Minden sofőrnek döntenie kell: mobilozik vagy vezet

Kampányt indít a vezetés közbeni mobilhasználat visszaszorításáért az ORFK Országos Baleset-megelőzési Bizottsága és az Aegon Magyarország Általános Biztosító Zrt. — jelentették be tegnap. Van mi ellen harcolni: a felmérések szerint tízből négyen használják az okostelefonjukat vezetés közben, közülük pedig minden ötödik ember üzeneteket és közösségi médiás bejegyzéseket is szokott írni az autóban.

2019. 04. 18. 11:57
Ma már ez az egyik leggyakoribb és egyben legveszélyesebb közúti szabályszegés Forrás: 123RF
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Olyan gyorsan terjedt el a mobiltelefon, hogy nem tanultuk meg annak biztonságos használatát. A közlekedés minden szereplőjének, így az autóvezetőnek, a gyalogosnak és a kerékpárosnak is elvonja a figyelmét – fogalmazott a kampány bejelentésén Óberling József, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályának vezetője.

– Nemrég egy vasúti átjáróban gázoltak el egy gyalogost, aki bár megvárta, hogy a vonat elhaladjon, a közvetlenül utána lévő vonatot már nem vette észre, mert fülhallgatóval a fülében a telefonja képernyőjét nézte. Egy évvel ezelőtt pedig egy sofőr élőben közvetítette a frontális ütközését, idézte fel az ezredes, hangsúlyozva: a telefonhasználat okán bekövetkezett baleseteket – egyelőre – nem lehet számszerűsíteni, mert a sofőrök akkor sem ismerik be, hogy mással foglalkoztak a baleset bekövetkezésekor, ha az egyértelmű.

Ismertetése szerint városban három-öt másodperc alatt 50–70, autópályán akár 200 métert is megtesz az autó, azaz egy üzenet elolvasása ennyi vakvezetést jelent. – A kézben tartott mobiltelefon járművezetés közbeni használata a leggyakoribb közúti szabályszegések közé tartozik, és egyben a legveszélyesebb kihágások egyike – mondta.

Ma már ez az egyik leggyakoribb és egyben legveszélyesebb közúti szabályszegés
Fotó: 123RF

A magyar autóvezetők vezetés közbeni okostelefon-használatáról készült felmérés szerint tízből négyen rendszeresen használnak mobilt vezetés közben, és tízből nyolcan ismernek olyan sofőrt, aki kézben tartva rendszeresen használja a telefonját a volán mögött. A jelenség a megkérdezett nők egyharmadára, míg a férfiak felére jellemző, ami azt feltételezi, hogy a férfiak magabiztosabb sofőrnek vélik magukat.

– A döntő többségük telefonál (78 százalék) és navigációs alkalmazást használ (59 százalék). Az üzenetküldés és a közösségimédia-használat kiemelkedő gyakorisággal fordul elő a 18–39 éves korosztályban, míg a vezetés közbeni e-mailezés a 30–39 évesekre jellemző. A legtöbb válaszadó szerint bár veszélyes mobilt használni vezetés közben, 24 százalékuk úgy véli, a helyzettől függ, valóban kockázatos-e – részletezte Szombat Tamás, az Aegon Magyarország Általános Biztosító Zrt. vezérigazgató-helyettese. – A megkérdezettek fele szerint csupán a kézben tartott telefonon való beszélgetés tilos, pedig a törvény szerint járművezetés közben semmi olyat nem szabad a telefonnal tenni, amihez a sofőrnek a kezébe kell vennie azt – tette hozzá.

A kampányban – humoristák által készített – rövid videókkal is bemutatják, mekkora veszélyt jelent az életünkre a vezetés közben használt telefon. Emellett országos körútra indulnak egy olyan szimulátorral, amely bemutatja, mennyiféle veszélyt képtelen elhárítani az ember, ha vezetés közben a telefonját nyomogatja – ismertette a program részleteit Szombat Tamás.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.