Nem jöttek el kormánypártok képviselői a többpárti kerekasztalra, amelyen az oktatás jövőjéről tárgyaltak a pártok képviselői. A Civitas Intézet meghívását a Jobbik, az MSZP, az LMP, a DK, a Momentum és az Együtt fogadta el. Tény, hogy nem lett volna könnyű dolga a Fidesz–KDNP képviselőinek a vita során. Nincs olyan ellenzéki erő, amelyik szerint ne kellene alapjaiban megváltoztatni az oktatási rendszert. Hiller István (MSZP) egyenesen azzal indított, hogy a kormányzat nem oktatáspolitikát folytat, hanem hatalompolitikát, amely a fiatal nemzedékek kritikátlanná nevelését célozza.
A politikusok egyetértettek: az oktatási rendszer nem törekszik eléggé arra, hogy segítse a társadalmi felemelkedést – a statisztikák is alátámasztják, hogy rosszul teljesít e téren –, és hogy a változó világ kihívásaira felkészítse a diákokat. Az ehhez szükséges készségek fejlesztése elmarad, sőt, a tanulók nagy hányadának az olyan alapkészségeket sem sikerül elsajátítania, mint a szövegértelmezés. A magyar diákok rendre rosszul szerepelnek a PISA-felméréseken, és mint
Dúró Dóra (Jobbik) felhívta rá a figyelmet, a felmérések szerint a tizenöt évesek 25 százaléka funkcionális analfabéta.
A képviselő elmondása szerint az emberi erőforrások oktatásért is felelős minisztere, Balog Zoltán a felvetésre úgy reagált, hogy „aki valamit el tud olvasni, az meg is érti”, tehát a probléma létezését sem ismeri el a kormányzat.
A politikusok előtt három szakember tartott előadást, köztük a kormány által életre hívott Nemzeti Pedagóguskar elnöke. Horváth Péter szintén kiemelte ezt a problémát. A tanulók túlterheltségéről nagy viták folynak mostanában, ezért is vonultak utcára a Független Diákparlament szervezésében nemrég a diákok. Az iskolaigazgató előadásából kiderült: a közoktatásban dolgozóknak is ez a véleményük már évek óta. Nem beszélve arról, hogy a tanárok is túl vannak terhelve Horváth szerint; az alapfeladatok ellátásához heti ötven órát kell dolgozniuk.
Horváth Péter úgy látja: lejjebb kellene szorítani a műveltségi anyag minimumát, mert a diákok az érettségi után két-három hónappal már elfelejtik a tanultak nyolcvan százalékát.