– Augusztus 20-a egyszerre állami, nemzeti és egyházi ünnep. Mi Szent István napjának üzenete a szekularizált nyugati civilizációban?
– A józan gondolkodású ember nem tudja elképzelni, mi kell még ahhoz, hogy a kereszténységtől és ezzel együtt minden objektív értékmércétől elszakadt, jóléti társadalmakban kiüresedő lelkek ráébredjenek: mit veszítettek el a történelmileg megalapozott hit és a nemzettudat elhagyásával. Szent István királyban nemcsak ez a kettő kapcsolódik össze, hanem minden, ami ezekből következik. A krisztusi élet mint a lelkiismeret alapja, a lelkiismeret mint a jogrend alapja, az ember kibontakozását segítő jogrend mint az igazságosságon alapuló társadalom alapja, s végül a nemzeti összetartozás ápolása, amely megment bennünket a diktatórikus társadalmi berendezkedésektől. Hatalmas, gyökérzetüktől elszakadt tömegek árasztják el a nyugati világot, ennek legnagyobb veszélye, hogy az ott élő polgárok egy része is elereszti a gyeplőt, feladja nemzeti létét, ősei hitét. A magyarság folyamatosan figyelmezteti a nyugati világot, hogy a bajbajutottak megsegítésére nem ez a megoldás, Szent István ünnepével pedig még megfoghatóbbá válik az üzenet: egy elhibázott stratégiával ne adjuk fel emberségünk legfontosabb alkotóelemeit: a természetfeletti tartalmat és az önazonosságot.
– Önnek mit jelent a magyar nemzet legnagyobb ünnepe? Van olyan augusztus 20-a, amelyik különösen fontos és meghatározó emlék?
– Egészen fiatal koromban nagyon megrendített egy ünnepi prédikáció, amelyet a nyaralónk közelében, Surányban hallottam Puszta Sándor leányfalui plébánostól, az ismert költőtől. Gondolatmenetét egy különös példával élénkítette: amikor a múlt század első felében Székesfehérváron átadták Szent István király ma is látható lovas szobrát, az eseményen megjelent tömeg talán egy gyönyörű műalkotás megtekintésére, befogadására vonult ki a szobor körüli térre. Ám amint lerántották a leplet, a nép önkéntelenül térdre borult, és megilletődve sóhajtott fel: „A király!” Akkor kezdett motoszkálni bennem a gondolat, hogy miként alakulhatott volna Európa sorsa, ha a modern világban is megmaradnak az apostoli királyságok, és az emberek egy-egy uralkodó személyre kivetítve őrizhették volna meg a nemzet iránti tiszteletüket. Sohasem feledhetjük, el, hogy a társadalmak lényege nem a demokrácia, hanem maga az ember, a maga kétesélyes, örök sorsával.