Óriási a hiány gyógypedagógusból, a kormány számai szerint is nagy a baj

Fejér megyében 37 státust hirdettek, betölteni egyet sem sikerült.

Hutter Marianna
2017. 09. 06. 10:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még mindig hatalmas szakemberhiány van a pedagógiai szakszolgálatoknál, több megyében feleannyi álláshely sincs betöltve, mint kellene. A helyzet súlyosságát jól mutatja, hogy a nyáron minden megyében többtucatnyi új álláshelyet hirdettek a gyógypedagógusoknak, de az ősszel kezdődő tanévre alig néhány pozíciót sikerült csak betölteni – ez derül ki a hivatalos szakmai tanévnyitók lapunk által megismert anyagából.

Az oktatásirányítás mintegy húsz helyszínen tart tanévnyitó ünnepséget, amelyeken az Emberi Erőforrások Minisztériuma, az Oktatási Hivatal (OH), illetve a Klebelsberg Központ (KK) vezető munkatársai ismertetik a 2017–2018-as tanévre vonatkozó legfontosabb információkat.

A lesújtó adatokról a KK szakmai elnökhelyettesének, Hajnal Gabriellának az előadásában volt szó, amely szerint például Borsod-Abaúj-Zemplén megyében 258 szakszolgálati státust sikerült betölteni, miközben az ellátáshoz szükséges többletigény 384 volt. Ehhez hasonlóan hiába töltöttek be 98 pozíciót Hevesben, több mint még egyszer ennyi – vagyis 108 – státus feltöltésére még szükség lenne. Még drámaibb a helyzet Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében, ahol 198 posztra találtak szakembert, ám további 460 (!) álláshely betöltésére lenne szükség. Továbbá Tolnában és Zalában is magasabb volt a munkakörökre az igény, mint amennyi álláshelyre találtak szakembert.

A KK ismertette a gyógypedagógiai ellátásban a nyári hónapokban meghirdetett és betöltött állások arányát is.

Az eredmények, ha lehet, még lesújtóbbak: Fejér megyében 73 frissen meghirdetett helyből egyetlenegyet sem tudtak betölteni, Hajdú-Biharban 57-ből egyet sikerült. Ehhez hasonlóan Vas megyében is csak egy posztra találtak szakembert a 13-ból, míg Békés megyében a 93,5-ből kettő kelt el (vannak részmunkaidős státusok is). Országos szinten egyébként összesen 1329,5 állást hirdettek meg a nyáron, ebből mindössze 260,5 helyet sikerült betölteni. (A félállás részmunkaidős státust jelent – a szerk.) Ez a meghirdetett helyek 20 százalékát sem éri el.

Az Emmi köznevelésért felelős helyettes államtitkárának, Maruzsa Zoltánnak az előadásából egyébként az derült ki: a 2010–2011-es tanévben még kevesebb, mint 5700 gyógypedagógus volt, a számuk a 2016–2017-es tanévre 30 százalékkal nőtt, közel 7400 főre. Bár ez önmagában örvendetes fejlemény, de érdemes annak tükrében értelmezni, hogy ezzel egyenes arányban nőtt a szakemberek terhelése is. Ugyanis gyakorlatilag ugyanekkora mértékben emelkedett a fejlesztő-nevelő oktatásban részt vevő, tehát a súlyosan és halmozottan fogyatékos gyermekek száma. Ez azt jelenti, hogy míg a hét évvel ezelőtti tanévben 2060 érintett gyermek kezdte meg a tanévet, ez a szám tavalyra már 2710-re nőtt.

Ugyanakkor tény, hogy a kormány kezdi felismerni, hogy mekkora a baj a gyógypedagógiai ellátás területén. Az idei évtől például kiterjesztették a Klebelsberg-ösztöndíjat a gyógypedagógusokra is, de a Klebelsberg Központ költségvetésében 2017-ben 3,8 milliárd, 2018-ban pedig ezen felül 1,9 milliárd forint többletet biztosítanak a szakszolgálati létszám érdemi növelésére. Emellett további két vidéki városban – Debrecenben és Nyíregyházán – indítottak idén először gyógypedagógiai képzéseket.

A szakmai tanévnyitókon elhangzott több, a köznevelés fejlesztésére vonatkozó terv is. Az egyik, hogy a gyermekek teljesítményét nyomon követő, egyik legfontosabb felmérést, az országos kompetenciamérést tovább kívánják fejleszteni. Ezt jelenleg a 6., 8. és a 10. évfolyamokon veszik fel matematikából és szövegértésből, ám 2019-től szeretnék, ha ez a természettudomány területére is kiterjedne. Ugyancsak az Oktatási Hivatal tervei közt szerepel, hogy 2018 őszén online felmérjék az általános, illetve a középiskolás diákok médiaértését. Utóbbi vizsgálatban a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság is közreműködne.

Jó hír ugyanakkor, hogy az OH-nál azon is dolgoznak, hogy a jövőben az érettségi feladatokra digitálisan is rá lehessen keresni. Így például lehetővé válna, hogy egy kémiából érettségiző tanuló minden olyan feladatot megtaláljon, amely a kovalens kötéssel kapcsolatos. Fontos az is, hogy az OH a jövőben megkezdi azt a kutató-fejlesztő tevékenységet, amely ahhoz szükséges, hogy az érettségi vizsgarendszerét elektronikus alapokra helyezzék. A 2017–2018-as tanévben történő változásokról az iskolák igazgatói nemcsak a szakmai konferenciákon hallhattak, hanem az Emmi által részükre kiküldött levélben is olvashattak erről. A lapunk által megismert dokumentumból az derül ki, hogy a szaktárca a jövőben jóval nagyobb súlyt fektetne a diákok pályaorientációjára. Ezért nemcsak hogy pályaorientációs célú tanítás nélküli munkanapot vezetnek be, de egy a tervek szerint szeptemberben megjelenő rendeletmódosítással arra is lehetőséget adnak, hogy a 7–8. és a 11–12. évfolyamos tanulók tanévenként két-két tanítási napot pályaválasztási célú, iskolán kívüli rendezvényeken töltsenek. Ezeket az intézményeknek igazolt hiányzásnak kell tekinteniük.

Ezeken kívül a szakgimnáziumokban is várhatók újabb változások. Pölöskei Gáborné illetékes helyettes államtitkár arról beszélt egy keddi konferencián: a csak érettségizettek kifejezetten hátrányban vannak a foglalkoztatási piacon, a technikusok ugyanakkor még a felsőfokú végzettségűeknél is keresettebbek. Elmondta: a szakképzés átalakításában a most következő lépés a szakgimnáziumi rendszer tartalmi megújítása lesz. Idetartozik az oktatási rendszer rugalmasabbá tétele. Ez például az épületgépész, a vegyész, az építőipari, a közgazdasági, a kereskedelmi és a turisztikai szakmákban alternatív tanterveket jelent – összesen már 18-at –, amelyek részben már az idei tanévben megjelennek az oktatásban – mondta. Az ágazati kerettanterveket pedig képzésekkel, készségtárgyakkal egészítik ki, például karrier-tanácsadással, illetve a jogosítvány megszerzésének lehetőségével, vagy az etikus vállalkozási ismeretek és a pénzügyi ismeretekkel – fejtette ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.