Így történhetett a súlyos ferihegyi baleset

Tömegpánikot okozott a Malév GH ősrégi vontatójának utastérbe jutó füstje. Súlyos sérültje van az evakuálásnak.

Bodacz Péter
2018. 03. 23. 16:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Súlyos, életveszélyes sérültje is van annak a péntek hajnali ferihegyi incidensnek, amelynek érintettje a Travel Service légitársaság és a repülőgépek földi kiszolgálását végző Malév Ground Handling (MGH) Zrt. Lapunk információi szerint a Malév GH matuzsálemi korú vontató járművéből származó füst az éppen vontatott repülőgép már bekapcsolt hajtóművein – pontosabban az azon keresztül működő földi szellőztetőrendszeren – át pillanatok alatt az utastérbe jutott, ahol pánik alakult ki, emiatt pedig evakuálni kellett a gépet. A fedélzet kiürítése a hátsó ajtókon keresztül, felfújható gumicsúszdákon történt meg. Úgy tudjuk, sajnálatos módon az egyik utas szerencsétlenül járt és kiesett a csúszdából, őt azonnal kórházba szállították. Információink szerint a sérült egy 39 éves nő, nyílt koponyatörést szenvedett, állapota válságos.

Információinkat megerősítette Farkas Attila, a Travel Service ügyvezető igazgatója. Mint kifejtette, a vontatójárművet közvetlenül a repülőgép mozgatását megelőzően indították be. A hidegindításkor pedig – régi, elavult dízelüzemű eszközről lévén szó – óriási füst keletkezett. Ez a füst került a fedélzetre, aminek hatására pánik tört ki az utasok körében. Azaz nem a repülőgép meghibásodása miatt, hanem külső tényezők hatására vált szükségessé a gép kiürítése. Mint Farkas Attila fogalmazott, az utasok élete nem forgott veszélyben. Elismerte ugyanakkor, hogy a gép kiürítése során történt személyi sérülés.

A Budapestről Tel-Avivba tartó utasok megpróbáltatásai egyébiránt nem péntek hajnalban, hanem már csütörtök este elkezdődtek. Eredetileg ugyanis nem a Travel Service – pontosabban a cég által üzemeltetett Smartwings légitársaság – gépére váltottak jegyet, hanem az izraeli Israir 6H716-os számú járatára. Az Israir repülőgépe azonban meghibásodott, cseregépet pedig a Smartwings biztosított, sok órányi várakozás után. Fontos információ, hogy a földi kiszolgálást ilyen esetben nem a repülőgépet biztosító légitársaság szerződött partnere végzi, hanem az a vállalkozás, amellyel a járatot eredetileg üzemeltető légitársaság leszerződött. Így történhetett, hogy a Smartwings gépét nem a szerződéses partnere, a Celebi, hanem a Malév GH szolgálta ki.   

Az ügy részleteit érintően egyéb információ is érkezett lapunkhoz. Ezek szerint a vontatóból felszálló füst nem a kipufogóból, hanem a motortérből csapott fel; egyik forrásunk szerint a jármű hidraulika-rendszerének egyik vezetéke törött el, amelyből olaj folyt a forró – tehát nem hideg, hanem előzetesen már bemelegített – motorra. Ezt a verziót támasztja alá, hogy a repülőtéri protokoll szerint a vontatójárművet közvetlenül a gép mozgatását megelőzően szabad beindítani. Úgy tudjuk, az ügy részleteit feltáró vizsgálat már elindult, ennek során megvizsgálják azt is, hogy a repülőtéren szolgálatot teljesítő jármű átesett-e a szükséges műszaki ellenőrzéseken és azokon rendben találtak-e mindent. 

Egy másik, neve elhallgatását kérő szakértő a kiürítés lebonyolításának összetettségére hívta fel figyelmünket. Mint fogalmazott, a repülőgép személyzetének az adott géptípusra vonatkozóan ismernie kell az evakuálási protokollt, ám fontos tudni azt is, hogy ezek szigorú, de nem minden esetre alkalmazható alapelvek. „Optimális” esetben a kapitány adja ki a kiürítésre vonatkozó parancsot, ám benne van a pakliban, hogy az utaskísérőknek saját hatáskörükben kell meghozniuk a döntést, ha például a gép pilótafülkéje és vége között nincs lehetőség kommunikációra, miközben a fedélzeten kritikussá válik a helyzet, mondjuk tömegpánik miatt. Éppen ezért nagyon alapos vizsgálatot igényel, hogy kiderüljön, a súlyos sérülés összefüggésbe hozható-e a személyzet döntésével. – A repülőgép vészkiürítése eleve igen veszélyes, általában van néhány kéz- és lábtörés – jegyezte meg forrásunk. 

Megkerestük a Liszt Ferenc nemzetközi repülőteret üzemeltető Budapest Airportot is, ahol a konkrét esetet illetően nem tudtak részletekkel szolgálni. Annyit ugyanakkor megtudtunk, hogy az eset példátlannak számít. 

Telefonon és szöveges üzenetben is kerestük a Malév GH vezérigazgatóját, Herczog Pétert, azonban nem sikerült elérni. A társaság más sajtóorgánumnak sem adott tájékoztatást, és sajtóközleményt sem adott ki az üggyel összefüggésben. Mint arról lapunk többször is beszámolt, a Malév GH az anyacég Malév 2012. februári csődje óta súlyos anyagi nehézségekkel küzd, a társaság működésének újjászervezését, illetve az eszközállomány megújítását hat éve halogatja az állam. A társaság a legutóbbi mérlegadatok alapján mínusz 471 millió forintos üzemi eredménnyel és 513 milliós veszteséggel zárta a 2016. üzleti évet. Akkor összesen 1,6 milliárd forintnyi követelés élt a Malév GH ellen, szemben a 2015-ös 1,1 milliárddal. A helyzetet rontja, hogy az Európai Unió tiltott állami támogatás miatt indított eljárást egy 260 millió forintos ügylet miatt, ez még nem zárult le. A Malév GH versenytársa, a magyar hátterű BudPort pedig felszámolást kezdeményezett a cég ellen, miután egy tranzakcióval hozzá került egy százmilliós nagyságrendű követelés. Úgy tudjuk, a felszámolás elrendeléséről még nem született bírósági döntés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.