Ürge-Vorsatz Diána: Nem hiszem, hogy járható a Trump által felvázolt út

A szakértő szerint az amerikai elnök régi iparágakat próbál feltámasztani. Diákok léptek vissza a CEU-tól.

Marosi Adrienn
2017. 06. 02. 15:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Kína mellett az Egyesült Államok a legtöbb üvegházhatású gáz kibocsátója. Milyen következményekkel járhat az amerikai elnök döntése?
– Sajnos valószínűleg nem tudjuk majd elérni a párizsi klímaegyezményben kitűzött célt, vagyis a melegedés jóval 2 fok alatti, ideális esetben 1,5 fokon tartását – még a 2 fokos határ is lehet, hogy elúszik. Az Egyesült Államok azt vállalta, hogy a 2005-ös szinthez képest 2025-re 26-28 százalékkal csökkenti a kibocsátását, ám már csak körülbelül 15-18 százalék közötti lehet ez a csökkentés. Azért nem kell földrengésszerű katasztrófára számítani egyedül ennek a döntésnek az eredményeképp, ez nem csupán az egyezményből történő kilépésnek a következménye. Donald Trump már az első 100 napjában is visszavont intézkedéseket, melyek lehetővé tették volna ennek a csökkenésnek az elérését.

A probléma egyrészt erkölcsi, a morál valószínűleg romlani fog: voltak, akik úgy vélték, nagy áldozat az egyezmény, de ha mindenki egyszerre lép, benne vannak. Ráadásul az Egyesült Államok hárommilliárd dollárt ígért a fejlődő országoknak, ebből egymilliárdot már át is utalt. Ha a fennmaradó kétmilliárd nem érkezik meg, elképzelhető, hogy többen arra fognak hivatkozni, így ők sem tudják betartani vállalásaikat.

– Tehát fennáll annak a veszélye, hogy más országok is követni fogják az USA példáját?

– Hónapokkal ezelőtt nagyon féltem ettől, ma már nem, ugyanis Kína és India, az a két ország, mely a legesélyesebb volt erre bejelentette, hogy kiáll az egyezmény mellett. A többi ország nem hiszem, hogy kilépne, itt inkább arról van szó, hogy az egész „felhígul”, és kevésbé tartják be a vállalásokat.

– Donald Trump azzal indokolta a lépést, hogy elhatározásával az emberek érdekét szolgálja, és mindez túl sokba kerül az amerikaiaknak. Mi a véleménye erről az érvelésről?
– Az amerikai állampolgárok nagyon szenvednek az éghajlatváltozás hatásától. A kaliforniai szárazság évekig sújtotta az államot, és emiatt felismerték, hogy „nem babra megy a játék”, hanem ivóvízre és élelmiszerre. Tény, hogy az Egyesült Államok igen nagy összeg befizetését vállalta, de még mindig nem annyit, amennyit elvártak volna tőle.

Emellett a szakma jó része azt állítja, hogy ma már a termelésben nem az energiaár adja a költségek nagy részét, hanem inkább az emberi erőforrások, és adó- vagy munkaerőpolitikával sokkal jobban lehet befolyásolni az iparágak versenyképességét. Emellett azért sem állja meg a helyét ez az érvelés, mert jelen pillanatban az Egyesült Államokban is kétszer annyi munkahelyet ad például a napenergia-ipar, mint a szénenergia. Tehát az amerikai elnök pont ezekkel az intézkedésekkel vesz el egy csomó gazdasági lehetőséget, úgymond régi iparágakat próbál „a koporsóból föléleszteni”. Nem véletlen, hogy a gazdaság résztvevői közül sokan nem álltak be ebből a szempontból az amerikai elnök mögé.

– Trump korábban több alkalommal is arról beszélt, hogy nem hisz a globális felmelegedés tényében...
– Ezt mostanában már ő sem hangsúlyozza, úgy tűnik, belátták, hogy nagyon kínos napjainkban ilyeneket mondani. Gazdasági érveket használt, ezeknek van megfontolandó alapja.

– Az amerikai elnök már a kampánya során ígéretet tett egy ilyen lépésre, ám felmérések szerint ebből a szempontból a választók véleménye a demokraták álláspontjához van közelebb. Egyáltalán mennyire része a klímapolitika ügye a nyugati világban a közbeszédnek?
– Európában havonta legalább egy-két alkalommal előfordul, hogy a téma címlapra kerül, de az Egyesült Államokban ez kevésbé jellemző. Azt azért figyelembe kell venni, hogy az USA nagyon nagy, a két partvidéken egészen más nézetek uralkodnak, mint az USA más részein. New Yorkban, Kaliforniában, Washingtonban vagy éppen Bostonban nagyon fontos a klímavédelem kérdése, de Texas és a mezőgazdasági területek környékén nem a közbeszéd tárgya. Ezekben a térségekben lehet, hogy sokan vannak, akik még azt gondolják, ez nem is igazi probléma.

– Trump csütörtökön arról is beszélt, hogy – bár az egyezménytől visszalépnek – új egyeztetéseket kezdenek és majd meglátják, sikerül-e fair megállapodásokat kötni. Európai kormányfők azonban jelezték, hogy szerintük erre nincs lehetőség.
– Pontosan, az ENSZ éghajlatváltozási keretegyezményének a titkársága is hangsúlyozta, hogy a párizsi egyezményt 195 ország tárgyalta és írta alá, sőt közülük 147 már a törvénykezésébe is beépítette. Nincs lehetőség ennek egy kormány által kezdeményezve az újratárgyalására. Ha a keretegyezményen kívül akar egyeztetni, az elképzelhető, hogy megvalósulhatna, de most az országok többsége ezen a folyamaton belül próbálja kezelni az éghajlatváltozást, így nem hiszem, hogy szívesen elindítanának egy párhuzamos folyamatot. Ez megint egy kicsit az idő kerekének visszaforgatása: tény, hogy egy évtizede nem nagyon sikerült az ENSZ-en belül megoldani a problémát, és elindultak párhuzamos folyamatok, de ezek nem igazán működtek. Szerencsére továbbment a világ, most egy sok szempontból ambiciózus egyezményünk van, nem hiszem, hogy járható az elnök úr által felvázolt út.

