A legveszélyesebbek a kamionok az utakon: kilencezer balesetet okoztak

A 36 424 vontató csaknem negyede okozott kárt tavaly.

MN
2017. 07. 28. 5:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rekordközeli összeg folyt be tavaly kötelező gépjármű-felelősségbiztosításokból (kgfb) a biztosítókhoz, ugyanakkor a károk száma is megnőtt, a legtöbb és legnagyobb kárt a kamionok okozták – írta a Világgazdaság pénteken a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai alapján.

A teljes bruttó díjbevétel csaknem 24 százalékkal nőtt tavaly, meghaladta a 130 milliárd forintot, ennél csak egyetlen évben, 2007-ben volt magasabb. A biztosított gépjárművek száma minden korábbi csúcsot megdöntött, több mint 4,76 millió autós kötött kötelezőt, az átlagos éves díj 27,5 ezer forint körül alakult.

A károk száma is nőtt 12 százalékkal, a kárgyakoriság aránya 2010 óta a legmagasabb volt: a biztosított járművek 3,33 százaléka okozott olyan balesetet, amelynél igénybe kellett venni a kgfb-t. A biztosítók 37 milliárd forintot fizettek ki a károsultaknak, és csaknem 40 milliárd forintnyi függőkártartalékot képeztek a későbbi kifizetésekre, az átlagos kárérték 484 ezer forintra rúgott.

A legveszélyesebbek a kamionok az utakon: a 36 424 vontató csaknem negyede okozott kárt tavaly, ráadásul az átlagos kárérték is a vontatóknál a legnagyobb, meghaladja az 1,2 millió forintot, nem véletlen, hogy ezeknél a járműveknél több biztosító is jelentősen emelt díjain az elmúlt években – írta a lap.

A próbarendszámos autók is az utak ördögeinek számítanak. Tavaly minden ötödik okozott kgfb-s kárt, átlagosan 373 ezer forint értékben. A buszok is sok káreseményben vesznek részt, minden nyolcadik karambolozik úgy, hogy a sofőr a hibás. A kárgyakoriság a buszok méretével párhuzamosan nő, a 80 férőhelyesnél is nagyobb járműveknél 18,4 százalék volt tavaly. A buszok egyébként átlagosan 540 ezer forintnyi kárt okoznak. A motorosok a jegybank adatai szerint szabályosan közlekednek, nagyon kevés kárt okoznak. 

A személyautókról is elmondható, hogy minél nagyobb a motor teljesítménye, annál több kárt okoznak a vezetőik. A kisautóknál a kárgyakoriság 3 százalék alatt marad, a közepes, 50-100 kilowattos járműveknél nem éri el a 4 százalékot, ugyanakkor a 180 kilowattosnál nagyobb teljesítményű gépeknél már megközelíti az 5 százalékot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.