs.)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.