– Fel van adva a lecke, hogy az oktatás lépést tudjon tartani a változásokkal. Ehhez a többi között vonzóvá kell tenni az infrastruktúrát, az eszközöket is, amelyek a XXI. századi oktatást segítik – hangsúlyozta Pölöskei Gáborné, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkára Budapesten, az Ipar 4.0 az oktatásban című rendezvényen a napokban.
Hozzátette: meg kell mutatni a technikusoknak, milyen lehetőségeik vannak a képzésekre, illetve azt is, hogy milyen karrierlehetőség vár rájuk. Kiemelte: olyan oktatókra van szükség, akik a legmodernebb ismeretekkel rendelkeznek. Pozitív példa a duális képzés, amely lehetőséget ad arra, hogy a vállalatoknál lévő információk, technológiák bekerüljenek az oktatási rendszerbe.

Fotó: MTI/Vajda János
– Kiemelten fontossá vált a problémamegoldás, a logikus rendszerben való gondolkodás képessége, a csoportban való munka – mondta a rendezvényen György László, az ITM gazdaságstratégiáért és -szabályozásért felelős államtitkára. Előadásában arról is szólt, hogy folyamatos változásban vannak a munkavállalóktól elvárt kompetenciák, és az oktatásnak lépést kell tartania ezzel. Hozzátette: a XXI. század legnagyobb kihívása a technológia változása, amely a szak- és a felnőttképzést is érinti, ezért is alakítják át ezek rendszerét.
A rendezvény helyszínéül szolgáló Budapesti Műszaki Szakképző Centrum Újpesti Két Tanítási Nyelvű Műszaki Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája Ipar 4.0-kompatibilis moduláris oktatópadot kapott a Festo Kft.-től, amely adagoló, szerelő és végellenőrző-szortírozó állomásrészből áll. A Festo nemcsak a hardvert és a szoftvert, de a tananyagot is szolgáltatja, s vállalta az oktatók betanítását is. Molnárné Rénes Éva igazgató kiemelte: a magyar szakképzésben először iskolájukban fogják az oktatásba integráltan alkalmazni ezt a mintarendszert.