Visszatérhetnek a felújított metrókocsik

Az első szerelvények tavaszi üzembe helyezése óta számos esetben előfordult, hogy a megállókban az alagút felőli oldalon is kinyílt az ajtó.

2017. 07. 13. 4:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Már csak a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) mint közlekedési hatóság engedélyére várunk, hogy újból üzembe helyezhessük a 3-as metró felújított, de az ismert ajtóhibák miatt forgalomból kivont szerelvényeit – közölte a Magyar Nemzet kérdésére Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója. Elmondta: várhatóan még e héten, fokozatosan visszaállítják az utasforgalomba az eddig engedéllyel bíró hat szerelvényt, ugyanis az orosz Metrovagonmas – minden ellenkező híreszteléssel ellentétben – kijavította a sorozatosan jelentkező hibákat.

– Kétszázezernél is több ajtónyitáson és -záráson vagyunk túl, a hatósági döntésig is folyamatosan teszteljük a járműveket. Ezek eddig rendre visszaigazolták a Metrovagonmas állítását a teljes szoftverfrissítésről, illetve arról, hogy ezáltal megszűntek a problémák, és semmi sem veszélyeztetheti az utasok biztonságát.

A metrókocsik műszaki állapota alapján akár már ma is közlekedhetnénk azokon – állította Bolla Tibor. Szerinte az NFM-ben az orosz cég által elvégzett változtatások dokumentációit vizsgálják, elemzik. Hozzátette: szerinte méltánytalanul érték támadások a BKV-t, hogy a kétoldali ajtónyílások megakadályozására „sufnituningként” építettek volna be a rendszerbe reléket, azaz elektronikus megszakítókat. Mint lapunk megtudta, ezek a műszaki alkalmazások is tárgyai a hatóság vizsgálatának. A 3-as metrón futó 37, egyenként hat kocsiból álló szerelvényből jelenleg 11 felújított van Budapesten, tehát öt még engedélyre vár, s július végéig további kettő érkezhet meg.

– Eddig összesen másfél milliárd forint az a kötbérigény, amelyet hivatalos formában is közöltünk a Metrovagonmassal a hibák miatt, amelyek a felújított járművek forgalomból való kivonásához vezettek. Az orosz fél további egy hét gondolkodási időt kért a válaszához, s várhatóan a jövő héten derül ki: a BKV által összeállított kifogásokból mit ismer el, s mit nem. Amennyiben elfogadja a teljes összeget, illetve elismerik, hogy az ő hibájukból alakult ki ez a helyzet, akkor könnyű a dolgunk, ugyanis a tételt egyszerűen levonjuk a szerződéses összegből. Viszont ha van vitatott rész, a szerződésünk értelmében arról a bíróságnak kell döntenie. Ez nem szokatlan, ilyen pereink voltak a 2-es és a 4-es metró szerelvényeit szállító francia Alstommal is – mondta a száz százalékban a fővárosi önkormányzat tulajdonában álló közlekedési cég vezetője.

A BKV egyébként a szerelvények szállításának, ütemezett forgalomba helyezésének immár jelentős késése miatt július végére újabb kötbérösszeget számol fel az oroszoknak, akik június végén lényegében elismerték a felelősségüket, amikor közleményben kértek bocsánatot a budapesti metró utasaitól. A Metrovagonmas 69 milliárd forintért újítja fel, alakítja át a 37 szerelvényt, amit a főváros a kormány nyomására hitelből finanszíroz. Az első szerelvények tavaszi üzembe helyezése óta számos esetben előfordult, hogy a megállókban nemcsak az utasok, hanem az alagút felőli oldalon is kinyílt az ajtó, júniusban pedig éppen az „tette be a kaput”, hogy nem nyíltak ki az ajtók, azokat rémületükben az utasok kezdték el feszegetni. Végül a közlekedési hatóság feladatait ez évtől átvevő NFM is felszólította a BKV-t, hogy vonják ki a forgalomból a metrókocsikat.

Úgy tudjuk ahhoz, hogy a Metrovagonmas tartani tudja a vállalt kötelezettségét, s jövő nyárig mind a 222 felújított kocsit leszállítsa, az eredeti ütemterv módosítása szükséges. Az eddigi havi kettő helyett már három felújított szerelvényt kellene vonatra tenniük.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.