Lyukas zsákba önti a milliókat Lázár a csődközeli Csanádpalotán

Nincs rá garancia, hogy a miniszter körzetében az állami segítség után nem termelődik újra a hiány.

Unyatyinszki György
2018. 02. 02. 19:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy várakozásokkal gyűltek össze csütörtökön a csanádpalotai művelődési ház nagytermében a helyi lakosok: a település csődközeli helyzetéről és a várható megszorításokról akartak tájékozódni. – Kifestette az irodáját, de az óvodában a gyerekek ebédjére nincs pénz – sopánkodott a széksorok között egy idősebb asszony. Szavai jól jellemzik, milyen pletykák kezdtek terjedni a pénzhiány hírére a településen.

Mint ismeretes, Csanádpalota a közelmúltban kezdeményezte a bíróságon az adósságrendezési eljárást, ugyanis már a tavalyi évnek olyan költségvetéssel vágtak neki, amiről év közben kiderült, hogy kivitelezhetetlen.

A település 70-90 millió forint közötti számlatartozást halmozott fel, legégetőbb törlesztési kötelezettségeik 72 millió forintra rúgnak.

Még a lakossági fórum napján bejelentette Lázár János miniszter, a térség országgyűlési képviselője, hogy a kormány utóbbi összegnek megfelelő rendkívüli támogatást nyújt a településnek. A felelősséget jórészt a tavaly februárban elhunyt Kovács Sándor polgármesterre hárítja, mondván, az önkormányzat többet költött, mint amennyi pénze volt. A fórumon elhangzottak alapján a valóság azonban sokkal árnyaltabb, mint ahogy a miniszter ismertette.

– Éveken át tartó pénzügyi szabálytalanságok sorozata vezetett ahhoz, hogy az önkormányzat ilyen mértékű tartozást halmozzon fel – ismételte el korábbi nyilatkozatát Nyergesné Kovács Erzsébet, Csanádpalota hét hónapja megválasztott polgármestere. Ő volt, aki Lázár János támogatását élvezte a tavalyi kampányban. Mint kiderült, olyan elemi hibákat vétettek, hogy a településen nem rögzítették az önkormányzati vagyon változásait; a főkönyvet hibásan és hiányosan vezették; sőt, 2017 májusáig több hónapon át nem is könyveltek. Arra is fény derült, hogy

minden számlát egyetlen bankszámláról fizettek, így olyan összegeket is felhasználtak, amelyeket bizonyos feladatokra nem is fordíthatott volna a település.

A lakosok meglehetősen nagy nyugalommal hallgatták a polgármestert, annak tudatában, hogy számíthatnak a kormány támogatására. Ám a veszély egyáltalán nem hárult még el: egyrészt nem tudják, hogy vissza nem térítendő támogatást kap-e a település a kormánytól, másrészt a polgármester, a jegyző és a képviselők beszámolójából kitűnt, hogy egyelőre nem minden problémát tártak fel. Nem mellékes, hogy továbbra is nagy a szakemberhiány a gazdasági osztályon az önkormányzatnál.

Spórolásként a nem kötelező önkormányzati feladatokat szüntethetik meg, vagy lényegesen kevesebbet költenek rá.

Ilyen lehet az ünnepségek költségeinek alapos visszavágása, illetve az óvodai csoportok csökkentése és az idősek otthonának bezárása

– utóbbi hírek kapcsán erős morgolódás támadt a hallgatóságban. Nyergesné azonban gyorsan reagált: „Még vizsgáljuk ezeket a kérdéseket, de az otthon bezárása részemről csak a legvégső esetben történhet meg.” Le is csillapodtak a kedélyek. Később a polgármester azt is elmondta, hogy némi haladékot kaptak az áramszolgáltatótól, ezért még nem kapcsolják ki a közvilágítást.

A lakosok főleg a felmerült pletykákkal foglalkoztak kérdéseikben, például

a polgármesteri iroda felújításáról vagy a polgármester új autójáról és a kifizetett végkielégítésekről érdeklődtek, ezeket következetesen visszautasította Nyergesné.

