Nem magától találta ki az ÁSZ, hogy meg kell bírságolni a Jobbikot

A párt közzétette a jelentést, amely nem túl hosszú, de tele van furcsaságokkal és félreértésekkel.

MN
2017. 12. 15. 12:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Saját honlapján tette közzé a Jobbik az Állami Számvevőszék jelentéstervezetét, amely alapján összesen több mint 660 millió forintos bírságra és támogatásmegvonásra számíthat. A jelentés eleve nem túl hosszú, mellékletekkel és borítólapokkal együtt is csak huszonhat, lazán nyomtatott oldal, de a tartalmában több furcsaság van.

Először is a jelentés elvileg a Jobbik 2015-2016. évi gazdálkodásáról szólna, de valahogy mégis a 2017-es év benne a lényeg, amikor is a párt a Fidesz támadásait kiváltó „Ti dolgoztok. Ők lopnak” plakátkampányt folytatta. Erről azt írja az ÁSZ, hogy

„kockázatjelzés” vagy „hatósági jelzés” alapján vizsgálta, vagyis nem maguknak a számvevőknek jutott eszükbe.

Ez erősíti a Jobbik állítását, amely szerint a kormánypártok állnak a bírság mögött.

„Az ÁSZ kockázatjelzés alapján feltárta, hogy a 2017. évben a törvényi tilalom ellenére – jogi személyektől származó – nem pénzbeli vagyoni hozzájárulást fogadott el 331 660 ezer forint összegben” – állapítja meg az ÁSZ. A számvevők

nem támasztották alá, hogy számolták ki az összeget,

csak azt írják: a plakátcégekkel – a lapunkkal azonos tulajdonosi körhöz tartozó Publimont Kft.-vel és Mahir Cityposter Kft.-vel – kötött szerződések alapján jutottak erre, mivel a párt a „jelentősen elmaradó egységárral” jutott a plakáthelyekhez.

Ez a gondolatmenet a hirdetési piac teljes és valószínűleg szándékos félreértéséből adódik. Minden médiacég – nemcsak a plakátcégek, de az újságok és tévék is – meghatároznak az úgynevezett listaárakat, de

a valóságban szinte soha nem ezeken az árakon kötnek szerződést, hanem kedvezményeket adnak belőlük.

A kedvezmények mértéke sok mindentől függ, és egyes esetekben elérheti akár a nyolcvan-kilencven százalékot is. Ez nem vagyoni hozzájárulás, hanem a normál üzletmenet része, hiszen – ha úgy tetszik – a végső ár alku tárgya.

Az ÁSZ jelentéstervezete viszont arra jutott, hogy a listaárból adott kedvezmény vagyoni hozzájárulás, márpedig a párttörvény 2014 óta hatályos verziója tiltja, hogy a pártok jogi személyiségű szervezetektől, vagyis cégektől ilyesmit fogadjanak el. A törvény szerint ha a párt nem határozza meg ennek mértékét, akkor az ÁSZ teszi, és dupla szankciót alkalmaz: egyrészt kötelezi a pártot, hogy az összeget fizesse be a költségvetésnek, másrészt a párt költségvetési támogatását ugyanennyivel csökkenteni kell. Így lesz a 331 millióból azonnal 662 millió.

A Jobbiknak a főtitkári kísérőlevél szerint tizenöt napja van írásban reagálni a tervezetre, vagyis december 21-éig kapott határidőt. Az ÁSZ döntése ellen nincs fellebbezési lehetőség, legfeljebb az Alkotmánybíróságon lehet megtámadni a törvényt, amelyre hivatkozik.

A hatóság közleményben reagált a jelentéstervezet nyilvánosságra kerülése után: „Az Állami Számvevőszék továbbra is várja a Jobbik Magyarországért Mozgalom elnökének hivatalos észrevételeit, amellyel cáfolni tudja az ÁSZ jelentéstervezetében szereplő megállapításokat. Az ÁSZ mindenben betartja a vonatkozó törvényi előírásokat, és alkotmányos kötelezettségeinek megfelelve, a jogállam keretei között, a becsületes adófizető állampolgárok érdekét képviseli.”

