Pilz Olivér: Egy rossz ketrecben próbálunk gondolkodni

Központi irányítás helyett gondolkodó, kritikára is képes diákokra van szükség – mondja a Tanítanék Mozgalom miskolci képviselője.

Koncz Tamás
2018. 01. 29. 14:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Miért csak kevesen, 1500-an mentek el a vasárnapi demonstrációjukra? A tavalyi kockás tüntetések ennél jóval nagyobb tömeget mozgattak meg.
– Nem igaz, hogy kevesen voltunk, egészen jól megtöltöttük a Kossuth teret, becslésem szerint akár ötezer tüntető is jelen lehetett. Persze az oktatási rendszer minőségét látva megértem, ha több újságírónak is kihívást jelent a számolás, hiszen volt olyan lap, amely csak pár száz demonstrálóról tudósított. (Az esemény Facebook-oldalán mindenesetre ezren jelezték részvételüket – a szerk.)

Régebben viszont valóban többen jöhettek el, és ebben ott van a megfélemlítés is: elég arra az iskolaigazgatóra gondolni, akit a kockás inges részvétel miatt rúgtak ki állásából, mások pedig kritikus hangvételük miatt nem kapnak munkát az oktatási szektorban.

Kockázatot vállalt Balla István komáromi tanár is, aki a nyilatkozatstop ellenére felszólalt a vasárnapi tüntetésen, pedig csak élt alkotmányos jogával.

– Ha már a létszámnál tartunk, a Független Diákparlament január 19-i rendezvényén nem vett részt a Tanítanék, pedig közös célokért küzdenek. Miért hagyták ki a diáktüntetést?
– Nem csatlakoztunk, mert azt akartuk, hogy tényleg a fiatalok akciója maradjon. Amúgy is sokan vádoltak minket azzal, hogy magunk előtt toljuk, kihasználjuk a diákokat. Ez nincs így, de az oktatási rendszer problémáit ők is, mi is átérezzük.

– Beszéljünk a vasárnapi tüntetésen bejelentett oktatási minimumról. Mit tartalmaz a csomag?
– Alapvetően a Tanítanék és nyolc ellenzéki párt által elfogadott alapelvekről van szó. Talán a legfontosabb közülük, hogy csökkenteni kell a kötelező tanulói óraszámokat – ma egy diák nagyon leterhelt, heti 38-39 tanórája van. Ehhez képest a reális, elvárható szám heti 30 óra lenne, hiszen a gyerekeknek otthon is kell tanulniuk, készülniük az órákra. Idő kell ahhoz is, hogy egy hobbiban is kiteljesedjenek, valamiben, ami igazán róluk szól.

Emellett a jelenleginél sokkal önállóbb, szegregáció- és diszkriminációmentes oktatást szeretnénk, ahol a pedagógusok, a szülők és a diákok konszenzusa nélkül nem hozhatnak átfogó döntéseket, és nem központi irányítás határoz mindenről.

– A tüntetésen arról is beszéltek, hogy a kritikus gondolkodásra, az egyéni ítélőképesség erősítésére kell tanítani a diákokat. Hogyan lehet ezt tanítani?
– A gondolkodás fejlesztése nyilván nem lehet külön tananyag, az iskolai képzés egészét kell áthassa – és

az sem kizárt, hogy a jelenlegi keretek elavultak. Biztos, hogy klasszikus tanórákban kell gondolkodnunk az egyéni képességekre épített képzés helyett?

A finnek és az észtek túlléptek ezen, és több magyarországi iskola is elvetette a frontális oktatás kereteit. Azt is mondhatjuk, hogy most ketrecben próbálunk gondolkodni, egy rossz ketrecben.

– Miben változtatnának a tanárok helyzetén?
– Elsősorban nálunk is a túlterhelés jelent problémát. A korábbi 22-ről 26-ra emelték a kötelező heti óraszámunkat, ami mellett még helyettesítünk, dolgozatot javítunk, és felkészülünk a következő napra – ráadásul az órai papírmunka mellett rengeteg otthoni adminisztráció is vár ránk: minősítés, önértékelés, portfóliókészítés, úgyhogy a 26 órát bátran megszorozhatjuk 1,6-del. Mindezt úgy, hogy valaki pont annyi fizetést kap, mint a heti 22 óra után.

– A kormány szerint már tettek lépéseket, zajlik a Nemzeti alaptanterv felülvizsgálata. Kérik a Tanítanék vagy a civil oktatási platform, esetleg az érdekképviseletek tanácsát, segítségét?
– Valójában nincs szó valódi felülvizsgálatról. Egyedül Palkovics László oktatási államtitkár beszél a NAT revíziójáról, miközben Csépe Valéria miniszteri biztosként új alaptanterv előkészítésén dolgozik egy olyan szakértői csapattal, amelyről keveset tudunk.

Hogyan lehetne új és hatékony terveket kidolgozni, ha még a régi alaptanterv hibáival sincsenek tisztában az érintettek? Ami pedig a terveikből, ötleteikből kiszivárgott, az csak szépségtapasznak tűnik egy düledező rendszeren.

 – Milyen szépségtapaszra gondol?
 – Például a felvetésre, hogy a gyerekek olvassanak alsó tagozaton inkább Harry Potter-könyveket, mint Jókait. Jól hangzik,

de Harry Potter sem segít, ha az alsó tagozatos diák olvasni sem tud,

mert funkcionális analfabétának számít. Az új NAT valószínűleg a régi romjaira épül majd, és nem hoz igazi változást.

– Csépe és csapata kért segítséget önöktől vagy a Civil Közoktatási Platformtól az új oktatási rendszer kidolgozásához?
– Semmilyen felkérést nem kaptunk. Jellemző, hogy a  közoktatási platform önként részt vett volna a munkában.

Csak minimális állami támogatást kért ahhoz, hogy összeállítsa a saját terveit, gyakorlatilag terembérletre kellett volna némi pénz. Azt sem kapta meg.

– A vasárnapi tüntetésen január végéig adtak haladékot a kormánynak, hogy döntsön az oktatási minimum tervéről – ha nem történik meg, újabb tüntetés jöhet. Mikor várható a következő megmozdulás, kik a szervezők?
– Hadd jegyezzem meg, hogy az ultimátumot nem a Tanítanék, hanem a Független Diákparlament szónoka jelentette be – ha lesz is újabb tüntetés, azt ők szervezik. Persze mi is követjük az eseményeket.

– Az oktatási minimum tervét csak a Fidesz–KDNP és a Jobbik nem támogatta. Miért nem? Kaptak valamiféle magyarázatot rá?
– A többiek mellett a kormánypártokat is megkerestük az elképzeléseinkkel, nem reagáltak. A Jobbik viszont végig részt vett az ellenzéki pártok oktatásról szóló egyeztetésein. Az pedig közel sem biztos, hogy nem támogatják a terveinket, az ellenzéki erők erről csak februárban írnak alá megállapodást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.