A felelősök felkutatására meglepő módon nem tért ki egyetlen kérdés sem, amiben érzékelhetően szerepet játszott az elhunyt Kovács Sándor emléke.

Pedig a felelősség kérdése nem csak az önkormányzat törvénytelen működése tekintetében lenne fontos, hanem annak megállapításában is, hogy ki mulasztotta el ellenőrizni a helyi szervek és testületek működését. Ezzel kapcsolatban a legérdekesebb hozzászólást a település gazdasági bizottságának vezetője, a könyvelő végzettségű Vetró Józsefné szolgáltatta. – A képviselőket bizalmi alapon, nem végzettség alapján a lakosság választja, a képviselők pedig az önkormányzati apparátus által elkészített anyagok alapján szavaznak. Higgyék el, nem a kisujjunkból szopjuk ki, amiről döntünk – mondta a képviselő. Egyúttal reagált Nyergesné szavaira. A polgármester a korábbi vezetés hibáira, a külső könyvelő cégre, illetve a képviselő-testület döntéseire hivatkozva hárította el a felelősséget, a képviselők pedig – mint tapasztalható volt – jórészt az önkormányzatra és annak apparátusára tolják át.

– Mindennap esnek ki csontvázak a szekrényből, nincs garancia arra, hogy nem lesz újabb hiány – mondta a fórumot követően Nyergesné arra a kérdésünkre, hogy megállítja-e a 72 millió forintos állami segély az adósságspirált. 

Szerinte nem lehet maradéktalanul az önkormányzat apparátusára hárítani a felelősséget, mert ők nem döntéshozók. – Az nem igaz, hogy a képviselők nem tudtak semmiről, csak nem vállalták fel, hogy kellemetlen megszorító intézkedéseket hozzanak – mondta Nyergesné. Állítása szerint nem tudja, hogy mikor kezdődött a rossz folyamat.

– A képviselő-testületben felvetettük, hogy tartsunk egy teljes – a jelenleginél is részletesebb – átvilágítást, nehogy újratermelődjön a hiány, de semmi garanciát nem látunk arra, hogy sikerül ezt elkerülni – mondta lapunknak Debreceni István képviselő, aki korábban Nyergesné kihívója volt a polgármester-választáson.

A település költségvetésében Debreceni szerint is a nem tervezett összegek váltották ki a hiányt.

Ennek kapcsán hozzátette, hogy az önkormányzattól kapott pénzügyi beszámolóból korábban semmilyen problémára nem tudtak következtetni, illetve a tavaly év végi jelentésből sem tudják a képviselők, hogy Nyergesné hét hónapos polgármestersége alatt milyen nem tervezett kiadásokat vállalt.

A képviselő-testületnek azonban az önkormányzat működésének ellenőrzése is a feladata, Debreceni szavai alapján viszont adódik a kérdés, hogy a hiányos, pontatlan beszámolók miért nem szúrtak szemet a képviselőknek.

– A 2017. évi költségvetést csak azzal a feltétellel fogadtam el – másokkal egyetemben –, hogy külsős könyvvizsgálót vonunk be a számok ellenőrzésére – mondta Debreceni.

Az önkormányzat, annak apparátusa, valamint a képviselő-testület tagjai – sokat sejtetően – nem túl harsányan mutogatnak egymásra a felelősség tekintetében. Az elhunyt polgármestert nem számítva jelenleg is a döntéshozók között ülnek azok, akik a települést csődközelbe juttatták hanyagságukkal vagy hozzá nem értésükkel, ennek ellenére az az abszurd helyzet állt elő, hogy a fórumon megjelentek a szépítő szavak hatására mégis megtapsolták a polgármestert és a képviselőket.

Aki meg nem Csanádpalotán él, joggal kérdezheti: mennyire felelős döntés egy minisztertől, hogy egy település lyukas vödörhöz hasonló gazdálkodásába öntse adóforintok millióit? Lázár és a kormány döntésének megértésében támpontként szolgálhat: a választások előtt kisebb szégyen lenne, ha éppen Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter körzetében menne csődbe egy önkormányzat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.