A Jobbik nevében Schön Péter gazdasági igazgató reagált az ÁSZ közleményére.

Az ellenzéki párt, mint az eddig ellenőrzések során mindig, a mostani ellenőrzés során is teljes mértékben együttműködött az Állami Számvevőszékkel

- szögezte le. Majd hosszan részletezte, hogyan próbáltak együttműködni az arra kevéssé nyitott ÁSZ-szal.

Eszerint, a Jobbik az adatszolgáltatás első körében a kért dokumentumokat feltöltötte az erre szolgáló internetes felületre, majd a 2017. szeptember 21-i személyes egyeztetésen kért plusz dokumentumokat is feltöltötte a 2017. szeptember 25-ei határidőre. Ezt az ÁSZ szeptember 26-án meg is köszönte. „A második körös adatbekérés határidejét pedig maga az ÁSZ zárta le határidő előtt, miután egy 2017. szeptember 28-án 15:18-kor elküldött e-mailben jelezte, hogy másnap reggel 9-re kimegy a Villányi úti irodába, miközben tudta, hogy a Gazdasági Igazgató szabadságon van\" - hívta fel a különös eljárásra a figyelmet a jobbikos igazgató. Hozzátette: Az Állami Számvevőszék szóvivője maga is elmondta az elmúlt napokban a magyaridok.hu-nak adott interjúban, hogy az adatszolgáltatás határideje október 3-án járt le, ennek ellenére tájékoztatásuk szerint már szeptember 29-én lezárták azt.

A Jobbik szerint ezért nem igaz a számvevőszéki jelentés azon megállapítása, amely szerint nem tettek eleget adatszolgáltatási kötelezettségüknek. Ebből következnek ugyanis a 2015-2016-os évre vonatkozó megállapítások. „Minderről az Állami Számvevőszékkel folytatott írásos bizonyítékokkal rendelkezünk, amelyeket a nyomozó hatóság rendelkezésére bocsátottunk\" - közölte Schön Péter.

A jelentésben szereplő, az Állami Számvevőszék által a Jobbik folyó 2017-es gazdasági évére tett megállapítások szintén nélkülöznek minden alapot. Bár az ÁSZ nem tisztázta az ellenőrzés jogi hátterét, az a párt részére utólag megküldött Ellenőrzési Programban sem szerepelt, ennek ellenére a Jobbik megpróbált együttműködni a Számvevőszékkel, két alkalommal is megkísérelte átadni részükre a kért adatokat, amelyeket azonban az ÁSZ nem volt hajlandó átvenni.

„Az Állami Számvevőszék ezek után a jelentésben nem tisztázott forrásból,

a jelentésben nem részletezett dokumentumok alapján állapított meg hasraütésszerűen egy tiltott támogatást.

A jelentésből az sem derül ki, hogy pontosan milyen jogi személyekkel kapcsolatban és milyen számítások alapján tette megállapításait. A megállapítások így szakmailag értékelhetetlenek, megalapozatlanok és jogellenesek.

A Jobbik egyetért a pártok gazdálkodásának ellenőrzésével, azonban ragaszkodik ahhoz, hogy mindez egy politikai befolyásoltságtól mentes, független eljárásban történjen, ne lehessen az ellenőrzést politikai célokra, politikai pártok ellehetetlenítésére felhasználni.\" - szól a közlemény.

Eközben már több jogász is figyelmeztetett, köztük Schiffer András egykori LMP-s vezető, ügyvéd, hogy az egész jogi procedúrának álcázott politikai akció megalapozatlan, s minden valószínűség szerint alkotmányellenes.

Hasonló következtetésre jutott Lövétei István alkotmányjogász is, aki a közelmúltban a Lánchíd Rádióban fejtette ki, hogy a Jobbik Alkotmánybírósághoz fordulhat az Állami Számvevőszék döntése miatt.

A döntés miatt számos közéleti személyiség tiltakozott, köztük Bod Péter Ákos, Jeszenszky Géza, Illés Zoltán és Lányi András.

