Lázár János megfenyegette a Közgépet

A miniszter Tiborcz István helyett a lapunk tulajdonosának érdekeltségébe tartozó cégre mutogat.

MN
2018. 02. 12. 14:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Elios Innovatív Zrt. ügyében született OLAF-jelentés nyilvánosságra hozatalának időpontja és módja egy politikai akció része, a Csalás Elleni Európai Hivatal jelentésének időzítése nem volt véletlen, kizárólag a kampánynak szól – közölte az MTI tudósítása szerint a Miniszterelnökséget vezető miniszter hétfőn Hódmezővásárhelyen.

Mint lapunk is beszámolt róla, az OLAF úgy látja, üzemszerűen csalhattak az Elios Zrt. vidéki közvilágítási tenderein. A 35 vizsgált pályázatból 17 esetében sablonszerűen nyerte a pályázatokat a vállalat 2013 és 2015 között, amikor még Tiborcz István érdekeltségében állt. Az OLAF 13 milliárd forintos uniós támogatás megvonását javasolta a feltárt visszaélések miatt.

Lázár János hétfői sajtótájékoztatóján azt mondta: a hódmezővásárhelyi közvilágítás-fejlesztés befejezése után hét-nyolc évvel az ügy a választási kampány miatt került elő, kizárólag azért foglalkoznak vele, mert a miniszterelnököt akarják belekeverni.

A hódmezővásárhelyi közvilágítási rendszer – az országban elsőként megvalósított – korszerűsítése kiválóan működő, a város számára energiamegtakarítást hozó, a lakosság számára jobb megvilágítást eredményező fejlesztés, melyre büszke lehet az önkormányzat – jelentette ki a politikus.

Ez azért is érdekes, mert Lázár János egy múlt évi kormányinfón azt állította, hogy Tiborcz Istvánnal közösen találták ki, hogy Hódmezővásárhelyen hogy fogják a közvilágítást modernizálni. Az már csak az OLAF jelentéséből derül ki, hogy az akkoriban Lázár vezette város volt az első, ahol megágyazhattak Tiborczék lámpabizniszének. A jelentés szerint ugyanis noha szabálytalanságok árán zsebelte be a projektet az Elios, ez tökéletes referenciának bizonyult: győzelemhez segítette a későbbi pályázatok egész sorozatán.

Lázár János sajtótájékoztatóján azt is felidézte, hogy polgármestersége idején, 2008-ban 6700 közvilágítást szolgáló lámpatest működött Hódmezővásárhelyen, és az évente 100 millió forintba kerülő rendszer korszerűsítésétől a Démász elzárkózott. A Bajnai-kormány pályázata nyitott utat a fejlesztés előtt, amely a technológia megválasztását az önkormányzatokra bízta.

Ekkor nem volt olyan cég, amely az országban korábban közterületen ledes közvilágítás-korszerűsítést valósított volna meg. A közbeszerzésen hárman indultak, köztük a Tungsram-Schréder Zrt. mintegy 800 millió forintos árajánlatával, az önkormányzat pedig a jelenleg Elios Innovatív Zrt.-nek hívott társaság 577 millió forintos pályázatát fogadta el – ismertette a miniszter.

A nyertes vállalkozás beszállítójaként a ledes lámpatesteket a Tungsram gyártotta 340 millió forintért, ezzel a város jól járt – hangsúlyozta a politikus, hozzátéve: a tendert a közbeszerzési hatóság is vizsgálta.

A 24.hu által ismertetett dokumentumok szerint azonban erősen kétséges, hogy szabályosan vett részt a tenderen a Tungsram, ugyanis a szabad verseny elve megtiltja, hogy egy korábbi versenytárs legyen a pályázat nyertesének alvállalkozója.

A hódmezővásárhelyi közvilágítás korszerűsítéséről igazságügyi szakértői jelentés készült, melyet az önkormányzat a honlapján nyilvánosságra hoz – jelentette ki a miniszter.

Az OLAF tavaly decemberben nyolc pontból álló technikai észrevételsort közölt az önkormányzattal, melyek a végső jelentésben nem szerepelnek. A teljes jelentésben felvetett – más településeket érintő – szabálysértések gyanújának egyik részéről az ügyészségnek, másik feléről az Európai Bizottságnak kell döntenie, mondta Lázár.

A politikus sajtótájékoztatóján ugyanakkor a lapunk tulajdonosa, Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó cégre, a Közgépre kente a felelősséget. Azzal érvelt, hogy a Közgép volt a társaság tulajdonosa, és így – amennyiben az Európai Bizottság nettó korrekcióról dönt – a felelősséget is neki kell vállalnia.

Lázár János állításával szemben a valóság az, hogy a Simicska-féle E-OS 2013 közepén kiszállt az Eliosból, az OLAF-jelentésben vizsgált harmincöt projektből mindössze háromnál esett arra az időszakra a felhívás kiírása, vagy az Eliosszal történt a szerződés megkötése, amikor a Közgép még közvetett tulajdonos volt.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.