Rekordközeli összeg folyt be tavaly kötelező gépjármű-felelősségbiztosításokból (kgfb) a biztosítókhoz, ugyanakkor a károk száma is megnőtt, a legtöbb és legnagyobb kárt a kamionok okozták – írta a Világgazdaság pénteken a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai alapján.
A teljes bruttó díjbevétel csaknem 24 százalékkal nőtt tavaly, meghaladta a 130 milliárd forintot, ennél csak egyetlen évben, 2007-ben volt magasabb. A biztosított gépjárművek száma minden korábbi csúcsot megdöntött, több mint 4,76 millió autós kötött kötelezőt, az átlagos éves díj 27,5 ezer forint körül alakult.
A károk száma is nőtt 12 százalékkal, a kárgyakoriság aránya 2010 óta a legmagasabb volt: a biztosított járművek 3,33 százaléka okozott olyan balesetet, amelynél igénybe kellett venni a kgfb-t. A biztosítók 37 milliárd forintot fizettek ki a károsultaknak, és csaknem 40 milliárd forintnyi függőkártartalékot képeztek a későbbi kifizetésekre, az átlagos kárérték 484 ezer forintra rúgott.
A legveszélyesebbek a kamionok az utakon: a 36 424 vontató csaknem negyede okozott kárt tavaly, ráadásul az átlagos kárérték is a vontatóknál a legnagyobb, meghaladja az 1,2 millió forintot, nem véletlen, hogy ezeknél a járműveknél több biztosító is jelentősen emelt díjain az elmúlt években – írta a lap.
A próbarendszámos autók is az utak ördögeinek számítanak. Tavaly minden ötödik okozott kgfb-s kárt, átlagosan 373 ezer forint értékben. A buszok is sok káreseményben vesznek részt, minden nyolcadik karambolozik úgy, hogy a sofőr a hibás. A kárgyakoriság a buszok méretével párhuzamosan nő, a 80 férőhelyesnél is nagyobb járműveknél 18,4 százalék volt tavaly. A buszok egyébként átlagosan 540 ezer forintnyi kárt okoznak. A motorosok a jegybank adatai szerint szabályosan közlekednek, nagyon kevés kárt okoznak.
A személyautókról is elmondható, hogy minél nagyobb a motor teljesítménye, annál több kárt okoznak a vezetőik. A kisautóknál a kárgyakoriság 3 százalék alatt marad, a közepes, 50-100 kilowattos járműveknél nem éri el a 4 százalékot, ugyanakkor a 180 kilowattosnál nagyobb teljesítményű gépeknél már megközelíti az 5 százalékot.