Bábel Balázs kalocsa-kecskeméti érsek szerint pünkösd értelmét, jelentését és jelentőségét nehezen lehet megragadni, ahogy egy gyermekkel se könnyű szépen megértetni, mi is az a lélek. – Apám mindenesetre így magyarázta az unokáknak: Álmodtál már? Azt mondják, igen. Na, akkor tudod – meséli az atya. – Pedig ha kinyitjuk a szótárt, akkor lépten-nyomon „belebotlunk”: lelketlen ember, lelketlen vagy éppen lélekölő munka… a lélekhiány hatásairól tehát nagyon is sokat tudunk. A jólelkű, vagyis igaz, illetve a lelketlen ember ma is a két legalapvetőbb életformát jelöli.
A lélek önmagában csak nehezen, hatásaiban azonban, úgy tűnik, könnyen felfogható számunkra.
– A Szentlélek nem az Isten ereje csupán, hanem Istennek a Szentháromságban személyessé váló szeretete – szögezi le az érsek. Ezért, aki nem hiszi a Szentlélek istenségét, az nem hisz a Szentháromságban sem, és valójában nem is keresztény; hiszen ezek elválaszthatatlanul egybetartoznak. – Nem puszta teologizálásról van itt szó – jelenti ki Balázs atya –, hanem épp a legforróbb gyakorlatról, pünkösdkor ugyanis maga az Isten szólítja meg az embert, vagy úgy is mondhatnánk: „a lelkünknek a Lelke”.
Ahogyan a koronavírus-járvány alatt lélegeztetőgépek segítették az emberi testet, éppúgy siet segítségünkre mindig a Szentlélek, hogy lelkünk soha ne fáradjon el és ne öregedjen meg – hogy „levegőhöz” jutva szüntelenül megújulhasson.
Amikor Jézus a tanítványoknak adja a Szentlelket, rögtön odakapcsolja őt a bűnbocsánathoz: „Vegyétek a Szentlelket! Akinek megbocsátjátok bűneit, az bocsánatot nyer, s akinek megtartjátok, az bűnben marad.” Ide kötődik Szent Ágoston egyik mondása is, miszerint „Megöregíti az embert a bűn, de megifjítja a kegyelem”. – A lélek elöregedéséhez a bűnnek egészen biztosan köze van – mondja Bábel Balázs. – Ezért mondják azt néhány fiatalra, hogy lélekben már teljesen öreg. Elfáradt, elfásult. Ugyanakkor látunk olyan öregeket, akiknek lelkületében folytonosan ott a készség a jóra, a szépre, a jó cselekedetekre. Mert a Szentlélek személyesen ezt teszi: megújítja az ember lelkét, közösségi szinten pedig összetartja az egyházat; ott van az egyház születésénél is.
– A Krisztus által elküldött Szentlélek híján már rég szétesett volna az egyház, a politikai pártok sorsára jutott volna.
Mert természetesen az egyházat is gyarló emberek alkotják, ahogy az a történelem során számtalanszor kiderült; egyedül a benne élő Szentlélek az, amely (miként az összes emberi közösség esetében) a széthullást megakadályozza. – Sokszor jelentették már be az egyház végét, húzták meg felette a lélekharangot, de a Szentlélek ereje miatt mégis mindig megmaradt – mondta az érsek.