A hivatalos mérőállomások adatai alapján szignifikánsan csökkent Budapest és több más hazai város, mint Miskolc és Pécs légszennyezettsége az elmúlt hetekben. A Greenpeace által nyilvánosságra hozott információk szerint a levegő közlekedésből származó nitrogén-dioxid-szennyezettség az elmúlt harminc napban az azt megelőző hónaphoz viszonyítva és a tavalyi év azonos időszakával összevetve is alacsonyabb volt. Budapesten a nitrogén-dioxid-szennyezettség a tavaly mért 33,79 mikrogramm/köbméterről 27,96 mikrogramm/köbméterre csökkent, de jelentős volt a javulás más nagyvárosokban is. Miskolcon például 20,79-ről 17,55 mikrogramm/köbméterre, Pécsett pedig 30,39-ről 18,73 mikorogramm/köbméterre mérséklődött a levegőben lévő nitrogén-doixid szennyezettség szintje.
A szakértők szerint a jobb levegő egyértelműen az utóbbi időszakban tapasztalt gépjárműforgalom csökkenéséhez köthető. Erre utal az is, hogy korábban Kínában, Olaszországban és más európai városokban is hasonló tapasztalatokról számoltak be. A zöldek megjegyzik ugyanakkor azt is, hogy a városok levegőjét szennyező kibocsátások csökkenő tendenciát mutatnak a koronavírus leküzdésére hozott intézkedések bevezetése nyomán, ennek azonban nem valószínű, hogy önmagában is hosszú távú hatása lesz.
Figyelmeztetnek arra, hogyha a járvány lecsengése után visszatérünk a korábbi életmódunkhoz, visszaállhat a korábbi szennyezettség.
A rossz levegőben élők immunrendszere, légzőszervei pedig jobban ki vannak téve a vírusoknak is – közölte lapunkkal Simon Gergely, a Greenpeace vegyész szakértője. A környezetvédő szerint ahhoz, hogy valódi, hosszú távon is érvényesülő megoldást találjunk a problémára, társadalmunk működésében rendszerszintű átalakulásra van szükség. Ahhoz, hogy érdemben javuljon a levegőminőség, sok tennivalónk van az életünk, a gazdaság, a közlekedés és a városok átalakítása terén. Emiatt továbbra is fontos, hogy a szennyező járművek kiszoruljanak városainkból.