Bár az őszi félév már elkezdődött, több iskolában arra panaszkodnak: akadozik az állami e-napló bevezetése – derül ki a Magyar Nemzethez eljutott pedagógusi jelzésekből. A Krétát, vagyis a Köznevelési Regisztrációs és Tanulmányi Alaprendszert még 2016 nyarán vezették be a Klebelsberg Központ által fenntartott intézményekbe.
Ennek a hivatalos indoklása az volt, hogy egy olyan új felületet kívántak létrehozni, amelyen keresztül kényelmesebbé és pontosabbá válhat az iskolai adminisztráció, például a tantárgyfelosztások. Bár a Kréta elektronikus napló moduljának használatát nem tették kötelezővé, amelyik iskola kérte, kapott hozzáférést ehhez. Ám úgy tűnik, a használata nem mindenhol zökkenőmentes, ugyanis több pedagógus arról panaszkodik szakmai fórumokon, hogy náluk még nem működik megfelelően az e-napló felülete.
A leginkább lesújtó vélemények szerint a rendszer egyenesen katasztrófa a korábbi digitális naplókhoz képest, de más is azon az állásponton volt, hogy egyelőre használhatatlan. Egy budapesti gimnázium lapunknak nyilatkozó pedagógusa például arról számolt be: náluk a rendszert még be sem üzemelték, pedig – mivel év eleje van – még folyamatosan változnak az órarendek, és ilyenkor nagyon jó, ha ezeket a módosításokat azonnal lehet rögzíteni. Máskülönben „elég macerás nyomon követni a változásokat, hiszen már nehéz felidézni, pontosan mi volt szeptember elsején vagy másodikán”. Így a pedagógus szerint csak nagy munkával tudják majd utólag adminisztrálni a korábbi órákat, vagy egyáltalán be sem fogják írni őket. „Inkább arra lett volna szükség, hogy olyan rendszert tegyenek országossá, amely már bizonyított, és működik” – jegyezte meg a középiskolai tanár.
A Kréta digitális naplójával kapcsolatban kerestük Horváth Pétert, a Nemzeti Pedagógus Kar elnökét. Mint elmondta, az ő iskolájukban még csak a tantárgyfelosztásra használják a rendszert, így a napló kapcsán nincsen tapasztalata, és hivatalos jelzés sem érkezett a karhoz ilyen ügyben. Ugyanakkor leszögezte: minden nagy rendszer bevezetésekor akadhatnak problémák.