„A rendszerváltozáskor kialakult nyugatias jogállami minta az elmúlt huszonhét év során erodálódott. Ez a folyamat a Gyurcsány-kormány idején felgyorsult,

a Fidesz alatt pedig a társadalom csekély ellenállása miatt a folyamatok elszabadultak”

– így nyilatkozott lapunknak Bod Péter Ákos közgazdász, egykori ipari és kereskedelmi miniszter, a Magyar Nemzeti Bank korábbi elnöke. Más tekintélyes közéleti személyiségekkel együtt a jogállam mai állapotáról kérdeztük, egyebek között a Jobbikra kirótt 660 millió forintos büntetés kapcsán.

Bod Péter Ákos számos visszás döntés közül a „trafikmutyit” emelte ki számára meghatározóként, amikor a kormány „állami javakat osztogatott” kontroll nélkül. Az Állami Számvevőszéknek a Jobbikot érintő eljárásánál szinte senki sem azt nézi, hogy épp a Jobbikról van szó, hanem a jogállamiságon esett csorbát látja – tette hozzá. Szerinte az emberek sejtik, hogy gond van a pártfinanszírozási rendszerrel, az ez elleni tiltakozással el akarják kerülni, hogy az ÁSZ a kormányzati bosszú eszközévé váljon.

„Hová lett a fair play?” – ez a kérdés jutott eszébe többször az elmúlt évtizedben Jeszenszky Géza volt külügyminiszternek. Lapunkkal megosztotta, hogy amikor a kommunista rendszer megszűnt, a számára leginkább visszatetsző jelenség az állandó hazudozás volt, a szavak és a valóság ellentéte. A rendszerváltozás után szerinte sokáig nem hitte el a lakosság, hogy

a demokrácia mennyire sebezhető, hogy a közvélemény milyen könnyen félrevezethető,

„hogy a nép eltűri, lenyeli akaratának és érdekeinek semmibevételét”.

„Állítólag erősen sportbarát kormányunk van, de sportszerű-e a jogszabályokat visszamenő hatállyal megváltoztatni, vagy leállítani a nyomozást az első pillantásra gyanús vagy egyenesen törvénysértő ügyekben?” – tette fel a kérdést.

„Szoros összefüggést látok a politikát eluraló erkölcstelenség és a jogállamiság leépülése között”

– jelentette ki Illés Zoltán, a második Orbán-kormány környezetvédelemért felelős államtitkára. Elfogadhatatlannak nevezte a fékek és ellensúlyok rendszerének leépüléséhez vezető eseménysort, ami az elmúlt években jellemezte a közéletet. Úgy véli, a jelenlegi folyamatok „normális emberek gyülekezetében elfogadhatatlanok”. Tarthatatlannak nevezte, hogy a politika eljutott arra szintre, hogy egy ember nevével is úgy játszanak, „ami egy állattal szemben is méltatlan” – utalva Pócs János fideszes képviselőre, aki egy „Ő volt a soros!!!” kétértelmű feliratú, megperzselt sertésről osztott meg fotót. Szerinte az emberek látják a politikusok gátlástalanságát és nagyzolását, ezért nem lesz fenntartható ez a politikai kurzus.

A Fidesz nem csinált titkot abból, hogy a hatalmi ágak szétválasztását a hatékony irányítást hátráltató tényezőnek tartja – válaszolta megkeresésünkre Lányi András író, filozófus. A jelenlegi államberendezkedést továbbra sem diktatúrának, hanem „állami abszolutizmusnak” tartja, amely szerinte tetten érhető abban, hogy népszavazást indítani hazánkban gyakorlatban csak a kormánypárt képes. Kérdésünkre elmondta, hogy

a Jobbik elemi ellehetetlenítése zajlik, ám váratlan ellenzéki összefogás körvonalazódik.

Szerinte a többi párt is láthatja, ha most felszámolják a Jobbikot, bárki lehet a következő, így a tiltakozás jól megfontolt érdekük. A civil életet övező apátia viszont olyan nagy, hogy az elégedetlenség nem tud politikai formát ölteni. „2010-ben a választók kétharmada hitte, valódi változásra számíthat, de kiderült, hogy csak még durvább visszaélések történnek” – fogalmazott Lányi András.

A jelentéstervezetet ide kattintva lehet olvasni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.