Forró téma volt az iskolakezdés a parlamentben

Sokat költenek a családok, ezt sérelmezte az ellenzék. A kormány azzal érvelt, hogy több minden van ingyen.

R. Kiss Kornélia
2017. 09. 18. 17:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az iskolakezdés költségei és a tanári életpálya volt talán a leggyakoribb téma az ellenzéki interpellációkban és azonnali kérdésekben a parlament idei első, hétfői ülésén. Főleg a tanárhiány és a pályakezdő pedagógusok alacsony bére adott okot ellenzéki kritikákra, a kormány képviselői az elmúlt évek béremeléseivel érveltek, Lázár János (Fidesz) szerint ötvenszázalékos átlagos béremelést sikerült elérni. Vissza azt kapták az ellenzéktől, hogy az OECD-országok átlagának még mindig csak felét keresik a magyar pedagógusok, és a béremelés Kiss László (MSZP) szerint csak arra volt elég, hogy utolsó helyett utolsó előtti helyre tornázza fel magát e téren Magyarország.

Az MSZP-s Bangóné Borbély Ildikó és a jobbikos Dúró Dóra is felszólaltak az iskolakezdés témájában. Bangóné Borbély Ildikó szerint nyilvánvalóan nem jön ki a tanévkezdés 15 ezer forintból, ahogyan a KSH – szerinte kozmetikázott – statisztikájából kiderül. Azt mondta: gyakorló szülőként ő maga is jól tudja, hogy az iskolatáska, tanszerek, ünneplők, sportszerek és egyéb eszközök jóval többe kerülnek 15 ezer forintnál, és érdeklődött, támogatja-e majd a kormány azt a javaslatukat, hogy a családi pótlékot negyven százalékkal emeljék és szeptemberben duplán járjon a családoknak. 

Bangóné Borbély Ildikónak Novák Katalin, az Emberi Erőforrások Minisztériuma államtitkára válaszolt, aki az egykori szocialista kormányok családpolitikáját ostorozta – családi adókedvezmény, otthonteremtési támogatások és a gyes harmadik évének eltörlése miatt. Szerinte abban az időszakban „devizahitelbe kergették” a családokat. Az államtitkár felsorolta a 2010 utáni családpolitikai intézkedéseket, összesítése alapján családtámogatásra 2000 milliárd forint jut 2018-ban, míg 2010-ben csak feleennyi, valamint 80 milliárd gyermekétkeztetésre (2010-ben 29 milliárd), valamint ingyenes a tankönyv.

Bangóné Borbély Ildikó többek között azt vetette ellen, hogy viszont szülőként szappant, WC-papírt és fénymásoló papírt kell fizetnie a szülőknek iskolakezdéskor, mert az iskolának erre nem telik.

Dúró Dóra szerint is indokolatlanul nagy terhet ró a családokra az iskolakezdés. Azzal érvelt, hogy 2012 óta augusztus–szeptemberben jelentősen megugrik a felvett hitelek száma, mert sokan nem tudják a tankötelezettséget a fizetésükből kigazdálkodni. Ezért inflációkövető családtámogatást és a gyermekneveléshez szükséges cikkek áfájának csökkentését javasolta.

Kitért a pedagógusok béremelésére is; szerinte etikátlan az a módosítás, hogy a tanárok az iskolaigazgatók döntése alapján különböző mértékben részesülnek a béremelésben.

Kiemelte, hogy jövő év januárjában egy kezdő pedagógus bruttó bére mindössze 2200 forinttal lesz magasabb, mint a garantált bérminimum, és a bérek értékállósága sem biztosított. Dúró Dórának az volt a kérdése, hogy hajlandóak-e olcsóbbá tenni az iskolakezdést és mikor kínálnak tisztességes életpályát.

Rétvári Bence válaszában értetlenségének adott hangot, érve a tankönyvek ingyenessé tétele és az ingyenes iskolai étkeztetés kiterjesztése volt és az, hogy ha inflációkövető lenne a családtámogatási rendszer, akkor kevesebb lenne a családtámogatásra fordított összeg, mint most, számításai szerint családonként 221 ezer forinttal. Szerinte rendben lévő, hogy a jobb teljesítményű tanárt jobban lehessen díjazni, ami az iskolaigazgatók jogkörének szélesítését jelenti, szerinte ezt követelték a szakszervezetek is, a béremelés átlaga pedig 3,5 százalék lesz.

Több ellenzéki interpellációban előkerültek a tanári fizetések és a tanárhiány. Ikotity István (LMP) saját első tanári fizetésével hozakodott elő, amely 2002-ben mai értékre átszámítva 156 ezer forint volt, vagyis nagyjából tizenöt százalékkal több, mint amit ma kapnak a pályára lépő pedagógusok.

„121-135 ezer nettót kap kézhez, amiből sehogyan sem lehet megélni. Az OECD-országokkal összehasonlítva, vásárlóerőn számolva feleakkora a többi ország átlagának a fizetés. A munka pedig bőven több, mint heti 40 óra” – foglalta össze Ikotity, hogy miért nem vonzó szerinte a pálya, amelyet tavaly 5400 pedagógus hagyott el, és közülük csak 1400 ment nyugdíjba, miközben csak nyolcszázan léptek be a rendszerbe.

Lázár János azzal válaszolt, hogy a pedagógusi életpálya valóban vesztes életpálya volt 2010 előtt, de folyamatos béremelések voltak azóta, idén utolsó lépést teszik meg az 50 százalékos átlagos béremelés felé, bár azt ő is elismerte: nem mindegy, hogy milyen felkészültséggel és milyen iskolában tanít az illető. „Ez nem egy lezárt folyamat” – mondta Lázár, aki szerint a pedagógusnak a középosztályhoz kell tartoznia, de ennek az a feltétele, hogy a gazdaság ki tudja ezt termelni.

A kormány részéről több válaszban említették a Klebelsberg-ösztöndíjat, amivel a pedagógushallgatókat támogatják, és Rétvári Bence, az Emmi parlamenti államtitkára azt említette, hogy 2012 után nőtt a tanár szakra jelentkezők száma, az akkori 6470 helyett idén már 10 167 pedagógushallgatót vettek fel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.