Több mint egymilliárd forintot vonna el az akadálymentesítésre szánt eredeti keretből a BKV a 3-as metró felújításánál – értesült a Világgazdaság. Erre azért van szükség, mert tavaly december végén a BKV azzal a feltétellel jutott egyezségre a Swietelsky Vasúttechnika Kft.-vel a középső szakasz alagúti munkálatainak újrakezdéséről, hogy a BKV elismert egy összesen mintegy 9,5 milliárd forintos többletigényt.
Az osztrák hátterű kivitelezővel még 2017 szeptemberében szerződtek a 3-as metró alagúti rekonstrukciójára, az ötvenmilliárdos megbízás 2020 nyarán futott ki. Eddig azonban csak az északi, valamint a déli szakasz korszerűsítésével végeztek, a középsőn el sem indult a teljesítés. Szükségessé vált a szerződés módosítása,
ám ezt a cég sokáig a vállalkozói díj 18 milliárddal való megemeléséhez kötötte, amelynek végül csaknem a felét elengedte. A szerződés értéke ezzel mintegy húsz százalékkal, hatvanmilliárdra drágul.

Fotó: MTI/Máthé Zoltán
A főváros azonban így is sarokba szorult. Az M3-as rekonstrukciója az 1,9 milliárd forintos tervezési díjon kívül 217,4 milliárd forintba kerül. Ebből 172,7 milliárd uniós támogatás, 44,7 milliárdot pedig a központi költségvetés finanszíroz.
Mivel a 9,5 milliárdos drágulás nem a műszaki tartalom növelésével áll összefüggésben, bajosan lehetne újabb uniós vagy állami forrásból finanszírozni, ám sem a fővárosnak, sem a BKV-nak nem áll a rendelkezésére az összeg. A pénz előteremtését ezért úgy oldanák meg, hogy a projekt büdzséjén belül csoportosítanak át az összegeket. Lapunk korábbi érdeklődésére a BKV nem tért ki a részletekre, csupán annyit közölt, hogy a támogatási szerződés fedezetet biztosít a többletköltségre.
A Világgazdasághoz eljutott információkból kiderül, hogy milyen költségekből csípnének le kisebb-nagyobb darabokat. Az egyik elképzelés, hogy a BKV olyan mértékben csökkenti a megállókhoz kapcsolódó aluljárók akadálymentesítésére megítélt tételt, amelyből már nem lehet az akadálymentesítéseket teljesíteni.
Ez a fővárosi szándék több szempontból is problémákat vet fel.
Az M3 metróprojekt egyik leginkább sarkalatos, EU-s támogatási feltétele a százszázalékos akadálymentesség, vagyis hogy minden megállóban akadálymentesen elérhetők legyenek az utcaszintről a szerelvények. Tehát nem elég önmagában a metróvonal területét kell akadálymentesíteni, hanem magát az aluljárót, sőt annak a megközelíthetőségét is. A mostani átcsoportosítás azonban öt aluljáró akadálymentesítését is negatívan érintheti.
Ha nem valósul meg a teljes akadálymentesítés, az forrásvesztési kockázattal járhat a projektcélok nem teljesülése miatt.