Nagyítóval vizsgálja a BKV a magyar buszt

Pénteken csak protokolláris esemény volt, egyelőre bizonyosan nem fognak metrópótlóként szolgálni az új járművek – állítja Bolla Tibor.

2018. 01. 23. 4:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyelőre bizonyosan nem fognak metrópótlóként szolgálni azok a magyarnak mondott buszok, amelyeket múlt pénteken adott volna át a gyártó, az Ikarus Egyedi Kft. a BKV-nak – derült ki Bolla Tibornak, a fővárosi közlekedési cég vezérigazgatójának a Magyar Nemzet kérdésére adott válaszából. – Az csak protokolláris esemény volt. A két jármű műszaki vizsgálata jelenleg is zajlik, s a BKV csak akkor veszi át őket, ha a gyártó dokumentumokkal igazolja, hogy a csuklós buszok megfelelnek a típusengedélynek és a szigorú biztonsági előírásoknak. – Bolla ezt azzal kapcsolatban mondta, hogy a korábban Mabi-Bus néven a Modulo típusú buszokkal jelentkező cég legújabb termékei a sajtóhírek szerint balesetveszélyesek lehetnek.

A Népszava úgy tudja, pénteken a Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára, Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes, valamint Bolla Tibor által bemutatott járművek nem egyeznek meg a forgalomban már bizonyított, üzemképes prototípussal. Ezt megerősítette a lapunknak Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének (Mabusz) elnöke is, aki szerint azonban a vázszerkezetében könnyített, csuklós részein módosított, rövidebb karosszériájú, dízeles hajtású autóbuszok megfelelnek a tavaly novembertől hatályos típusengedélynek.

A mostani közbeszerzést egyébként a Volánbusz írta ki összesen 180 járműre 15,3 milliárd forintért. A beszerzéshez csatlakozó BKV harminc, egyenként 86 millió forintba kerülő buszt venne át – nyolc hónappal meghosszabbított határidővel – idén áprilisig. Csakhogy a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) Facebook-bejegyzése szerint a jelentős műszaki változtatások fényében az új határidő is megkérdőjelezhető. A Mabusznál úgy tudják: 50-60 jármű már szerkezetkészen áll, és abban bíznak, hogy végre-valahára beindulhat a magyar buszgyártás.

Ezt ígérte korábban a Szemerey Tamáshoz, vagyis Matolcsy György jegybankelnök unokatestvéréhez is köthető Ikarus Egyedi jogelődje is. A Mészáros Csaba vezette társaság évekkel ezelőtt szintén a 3-as metró pótlásához ígért félkész, a BKV műhelyeiben jórészt külföldi alkatrészekből összeszerelhető 150 csuklós buszt, de jóval drágábban, mint amennyiért akkor a pályázaton nyertes lengyel Solarisokat kínálták. Utóbbi vételt a kormány fúrta meg, nemzetgazdasági érdekre hivatkozva. A BKV állományában jelenleg húsz Modulo típusú, elektromos hajtású midibusz van, ám az a konstrukció arról híresült el, hogy tesztjárművének már 2016-os próbaútján kiesett az egyik kereke.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.