„Az egész magyar kormányban te vagy igazából a fék, mert minden más féket kiirtottak” –talán meglepő, de az alábbi szavakat Hiller István egykori szocialista oktatási miniszter címezte Palkovics László jelenlegi oktatási államtitkárnak egy keddi konferencián. Már önmagában az, hogy a két politikus szakpolitikai vitát folytatott a Republikon Intézet által szervezett eseményen, kuriózumnak tekinthető, hiszen a kormánypárt politikusaira nem jellemző, hogy bármikor is hajlandók lennének ellenzéki érvekkel érdemben foglalkozni. Így mindenképpen pozitívum, hogy Palkovics vállalta a részvételt. Kiderült az is, a két politikus szokott egymással beszélni, igaz, Hiller hozzátette, nem tudja, „jót tesz-e az államtitkárral”, hogy ezt elmondja.
Palkovics szerint „nem lenne baj”, ha a kormányok négyévente nem változtatnának az oktatáspolitikán, és megállapodnának bizonyos alapvetésekben. Szerinte az eltelt hét év oktatáspolitikájából mindenképpen meg kellene őrizni „az esélyegyenlőséget növelő állami fenntartást”, az egyetemi rendszer módosítását, illetve a szakképzési rendszer átalakítását.
Ezzel szemben Hiller arról beszélt, hogy „kidobná” a köznevelési törvényt, a felsőoktatási törvényt és a szakképzési törvényt is, de megtartaná a pedagógusok fizetésének központosítását. A vita során a szocialista politikus sokat bírálta az iskolák állami kézbe vételét, és „kidobná a Kliket is, amit már félig kilapátolt az államtitkár úr”. Palkovics erre úgy reagált, hogy 2010 előtt magának Hillernek is volt olyan nyilatkozata, amely szerint az iskolák fenntartását célszerű lenne állami kézbe venni. Ám Hiller szerint az, ahogyan ez az államosítás megvalósult, negatív. Ugyanis bár a cél az volt, hogy az otthoni különbségeket kiegyenlítse a magyar iskola, úgy oldották meg, hogy a jól teljesítő intézményeket is lehúzták az alacsonyabb színvonalú iskolák szintjére. Ám Palkovics ezt vitatta, szerinte a jobb intézményekre fordított forrás sem lett kevesebb. Az államtitkár szerint a rossz családi hátterű gyermekek sokszor falusi iskolákba járnak, és pont azokban az intézményekben nem voltak korábban pedagógusok, mert az önkormányzatok nem tudták kifizetni a bérüket. Vagyis éppen ezt a folyamatot tudja megtörni az állami fenntartás, hiszen így például lesz nyelvtanár a falusi iskolákban is, ahol előtte nem volt.