– Az elmúlt hónapokban az amerikai elnök elődje, Barack Obama több környezetvédelmi jogszabályát is visszavonta, és csökkentené a környezetvédelmi hatóságok büdzséjét is. Hosszú távon hová vezethetnek az ilyen intézkedések?
– Ez egy nagyon szomorú helyzet, vezető intézetekben is annyira kétségbeejtő állapotok uralkodnak, hogy több kolléga is a nyugdíjazását kéri. A kutatásfejlesztés szintjén nagyon negatívak a hatások. Azt látom, hogy Európában, ahol igazán hisznek a törvénykezés pozitív hatásában, sokkal jobb lett a környezet, élhetőbbé vált a kontinens. De világszerte léteznek nézetek, melyek szerint a kevesebb szabályozás jobb, és majd a piac megoldja. Én ebben nem hiszek, de ez a két nézőpontrendszer elég régóta együtt él, az USA-ban mindig a piac láthatatlan keze volt hangsúlyosabb.

– Tapasztalatai szerint hazánkban milyen jelentősége volt a klímaegyezménynek? Figyelembe vették például a beruházások során?
– Magyarországon a konkrét mindennapi életben még nem nagyon volt ennek hozadéka, hiszen az Európai Unió már korábban is el volt kötelezve ilyen mértékű kibocsátás-csökkentések mellett. Ezek már régóta a törvénykezés részét képezik, beépültek a gazdasági életünkbe és jogrendünkbe. Ráadásul hazánkban az ipari struktúraváltozások és valószínűleg a kormányzati intézkedések eredményeként is jelentősen csökkentek a kibocsátások. Most még nem kell nagy áldozatokat hoznunk, bár hosszú távon csak akkor tudunk megfelelni a vállalásoknak, ha már most stratégiailag állunk a kérdéshez.

– Trump bejelentése után Orbán Viktor miniszterelnök úgy fogalmazott, hogy „sokkhatás alatt” van. Alapvetően mennyire érzékeny a magyar kormány a klímavédelmi ügyekre?
– Magyarország volt az első fejlett állam, mely ratifikálta a párizsi egyezményt. Ennek nagyon fontos szimbolikus hatása volt, és örülök, hogy a miniszterelnök így fogalmazott, ennél jobb reakcióra nem tudnék számítani. Mindez azt jelenti, hogy számára is fontosak a klímaegyezmény által képviselt célok. Magyarországon egyébként az embereket nem igazán érdekli a klímaváltozás, így különösen nehéz felvállalni drasztikus klímaintézkedéseket.

– Térjünk át a CEU ügyére, melyben érintettként a közelmúltban ön is felemelte szavát. Egyeztetések kezdődtek, és a napokban a CEU rektora megismételte, hogy Budapesten maradnak. Az intézmény oktatójaként mire számít, merre tart ez a folyamat?
– A CEU rektora eddig minden alkalommal ezt mondta, ebben nincs változás. Hetente tart fórumot, ezeken megbeszéljük a legfrissebb eseményeket, és – bár az utolsón még nem voltak ilyen pozitív fejlemények – szóba került, hogy folytatni kell azt, amit eddig csináltunk, és megerősíteni a diákokat abban, hogy maradunk. Jó hír, hogy tárgyalások kezdődtek, bár kár, hogy a CEU nem része ezeknek. A törvény egyik alapcikkelye az: a Közép-európai Egyetemnek kell hogy legyen kampusza az USA-ban. Nem látom, hogy lehet ezt megvalósítani, így egyre jobban el vagyok keseredve. Annak azonban örülök, hogy az egyetem vezetősége optimista.

– Milyen érezhető hatásokkal voltak a közelmúlt eseményei a CEU-ra?
– Van pár diák, aki szeretett volna az intézményben tanulni szeptemberben, de visszalépett, illetve van olyan kolléga, aki elkezdte felmérni a lehetőségeket, keresni a menekülési útvonalakat. Általában az erkölcsi hatás, a bizonytalanság morálisan enyhén negatív hatással van a CEU-ra. Ugyanakkor sokkal nagyobb a ránk irányuló szakmai figyelem, látom, hogy például hússzor többen olvassák a publikációimat, és nem biztos, hogy más körülmények között is ekkora hatást tudtam volna előidézni. Valaki még azzal is viccelődött, hogy biztos a rektor találta ki az egész problémát, ennél nagyobb píárt nem lehetett volna csinálni. Mindenesetre remélem, hogy mielőbb vége lesz a negatív folyamatoknak, és pozitívan fog kijönni a történtekből a Közép-európai Egyetem. Nem így szerettem volna elérni a szakmai figyelmet.

Ürge-Vorsatz Diána fizikus, klímakutató 1968-ban született Budapesten. Az Eötvös Loránd Tudományegyetemen szerzett fizikusi diplomát asztrofizika szakon. 1996-ban a Kaliforniai Egyetemen környezettudományból doktorált. 2002 óta részt vesz az ENSZ Éghajlatváltozási Kormányközi Testületének (IPCC) munkájában, melynek tevékenységét 2007-ben Nobel-békedíjjal ismerték el. 2007 óta a CEU éghajlati és fenntartható energiapolitikai kutatóközpontjának vezetője, 2008-ban a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztje kitüntetést kapta. Hét gyermek édesanyja. 

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.