– Miért csak kevesen, 1500-an mentek el a vasárnapi demonstrációjukra? A tavalyi kockás tüntetések ennél jóval nagyobb tömeget mozgattak meg.
– Nem igaz, hogy kevesen voltunk, egészen jól megtöltöttük a Kossuth teret, becslésem szerint akár ötezer tüntető is jelen lehetett. Persze az oktatási rendszer minőségét látva megértem, ha több újságírónak is kihívást jelent a számolás, hiszen volt olyan lap, amely csak pár száz demonstrálóról tudósított. (Az esemény Facebook-oldalán mindenesetre ezren jelezték részvételüket – a szerk.)
Régebben viszont valóban többen jöhettek el, és ebben ott van a megfélemlítés is: elég arra az iskolaigazgatóra gondolni, akit a kockás inges részvétel miatt rúgtak ki állásából, mások pedig kritikus hangvételük miatt nem kapnak munkát az oktatási szektorban.
Kockázatot vállalt Balla István komáromi tanár is, aki a nyilatkozatstop ellenére felszólalt a vasárnapi tüntetésen, pedig csak élt alkotmányos jogával.
– Ha már a létszámnál tartunk, a Független Diákparlament január 19-i rendezvényén nem vett részt a Tanítanék, pedig közös célokért küzdenek. Miért hagyták ki a diáktüntetést?
– Nem csatlakoztunk, mert azt akartuk, hogy tényleg a fiatalok akciója maradjon. Amúgy is sokan vádoltak minket azzal, hogy magunk előtt toljuk, kihasználjuk a diákokat. Ez nincs így, de az oktatási rendszer problémáit ők is, mi is átérezzük.
– Beszéljünk a vasárnapi tüntetésen bejelentett oktatási minimumról. Mit tartalmaz a csomag?
– Alapvetően a Tanítanék és nyolc ellenzéki párt által elfogadott alapelvekről van szó. Talán a legfontosabb közülük, hogy csökkenteni kell a kötelező tanulói óraszámokat – ma egy diák nagyon leterhelt, heti 38-39 tanórája van. Ehhez képest a reális, elvárható szám heti 30 óra lenne, hiszen a gyerekeknek otthon is kell tanulniuk, készülniük az órákra. Idő kell ahhoz is, hogy egy hobbiban is kiteljesedjenek, valamiben, ami igazán róluk szól.
Emellett a jelenleginél sokkal önállóbb, szegregáció- és diszkriminációmentes oktatást szeretnénk, ahol a pedagógusok, a szülők és a diákok konszenzusa nélkül nem hozhatnak átfogó döntéseket, és nem központi irányítás határoz mindenről.