Megmarad az otthoni tanulás

Nem igaz, hogy a következő tanévtől nem lesz többé lehetőség a tankötelezettség iskolán kívüli teljesítésére. A magántanulói státus megszüntetése nem az otthoni és alternatív tanulási lehetőségek ellen szól, hanem egységes szabályozást szeretne az Emberi Erőforrások Minisztériuma. Jelenleg ugyanis az iskolák maguk döntenek arról, hogy kinek és miért engedélyezik a magántanulást, rendkívül eltérő joggyakorlatot követve, sőt sokszor így szabadulva meg a problémás, kezelhetetlen gyerekektől.

Csókás Adrienn
2019. 06. 20. 5:50
null
Többen is bejárhatnának az iskolába (képünk illusztráció) Fotó: Mirkó István
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy port vert fel a köznevelési törvény múlt héten benyújtott módosító javaslatának az a passzusa, amely szerint kivezetik a magántanulói státust az oktatási rendszerből. Napokig komoly szigorításról és az állami iskolarendszerből menekülők ellehetetlenítéséről szóltak a hírek, egyesek már alkotmánysértő intézkedésről beszéltek, miközben az iskolán kívüli tanulás lehetősége továbbra is megmarad.

Többen is bejárhatnának az iskolába (képünk illusztráció)
Fotó: Mirkó István

Lapunk érdeklődésére az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) közölte, hogy a magántanulói jogviszonyt a javaslat szerint az egyéni munkarend váltaná fel. – Nem az otthoni oktatás, az alternatív oktatás lehetőségének megszüntetése a cél, hanem az, hogy a tankötelezettség iskolába járástól eltérő módon teljesítésére csak indokolt esetben, akkor kerülhessen sor, ha a tanuló egyéni adottsága, sajátos helyzete azt valóban indokolja, és ez fejlődése, tanulmányainak eredményes folytatása és befejezése szempontjából egyaránt előnyös – fogalmazott lapunknak a tárca.

A minisztérium azt is jelezte, szerintük társadalmi érdek, hogy a gyermekeket megfelelő szocializációs környezetben, szabályozottan működő rendszerben oktassák, és amennyiben ennek nincs objektív akadálya, lehetőleg mindenki iskolába járással teljesítse a tankötelezettségét.

Mint kiderült, az engedélyezés eddig intézményi szinten történt, az egyes iskolák pedig igencsak eltérő joggyakorlatot követtek. Az Emmi ugyanakkor fontosnak tartja, hogy legyenek központi szabályok, és ne csak a szülők által fontosnak gondolt szempontok alapján mérlegeljenek.

Az egyéni munkarend a jövőben is biztosítani fogja, hogy aki nem tudja megoldani az iskolába járást, például élsportoló vagy időszakosan külföldre költözött, és más országban tanul, mentesüljön a bejárás alól.

– Ehhez kapcsolódó új, életszerű könnyítés, hogy a külföldi tartózkodás miatt egyéni munkarenddel rendelkező tanuló esetében a félévi minősítés az igazgató döntése alapján mellőzhető, ez esetben a tanuló csak az év végén ad számot tudásáról – fűzték hozzá.

A 2018/19-es tanévben egyébként az 1,14 millió diák közül összesen ­8046-an teljesítették magántanulóként tankötelezettségüket, vagyis a szabályváltozás a tanulók mindössze 0,7 százalékát érinti.

Az ő jogviszonyukat a kormány által kijelölt hatóság a törvénymódosítás hatálybalépésétől számított egy éven belül felül fogja vizsgálni. Ennek keretében megnézik, hogy a magántanulói státus további engedélyezését még mindig indokolja-e a tanuló egyéni adottsága, sajátos helyzete, és hogy a tanulmányok eredményes folytatása és befejezése szempontjából ez előnyös-e. Nemleges megállapítás esetén vissza kell térni a normál munkarendre.

A magántanulás lehetőségét egyébként eredetileg az élsportoló, a kiemelkedően tehetséges művész, illetve a tartósan beteg gyerekek számára találták ki. Az érintetteknek azonban csak kisebb része az, aki valóban istenadta tehetsége miatt lesz magántanuló, vagy azért, mert tehetős szülei megengedhetik maguknak, hogy drága magántanárt fogadjanak.

Az esetek többsé­gében külföldi tartózkodás az indok vagy családi gondok. Sőt az elmúlt évek tapasztalatai azt is megmutatták, hogy olykor visszaélésszerűen, a problémás gyerekek kitaszítására használják ezt a lehetőséget. 2014-ben készült országos jelentés a témában, ami szerint különösen sok olyan diák van az otthon tanulók között, aki hátrányos helyzetű, illetve akivel az iskolában magatartási vagy beilleszkedési gondok miatt nem tudtak mit kezdeni.

A szakminisztérium már akkor hangot adott annak, hogy a rossz családi körülmények miatt magántanulóvá vált gyerekeknél igen nagy a lemorzsolódás veszélye, illetve a jelentés nyomán szakértők is megállapították, hogy az iskolák esetenként visszaélhetnek a laza szabályozással, és a magántanulóvá nyilvánítás útján próbálják eltávolítani a renitens, esetleg agresszív, az osztály munkáját ellehetetlenítő gyerekeket. A most benyújtott javaslat a jogi keretek tisztázásával és a szabályozás egységesítésével ezeken az eseteken is segíteni fog.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.