Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) január 30-án világméretű egészségügyi vészhelyzetet léptetett életbe. A magyar kormány – az eseményekre gyorsan reagálva – már egy nappal a WHO figyelmeztetése után, január 31-én megtartotta a Koronavírus járvány Elleni Védekezésért Felelős Operatív Törzs az első ülését, amelyen közel harminc pontos akciótervről döntöttek. A közel kétmillió lakosú és a járvány szempontjából legveszélyeztetettebb Budapest vezetésétől elvárható lett volna, hogy a kialakult helyzetben gyors és hatékony döntéseket hozzon, Karácsony Gergely főpolgármester azonban csak egy hónappal az országos operatív törzs felállása után, február 28-án döntött a fővárosi operatív törzs felállításáról, az első érdemi döntésekről pedig csupán március 14-én tájékoztatták a közvéleményt – mutat rá minderre a XXI. Század Intézet legújabb elemzése.
Káosz a közlekedésben
Deák Dániel vezető elemző emlékeztet: a balliberális főpolgármester március 17-én még arról beszélt, hogy nem lesz ingyenes a parkolás a fővárosban, hiszen mint fogalmazott, „a parkolás ingyenessé tétele rossz döntés lenne, így is túl sok az autó Budapesten”. Tette mindezt úgy, hogy ekkorra már számos európai nagyvárosban, sőt Magyarországon is több vidéki városban ingyenessé vált a parkolás.
Végül április 5-én a kormánynak kellett intézkednie Karácsony Gergely helyett – az ország egész területén ingyenessé tették a parkolást. A tapasztalatok nem igazolták a főpolgármester várakozásait, egyáltalán nem lett „káosz” Budapesten.
Szintén március 17-én beszélt arról Karácsony, hogy nyári szünidei menetrend szerint járnak majd a BKV járatai. A közegészségügyi veszélyeztetéssel felérő menetrendváltás hatására azonban zsúfoltság keletkezett a reggeli időszakban a tömegközlekedési eszközökön. A főpolgármester először hárította a felelősséget, a Magyar Nemzet megkeresésének nyomán még nem látta lehetőségét annak, hogy beavatkozzon a Budapesti Közlekedési Központ zsúfoltságot okozó menetrendjének megváltoztatásába. Végül utasította a BKK vezérigazgatóját, hogy további járatsűrítésekkel vegyék elejét hasonló jelenségeknek és az utasok egymástól kellő távolságra tudjanak utazni a közösségi közlekedésben. Karácsony Gergely ezt követően május 5-én felmentette a vezérigazgatót.