– A kenyér a mindennapi megélhetés, táplálék, a családi asztalközösségben megtört, egységet kifejező étkezés és az eucharisztia, azaz Krisztus életfeltételt jelentő testének a jelképe. Szinte mindegy, hogy az emberek milyen kenyeret esznek ma a nagy választékból, ezt a három jelentést meg kellene őriznünk. Érdemes figyelni arra, amit a szentmisében a felajánlásnál mond a pap: a föld termése és az emberi munka gyümölcse, azaz a teremtés és az ember továbbteremtő hivatásának párhuzama. A hosszú hétvégén érzékeljük, hogy autókaravánok indulnak el nyár végi kikapcsolódásra vágyó családokkal, a szálláshelyek betelnek, a legdrágábbak is, a lakossági megtakarítások történelmi csúcsponton állnak, ugyanakkor a szegénység, ha egyre szűkülő mértékben is, de jelen van. Mindez két követelményre hívja fel a figyelmünket. Az egyik a Gondviselésnek kijáró folyamatos hála, a másik pedig a felebaráti irgalmasság főként azokkal szemben, akik önhibájukon kívül szenvedik el a szűkös életet. A kenyér megszegésekor keresztet karcolunk egy-egy vekni hátára, ezt jó, ha a családi asztalnál tesszük, amikor három, esetleg négy nemzedék üli körül az asztalt, legalább az ünnepeken. S végül fontos megkérdeznünk, hogy a lélek mindennapi kenyere, az oltáriszentség megadatott-e a gyermekeinknek, s mi, felnőttek, milyen messzire sodródtunk életünk legnagyobb ajándékától.