Lázár János megfenyegette a Közgépet

A miniszter Tiborcz István helyett a lapunk tulajdonosának érdekeltségébe tartozó cégre mutogat.

MN
2018. 02. 12. 14:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Elios Innovatív Zrt. ügyében született OLAF-jelentés nyilvánosságra hozatalának időpontja és módja egy politikai akció része, a Csalás Elleni Európai Hivatal jelentésének időzítése nem volt véletlen, kizárólag a kampánynak szól – közölte az MTI tudósítása szerint a Miniszterelnökséget vezető miniszter hétfőn Hódmezővásárhelyen.

Mint lapunk is beszámolt róla, az OLAF úgy látja, üzemszerűen csalhattak az Elios Zrt. vidéki közvilágítási tenderein. A 35 vizsgált pályázatból 17 esetében sablonszerűen nyerte a pályázatokat a vállalat 2013 és 2015 között, amikor még Tiborcz István érdekeltségében állt. Az OLAF 13 milliárd forintos uniós támogatás megvonását javasolta a feltárt visszaélések miatt.

Lázár János hétfői sajtótájékoztatóján azt mondta: a hódmezővásárhelyi közvilágítás-fejlesztés befejezése után hét-nyolc évvel az ügy a választási kampány miatt került elő, kizárólag azért foglalkoznak vele, mert a miniszterelnököt akarják belekeverni.

A hódmezővásárhelyi közvilágítási rendszer – az országban elsőként megvalósított – korszerűsítése kiválóan működő, a város számára energiamegtakarítást hozó, a lakosság számára jobb megvilágítást eredményező fejlesztés, melyre büszke lehet az önkormányzat – jelentette ki a politikus.

Ez azért is érdekes, mert Lázár János egy múlt évi kormányinfón azt állította, hogy Tiborcz Istvánnal közösen találták ki, hogy Hódmezővásárhelyen hogy fogják a közvilágítást modernizálni. Az már csak az OLAF jelentéséből derül ki, hogy az akkoriban Lázár vezette város volt az első, ahol megágyazhattak Tiborczék lámpabizniszének. A jelentés szerint ugyanis noha szabálytalanságok árán zsebelte be a projektet az Elios, ez tökéletes referenciának bizonyult: győzelemhez segítette a későbbi pályázatok egész sorozatán.

Lázár János sajtótájékoztatóján azt is felidézte, hogy polgármestersége idején, 2008-ban 6700 közvilágítást szolgáló lámpatest működött Hódmezővásárhelyen, és az évente 100 millió forintba kerülő rendszer korszerűsítésétől a Démász elzárkózott. A Bajnai-kormány pályázata nyitott utat a fejlesztés előtt, amely a technológia megválasztását az önkormányzatokra bízta.

Ekkor nem volt olyan cég, amely az országban korábban közterületen ledes közvilágítás-korszerűsítést valósított volna meg. A közbeszerzésen hárman indultak, köztük a Tungsram-Schréder Zrt. mintegy 800 millió forintos árajánlatával, az önkormányzat pedig a jelenleg Elios Innovatív Zrt.-nek hívott társaság 577 millió forintos pályázatát fogadta el – ismertette a miniszter.

A nyertes vállalkozás beszállítójaként a ledes lámpatesteket a Tungsram gyártotta 340 millió forintért, ezzel a város jól járt – hangsúlyozta a politikus, hozzátéve: a tendert a közbeszerzési hatóság is vizsgálta.

A 24.hu által ismertetett dokumentumok szerint azonban erősen kétséges, hogy szabályosan vett részt a tenderen a Tungsram, ugyanis a szabad verseny elve megtiltja, hogy egy korábbi versenytárs legyen a pályázat nyertesének alvállalkozója.

A hódmezővásárhelyi közvilágítás korszerűsítéséről igazságügyi szakértői jelentés készült, melyet az önkormányzat a honlapján nyilvánosságra hoz – jelentette ki a miniszter.

Az OLAF tavaly decemberben nyolc pontból álló technikai észrevételsort közölt az önkormányzattal, melyek a végső jelentésben nem szerepelnek. A teljes jelentésben felvetett – más településeket érintő – szabálysértések gyanújának egyik részéről az ügyészségnek, másik feléről az Európai Bizottságnak kell döntenie, mondta Lázár.

A politikus sajtótájékoztatóján ugyanakkor a lapunk tulajdonosa, Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó cégre, a Közgépre kente a felelősséget. Azzal érvelt, hogy a Közgép volt a társaság tulajdonosa, és így – amennyiben az Európai Bizottság nettó korrekcióról dönt – a felelősséget is neki kell vállalnia.

Lázár János állításával szemben a valóság az, hogy a Simicska-féle E-OS 2013 közepén kiszállt az Eliosból, az OLAF-jelentésben vizsgált harmincöt projektből mindössze háromnál esett arra az időszakra a felhívás kiírása, vagy az Eliosszal történt a szerződés megkötése, amikor a Közgép még közvetett tulajdonos volt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.