Beszállt a Belügyminisztérium, máris sokkal többe kerülnek a mentőautók

Darabonként nettó 5,7 millió forinttal került többe az idén egy kocsi. Nem tudni, hogy miért.

Kuslits Szonja
2017. 10. 27. 3:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az idén csaknem egymilliárd forinttal drágábban sikerült mentőautókat vásárolnia közbeszerzés keretében az Országos Mentőszolgálatnak, mint tavaly. Darabonként nettó 5,7 millió forinttal került többe egy kocsi most, hogy a Belügyminisztériumhoz (BM) köthető cég is részt vesz az üzletben – tudta meg a Magyar Nemzet. A lapunk által megismert közbeszerzési felhívás és végleges adásvételi szerződés szerint ráadásul tavaly 80 mentőautót vásároltak, míg az idén a dokumentumok már 169 járműről szóltak, tehát több kocsit vettek, darabonként jelentős áremelkedéssel.

Nem különbözik jelentősen az autók műszaki felszereltsége a dokumentumok alapján, tehát nem tudni, mi indokolja, hogy milliókkal többe kerülnek idén a kocsik. A közbeszerzést mindkét esetben C típusú mentőgépjárműre írták ki „a dokumentációban meghatározott felszereléssel, eszközökkel”. Szerettük volna megtudni, pontosan mit takarnak az említett felszerelések és eszközök, de az említett dokumentáció nem elérhető a Közbeszerzési Hatóság oldalán. Pedig elvileg ez idén ingyenesen hozzáférhető kellene hogy legyen egy megadott weboldalon, ám ott egyáltalán nem leltünk erre vonatkozó dokumentumokat.

Annyi eltérést találtunk a két felhívás között, hogy az idén hátsókerék-meghajtás, míg tavaly kétkerék-meghajtás szerepelt a kritériumok között, de ez a kettő lényegében nem különbözik egymástól.

Lapunknak egy, neve elhallgatását kérő mentős forrás arról beszélt: ha felszerelésbeli különbség volna az autók között, vagyis tavaly felszerelés nélkül, az idén pedig már azzal együtt adták volna a járműveket, az jóval nagyobb áremelkedést jelentene, mint 5 millió forint. Szerinte csak egy defibrillátor ára 4 millió körül mozog, és valójában érthetetlen, mi okozta ezt a most tapasztalt áremelkedést. Kitért arra is, ha az autók mellett felszerelést is vásárolnak a közbeszerzés során, akkor annak tételesen szerepelnie kellene az ajánlati felhívásban – ám ilyen nem szerepel.

Érdekesség, hogy tavaly és az idén is csak egyetlen ajánlat érkezett az OMSZ-hez, vagyis komoly versenyről távolról sem beszélhetünk a közbeszerzés tekintetében. Ráadásul a nyertes tavaly a Profile Vehicles Oy nevű cég volt, míg idén ugyanez a cég a BM Heros Logisztikai Ellátóközpont Kft.-vel együtt nyerte a közbeszerzést.

Utóbbit 2015-ben alapították, és a céginformációs adatbázis szerint tavaly 942 millió forintos nettó árbevétele volt. A cég leányvállalata a belügyminiszter által 2001-ben alapított BM Heros Zrt.-nek, mely a minisztériumhoz tartozó szervezetek, intézmények által üzemeltetett járművek és technikai eszközök javítását, szervizelését, karbantartását végzi. Ez egy százszázalékos állami tulajdonú társaság, amelynek tulajdonosi joggyakorlója a honlapjukon található tájékoztató szerint a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság vezetője.

Nem tudni, pontosan mi indokolja, hogy milliókkal, egészen pontosan 963,3 millió forinttal kerülnek többe az autók most, hogy a Belügyminisztérium cége is beszállt a közbeszerzésbe. Elképzelhető, hogy vannak különbségek a kocsik között, de mindenképpen furcsa a jelentős áremelkedés.

Kerestük az ügyben a mentőszolgálatot; szerettük volna megtudni, mi az oka annak, hogy drágábbak az autók, esetleg van-e különbség a felszereltségben, de kérdéseinkre lapzártáig nem érkezett válasz.

Az idén januárban és a 2015 októberében közzétett két felhívás egyezik abban is, hogy a közbeszerzésben kizárólag új állapotú, Magyarországon forgalomba helyezett gépkocsikra fogadtak el ajánlatot. Mindkét esetben az a gépkocsi minősült új állapotúnak, amelyiknek semmilyen része nincs javítva, hiba- és sérülésmentes. A járművek sem Magyarországon, sem pedig külföldön nem lehetnek bemutatóautók, illetve próbajárműként sem használták őket. Miközben egyébként a mentőautók egyre drágulnak, lassan nem marad sem sofőr, aki vezesse őket, sem pedig mentőápoló, aki ellátja a betegeket. Májusban többek között azért vonultak utcára az ágazat dolgozói, mert a korábban 2017-re ígért 60 százalék helyett mindössze 10 százalékos béremelést kapnak, azt is csak jövő januártól, miközben munkaruhahiány és megfélemlítés is uralkodik a területen.

Akkor a szervezők – két szakszervezeti tömörülés – a megmozdulást azzal indokolták, hogy a megalázóan alacsony bérek mellett több mellékállást vállalva tudnak csak megélni a mentők. Többen panaszkodtak arra, hogy elhasználódott ruhájukat maguk javítják, a mentőállomások egy része azonnali felújításra szorul. A területen pedig óriási a fluktuáció is. Mindenesetre az új kocsikra bizonyára nem lehet panasz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.