Tízmilliárdokba kerülne a fővárosi földutak felszámolása

A Magyar Nemzet körkérdéséből kiderült: ahány kerület, annyi probléma, és sok helyen nem is csupán a szilárd burkolat hiányzik.

2017. 06. 19. 16:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyelőre legfeljebb 10 milliárd forintot kérnénk a kormánytól Budapest külső kerületi földútjainak aszfaltozására – mondta lapunknak Riz Levente. A XVII. kerület fideszes polgármestere párttársával együtt, aki józsefvárosi kollégája is, egy hete Budapest egyik legnagyobb problémájaként mutatta be, hogy a fővárosban – számításaik szerint – 313 kilométernyi földút van. A fővárosi Fidesz ezért pártprogrammá is emelte e helyzet felszámolását, pontosabban a poros utak leaszfaltozását.

Bár a Magyar Nemzet – az érintett fővárosi kerületektől kapott – adatai valamennyivel kevesebb, összesen 267 kilométeres burkolatlan közutat mutatnak, Riz Levente elmondta: természetesen az is csak becslés, hogy a teljes földúthálózat öt év alatt történő megszüntetése 65 milliárd forintba kerül. Konkrét összegekről ugyanis csak akkor lehet beszélni, ha az adott szakaszokra kiírták a közbeszerzési pályázatot, és azokra meg is érkeztek az ajánlatok.

– Rákosmente kertvárosi részein például még 80 kilométernyi a földút, ennél sokkal több volt korábban, és fokozatosan próbáltak javítani a helyzeten. Amennyiben a kormány több évre elosztva segítene, 2022-re valóban valamennyi városrészben felszámolhatjuk ezt a tarthatatlan állapotot – mondta Riz Levente. Kérdésünkre, miként lehetséges, hogy a 3-as metró felújítására még ezekben a napokban is gyűjtögetik a forrásokat, erre pedig lenne, elmondta: a két ügynek nincs köze egymáshoz, jó esetben minden szükséges fejlesztésre megtalálják a fedezetet. Ő úgy látja, a földutak aszfaltozása azonnal indítható, hiszen a kerületekben együttesen 42 kilométerre már most megvan a jogerős építési engedély.

Lapunk megkereste a többi, leginkább érintett városrészt, és kiderült: ahány kerület, annyi probléma, és sok helyen nem is csupán a szilárd burkolat hiányzik.

A XVII. kerület mellett a III. és a XXI. kerületben található jelentős számú földút: Óbudán pontosan 64 kilométernyi, de ott elsősorban a hegyi utakkal van a baj, és nem is lehet mindet leaszfaltozni. Például azokat semmiképpen sem, amelyek természeti területeken húzódnak. Csepelen a XVII. kerülethez hasonlóan elsősorban a családi házas övezetekben gond a poros, esős időben sáros út. Ilyen problémával korábban Újpesten is küszködtek az ott élők, de mára a IV. kerületi önkormányzat leaszfaltoztatta az utcákat.

– A XV. kerületben szintén nincs egyetlenegy centiméternyi burkolatlan út sem, annál inkább szenvedünk az aszfaltos utak rossz állapotától – panaszkodott lapunknak Hajdu László (DK) polgármester. Mint mondta, a különösen forgalmas Zsókavár utcában, ahol BKV-busz is jár, katasztrofális a közlekedés, a járművek csak lassan haladhatnak a kátyús, foltozott, hepehupás közúton. Hozzátette: a kezelésükben lévő mellékutcákra folyamatosan költenek, de a főútvonalak felújítása a főváros feladata lenne.

Pesterzsébeten sincs földút. – Mi leginkább az évtizedekkel ezelőtt kialakított kertvárosi járdák miatt szenvedünk, mert tönkrementek, és a gyalogos közlekedés nehézségeit ugyanúgy fel kell számolni, mint az autóforgalomét – emelte ki kérdésünkre Szabados Ákos, a XX. kerület MSZP–DK–Együtt–PM színekben megválasztott, ma már független polgármestere. Szerinte a kormánynak a járdaépítést, illetve -felújítást is támogatnia kellene.

A XVI. kerületben 2006-ban még csaknem 90 kilométernyi földutat „mértek”, ma már csupán hat és felet, ami a teljes kerületi közúthálózat két százaléka. Kovács Péter, a kerület fideszes polgármestere három évvel ezelőtt lapunknak azt mondta: nyolc év alatt több mint 200 földútszakaszt aszfaltoztak le önerőből, és gondoskodnak a csapadékvíz-elvezetésről is. Az esetleges kormányzati támogatásból befejeznék a munkát.

– Soroksáron viszont éppen a csapadékvíz elvezetése miatt nem lehet teljes körű az utak aszfaltozása – mondta el lapunknak Geiger Ferenc, a XXIII. kerület független polgármestere. Ennek fő oka, hogy a városrész orbánhegyi részétől csapadékvíz-csatornát kellene kiépíteni a Dunáig, ennek a költsége legalább egymilliárd forint. A burkolatlan úthossz itt 17 kilométeres, a kerületnek viszont jelenleg 3 kilométeres szakaszra van útépítési engedélye, és ugyanekkora hosszon már terveztetik az aszfaltozást.

– Nem haladja meg a tizenhárom kilométert a XVIII. kerületi földutak hossza – válaszolta érdeklődésünkre Ughy Attila (Fidesz–KDNP) polgármester. Szerinte elsősorban a Vecséshez és Gyálhoz közeli, csatornázatlan területekkel van gond, és amíg ki nem építik a szennyvízvezetékeket, addig nincs is értelme aszfaltozni. A kerület az elmúlt évek jelentős csatornaépítési munkálatai után minden érintett utcát felújíttatott.

Sebes Gábor, Budafok–Tétény önkormányzati képviselője elmondta: a XXII. kerületben még 15,6 kilométernyi belterületi földút van, és saját becslésük szerint megfelelő alapozással, többrétegű aszfaltozással, kétoldali vízelvezetéssel, szikkasztó kutak, árkok kialakításával és járdaépítéssel együtt a teljes költség meghaladja a bruttó 3,5 milliárd forintot.

A többi budai kerület közül Újbudán tizenkét kilométernyi földút található a városhatár közeli területeken, míg a XII. és a II. kerületben öt, illetve három kilométer hosszon nincs aszfaltburkolat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.