Egyelőre bizonyosan nem fognak metrópótlóként szolgálni azok a magyarnak mondott buszok, amelyeket múlt pénteken adott volna át a gyártó, az Ikarus Egyedi Kft. a BKV-nak – derült ki Bolla Tibornak, a fővárosi közlekedési cég vezérigazgatójának a Magyar Nemzet kérdésére adott válaszából. – Az csak protokolláris esemény volt. A két jármű műszaki vizsgálata jelenleg is zajlik, s a BKV csak akkor veszi át őket, ha a gyártó dokumentumokkal igazolja, hogy a csuklós buszok megfelelnek a típusengedélynek és a szigorú biztonsági előírásoknak. – Bolla ezt azzal kapcsolatban mondta, hogy a korábban Mabi-Bus néven a Modulo típusú buszokkal jelentkező cég legújabb termékei a sajtóhírek szerint balesetveszélyesek lehetnek.
A Népszava úgy tudja, pénteken a Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára, Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes, valamint Bolla Tibor által bemutatott járművek nem egyeznek meg a forgalomban már bizonyított, üzemképes prototípussal. Ezt megerősítette a lapunknak Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének (Mabusz) elnöke is, aki szerint azonban a vázszerkezetében könnyített, csuklós részein módosított, rövidebb karosszériájú, dízeles hajtású autóbuszok megfelelnek a tavaly novembertől hatályos típusengedélynek.
A mostani közbeszerzést egyébként a Volánbusz írta ki összesen 180 járműre 15,3 milliárd forintért. A beszerzéshez csatlakozó BKV harminc, egyenként 86 millió forintba kerülő buszt venne át – nyolc hónappal meghosszabbított határidővel – idén áprilisig. Csakhogy a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) Facebook-bejegyzése szerint a jelentős műszaki változtatások fényében az új határidő is megkérdőjelezhető. A Mabusznál úgy tudják: 50-60 jármű már szerkezetkészen áll, és abban bíznak, hogy végre-valahára beindulhat a magyar buszgyártás.
Ezt ígérte korábban a Szemerey Tamáshoz, vagyis Matolcsy György jegybankelnök unokatestvéréhez is köthető Ikarus Egyedi jogelődje is. A Mészáros Csaba vezette társaság évekkel ezelőtt szintén a 3-as metró pótlásához ígért félkész, a BKV műhelyeiben jórészt külföldi alkatrészekből összeszerelhető 150 csuklós buszt, de jóval drágábban, mint amennyiért akkor a pályázaton nyertes lengyel Solarisokat kínálták. Utóbbi vételt a kormány fúrta meg, nemzetgazdasági érdekre hivatkozva. A BKV állományában jelenleg húsz Modulo típusú, elektromos hajtású midibusz van, ám az a konstrukció arról híresült el, hogy tesztjárművének már 2016-os próbaútján kiesett az egyik kereke.