Tarlós István csak egy szakaszon kezdene a metrófelújításhoz

A főpolgármester új mentőötletét jövő szerdán ismerteti a kormánnyal, de Budapest mindenképpen ráfizet.

2017. 06. 02. 15:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem kell egy összegben több mint 37 milliárd forint többletforrás a 3-as metró felújításának megkezdéséhez, s ha a kormány elfogadja az ütemezési javaslatomat, akár már kora ősszel is indíthatók lennének a munkák – jelentette be pénteki sajtótájékoztatóján Tarlós István (Fidesz–KDNP). A főpolgármester azután állt elő legújabb mentőötletével, hogy egyelőre sem Orbán Viktor miniszterelnök, sem a kormány többi illetékese nem támogatta a kérését, hogy az állam vállalja át a várható többletköltségeket. Ugyanis az infrastruktúra-felújításra kiírt négy közbeszerzési pályázaton – a kormány által elfogadott, az Európai Uniótól százszázalékos támogatottsággal kért – 137,5 milliárdos kerethez képest 27 százalékkal magasabb ajánlatok érkeztek.

Tarlós István a részletekről elmondta: a négy tenderből pont arra a kettőre érkezett kedvezőbb, „csak” 15 százalékkal magasabb ajánlat, amellyel a főváros eredeti szándéka szerint is megkezdődhetne a beruházás. Ez azt jelenti, hogy ha a déli szakaszon, Kőbánya-Kispest és a Nagyvárad tér között hozzákezdenek az állomások, illetve az alagút rekonstrukciójához, bő egy évük lenne arra, hogy a középső, a Lehel térig, illetve az északi, Újpest-Központ végállomásig tartó két szakasz állomásaira új pályázatokat írjanak ki. Ezzel lényegében időt nyernének, s valamilyen váratlan fordulattal akár csökkenhetnének is az árak. – Ezzel a javaslattal megyek a június 7-i kormányülésre, s ha a kabinet, majd a finanszírozásért felelős Nemzetgazdasági Minisztérium engedélyezi, akkor lehet előremozdulás – szögezte le Budapest vezetője. Szerinte olyan nem fordulhatna elő, hogy a másik két szakaszon egy év múlva ne tudnák folytatni a felújítást, s így az alagúti munkákat félbe kellene hagyni. 

A Magyar Nemzet csütörtöki információi szerint a kormányzat végleg lemondott arról, hogy akárcsak egy fillér többletforrást is juttassanak az egyre kockázatosabb műszaki állapotú 3-as metróra annak ellenére, hogy Budapestet szintén a Fidesz vezeti, s a kerületi polgármesterek többsége is kormánypárti. Ezt lényegében megerősítette a legutóbbi kormányinfón Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter, és az ügyben megszólaló kormányzati illetékesek is arra utaltak, hogy a fővárosnak a 2014 és 2020 közötti uniós ciklusra szánt 340 milliárd forintos fejlesztési keretből kellene finanszírozni a költségnövekedést.

– Ez bizony azt jelentené, hogy a Budapesten tervezett közlekedési és egyéb infrastrukturális beruházások egy részét el kellene hagyni, illetve az uniós keret átcsoportosítása elkerülhetetlen. Azonban ahhoz is kormánygarancia kell – jelentette ki lapunk kérdésére Tarlós. „Szar ember” lennék, ha nem tennék meg mindent a 3-as metró felújításáért, tehát ha kell, más fejlesztések rovására is, de előteremtjük a forrást a kormányzat teljes elzárkózása esetén, akár az Európai Beruházási Banknál lévő több százmilliárd forintos hitelkeretünk terhére is – utalt Tarlós István a Magyar Nemzet korábbi írására is, amely végső eshetőségként a város eladósítását vetette fel. Amennyiben több mint 37 milliárdot kellene kölcsön kérnie a fővárosnak, az orosz metrókocsik felújítására felvett 60 milliárdos, illetve az elektronikus jegyrendszer bevezetésére felhasznált 18 milliárdos kerettel együtt az adósságállomány ismét meghaladná a 100 milliárd forintot.

A városvezetés egyébként érdekesnek tartja, hogy elsősorban nem az anyagárak emelkedtek, hanem a munkadíjak, s ez arra vezethető vissza, hogy hazánkban kevés az iparos, a jó szakemberek jelentős része Magyarországról külföldre ment dolgozni. 

 

Nincs visszaút a Rómairól, de négy hétvégén szabad lesz a Szabadság híd

Várhatóan 2018 tavaszán megkezdődnek a munkák a Római-parton, s a teljes csillaghegyi öblözet árvízvédelmét 2019 nyár végére, ősz elejére megoldják – mondta Tarlós István, aki szerint a mobilgátról, a parti nyomvonalról már nem lesz több vita, arról a Fővárosi Közgyűlés már döntött. Készült környezeti hatástanulmány is, a nyáron zajlik az engedélyeztetés, tenderkiírás szeptemberre várható, a szerződést pedig idén december végén jövő január elején köthetik meg. A nyáron ugyanakkor sokak örömére négy hétvégén lezárják a Szabadság hidat a gépjárműforgalom elől, s átadják azt a pihenni vágyó gyalogosoknak. – Június 17–18-án , 24–25-én, valamint augusztus 5–6-án és 12–13-án szombat hajnal 4-től vasárnap éjfélig lesz szabad a Szabadság híd – ismertette Szalay-Bobrovniczky Alexandra főpolgármester-helyettes. Kiemelte: „A híd főtartójának felső ívéhez – ahol a turulhoz lehet feljutni – nem szabad felmászni. Amennyiben ez megtörténik, a főpolgármester visszavonja a lezárásról szóló döntését.” A városháza ugyanakkor zsibvásárt sem akar, így a hídon nem engedélyeznek semmiféle kereskedelmi tevékenységet. (Sz. Zs.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.