Báránybőrbe bújt farkasok a megerősített kismotorok

Százezer forintos bírságra is számíthatnak a kisebbnek álcázott motorok vezetői.

Végh Attila
Forrás: police.hu2020. 08. 24. 19:53
Robogó műszaki ellenőrzése
Forrás: police.hu
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Újbudán július végén ütközött egy teherautóval egy robogós, aki olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy a helyszínen elhunyt. Augusztus 10-én begipszelt kézzel motorozott robogóján egy pizzafutár, aki egy szerencsétlenségben a másik kezét is eltörte – előző sérülése is közlekedési balesetből származott. Az eset után négy nappal Pécs környékén esett el egy robogós, aki nem élte túl a balesetet. Az augusztusi négynapos hosszú hétvégén a Balaton-parti utcákon közel húsz olyan koccanásos baleset történt, amit robogósok okoztak. A felsorolt esetekben a sebességtúllépés volt az egyik, balesetet kiváltó ok. A Magyar Nemzetnek nevük mellőzését kérő rendőrök úgy nyilatkoztak, hogy általános tapasztalat, hogy a robogósok sokkal kevésbé tartják be a közlekedésrendészeti szabályokat, mint a nagy motorral közlekedők, ráadásul minden ötödik robogó átalakított, nem a jármű kategóriájának megfelelő paraméterekkel vesz részt a forgalomban.

Mindhárom esetben a sebességtúllépés is szerepelt a balesetet kiváltó okok között.

Fotó: Police.hu

Segédmotor – robogó – közúti használatára jogosító vezetői engedélyt már 14 éves kortól szerezhet minden magyar polgár. Alkalmassági vizsga nincs, írni-olvasni tudni kell a minimális szintű KRESZ-vizsgához, három nap alatt megszerezhető az engedély. Ez az irat azonban csak olyan motorkerékpár vezetésére jogosít, melynek a végsebessége nem lehet több 45 km/h-nál. Lengyel János közlekedésbiztonsági igazságügyi szakértő szerint ennél a pontnál van a legtöbb probléma a robogósok kapcsán. A szakértő ugyanis elmondta, a rendőrségnél és a járművezető-képzéssel és -vizsgáztatással foglalkozók körében is régóta ismert: minden ötödik robogó erősebb vagy megerősített teljesítményű erőforrással közlekedik.

A hatályos jogszabályok szerint ma származási igazolás – adásvételi irat –, kötelező felelősségbiztosítás és vezetői engedély kell egy robogó közúti használatához, rendszám, műszaki vizsga nem, pedig a hatósági műszaki ellenőrzés rögtön kiszűrné a nagyobb teljesítményt és magasabb kategóriába soroltatná a járművet. Az utakon menet közben nehéz kiszűrni az átalakított robogókat, a rendőrség is csak a gyorshajtók ellenőrzésekor tudja bizonyítani, hogy a robogó olyan sebességgel halad, amilyenre elvileg nem lenne képes. Ám mivel a segédmotoron nincs rendszám, csak helyszíni ellenőrzéskor, majd a robogó lefoglalásával, műszaki ellenőrzésének elrendelésével tudják leleplezni az átalakítást.

– A hengerűrtartalmat a rendőr a helyszínen nem tudja ellenőrizni, a jármű származási irataira kell támaszkodnia – mondta Lengyel János. Hozzátette, a motorblokk külső mérete nem egyenesen arányos a belső űrtartalommal, a henger megfúrásának is ez a lényege.

Tóháti István szegedi motorkerékpár-kereskedő szerint az 50 köbcentis kis robogók motorját gyárilag visszafojtják, de már kis átalakítással, a kipufogó kiszélesítésével is magasabb lesz a fordulatszám. Van olyan budapesti műhely, ahol évtizedek óta foglalkoznak kismotorok megerősítésével, de az internetről is lehet rendelni hozzá szetteket. Az igazi trükközők ennél lustábbak, sok olyan motorkerékpár kapható, aminek megvan a kisebb, robogónak minősülő változata is. Tele van az internet olyan hirdetésekkel, melyekben olyan, főleg olasz importból származó 125-ös, 150-es robogókat kínálnak, amit 50 köbcentisként, robogóként ajánlanak, de a mostanában egyre népszerűbb kínai motoroknak is van 50-es változata. Csak a gyári matricát kell kicserélni, mérőműszer nélkül lehetetlen megállapítani a különbséget.

A trükközőknek külön weboldaluk is van, ahol tanácsot osztogatnak azt illetően, hogy hogyan kell kimagyarázni, ha a rendőr rájön, hogy a robogó nagyobb teljesítményre is képes. Ilyen esetekben egyébként a robogót a közlekedési felügyelet megkeresésével kell berendelni vizsgálatra, ennek eredménye alapján indulhat eljárás a vezető ellen. A lefoglalás azt biztosítja, hogy a szabálysértő ne tüntethesse el a bizonyítékokat.

A trükkös robogósok némelyike meg sem áll a rendőri ellenőrzésnél, abban bízva, hogy el tud menekülni. Legutóbb a tolnai járőrök elől akart lelépni egy györkönyi férfi, aki vezetői engedély, jogosítvány, bukósisak és kötelező felelősségbiztosítás nélkül közlekedett a településen. A férfi elfogása után a járművet szakértő is megvizsgálta. aminek eredményeképpen ilyen esetekben újabb szabálysértési eljárást lehet indítani, ha megállapítják a szabálytalan tuningot.

A rendőrségi statisztikák szerint az utóbbi két évben ebben a jármű-kategóriában is a gyorshajtás az egyik legfőbb baleseti ok, ami a megerősített teljesítményre is visszavezethető. A Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság és a Nemzeti Közlekedési Hatóság munkatársai nemrégiben közösen ellenőrizték a segédmotor-kerékpárokat. Próbapad segítségével vizsgálták meg a járműveket, hogy maximális sebességüket és teljesítményüket elemezve megállapítsák: motorkerékpárnak vagy segédmotor-kerékpárnak minősülnek-e. Összesen 40 járművet ellenőriztek, ebből 14 esetben kezdeményeztek szabálysértési, illetve büntetőeljárást. Aki a megfelelő vezetői engedély nélkül vezette a megerősített, átalakított vagy eleve nagyobb motorkerékpárt, annak engedély nélküli vezetés miatt is felelnie kell, amelyért százezer forint is lehet a bírság. A robogósok szeptemberben is találkozhatnak hasonló akciókkal Budapesten és az ország nagyobb városaiban.

Nem csak a műszaki ellenőrzés – ezzel együtt a baleset-megelőzés –, de a lopások megelőzése, illetve a gyorsabb felderítés érdekében is az lenne a jó, ha a robogók nyilvántartási rendszerbe kerülve forgalmi rendszámot, egyedi azonosító jelet kapnának. Csak augusztusban 26 robogót loptak el az országban, ebből kettőt össze is törtek a tolvajok; a rendőrök nyolc gépet megtaláltak és visszaadtak a tulajdonosának. Több mint félmillió robogó fut ma a magyar utakon, ebből legalább a gépjárművek egytizedének nincs biztosítása. Az azonosító rendszer és a vizsgák bevezetése a helyzet javulásához vezethetne.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.