Van-e példa ilyen szigorú törvényalkotói döntésre Európában, vagyis valóban korlátozhatók-e a polgárok alapvető jogai súlyos járványhelyzet idején? Valós kritika, hogy az elfogadott törvénymű teljhatalmat ad a kormányzatnak?
Az utóbbi tekintetében a válasz egyértelmű nem! A francia parlament a Nemzetgyűlésben tartott zárószavazással alig másfél hete fogadta el azt a törvényt, amely a mozgást, a gyülekezést, a vállalkozást vagy éppen az áruk és szolgáltatások igénybevételét érintő, általános korlátozó intézkedések bevezetését teszi lehetővé. A francia törvényalkotók egészségügyi katasztrófáról beszélnek, és például a francia hatóságok ennek szellemében tesznek meg mindent – az alkotmányos rendszer keretei között – a vírusjárvány terjedésének csillapítására. A legenyhébb szankciók egyike, hogy akár 135 eurós büntetés is járhat annak, aki nem igazolható okból hagyja el otthonát. A járványügyi elkülönítés vagy zárlat intézkedés megszegői ugyancsak a szabályszegés jogkövetkezményeire számíthatnak, amiként a magyar törvénycsomag is kemény és határozott fellépést, hatósági intézkedést tesz lehetővé a járványügyi védekezést akadályozókkal szemben. A franciáknál a szabálysértés első bírsága – amennyiben nem tesznek eleget a polgárok a korlátozó intézkedéseknek – 1500 euróig terjedhet, ha 15 napon belül megismétlődik. Harminc napon belüli négy jogsértés esetén a vétségnek számító bűncselekmény 3700 euró pénzbüntetéssel és legfeljebb hat hónap börtönbüntetéssel büntetendő Franciaországban az új törvényi szabály szerint.
De mit értünk járványügyi védekezés alatt? Ez ugyanis a magyar törvény egyik kulcsfogalma.
A törvény olyan hatósági intézkedések akadályozását rendeli szankcionálni, amelyek a kitűzött egészségvédelmi célok érdekében korlátozzák a polgárok mozgásszabadságát, és a betegjogok körét is érintik, hiszen például a beteg vagy fertőzésgyanús személy elkülönítését rendelik el. Az országos tisztifőorvos által meghozott járványügyi intézkedéseken túl, ilyen intézkedést a kormányhivatalok, valamint a járási, kerületi hivatalok is hozhatnak. Az alapbüntetés bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztés lesz a Büntető Törvénykönyv módosítása szerint, amely a rendkívüli veszélyhelyzet, az élet szinte minden területét érintő járványügyi helyzet hatékony kezelésének szükségessége idején ésszerű és arányos szankciót jelent.