Az akadálymentesítésen spórolna a budapesti városvezetés

Továbbra sincs hivatalos tájékoztatás arról, hogy a főváros honnan teremti elő a hármas metró megnövekedett felújítási költségeinek a fedezetét. Információink szerint a városvezetés mindent megtesz, hogy ne kelljen pluszforrásokat bevonnia, ezért akár az aluljárók akadálymentesítésére szánt összegeket is visszavágná – írja cikkében a Világgazdaság.

Forrás: Világgazdaság2021. 01. 29. 12:40
null
Budapest, 2020. február 5. A Népliget állomás vágányait rögzítik szakemberek az M3-as metró déli szakaszának felújítási munkálatai során 2020. február 5-én. MTI/Máthé Zoltán Fotó: Máthé Zoltán
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint egymilliárd forintot vonna el az akadálymentesítésre szánt eredeti keretből a BKV a 3-as metró felújításánál – értesült a Világgazdaság. Erre azért van szükség, mert tavaly december végén a BKV azzal a feltétellel jutott egyezségre a Swietelsky Vasúttechnika Kft.-vel a középső szakasz alagúti munkálatainak újrakezdéséről, hogy a BKV elismert egy összesen mintegy 9,5 milliárd forintos többletigényt.

Az osztrák hátterű kivitelezővel még 2017 szeptemberében szerződtek a 3-as metró alagúti rekonstruk­ció­jára, az ötvenmilliárdos megbízás 2020 nyarán futott ki. Eddig azonban csak az északi, valamint a déli szakasz korszerűsítésével végeztek, a középsőn el sem indult a teljesítés. Szükségessé vált a szerződés módosítása,

ám ezt a cég sokáig a vállalkozói díj 18 milliárddal való megemeléséhez kötötte, amelynek végül csaknem a felét elengedte. A szerződés értéke ezzel mintegy húsz százalékkal, hatvanmilliárdra drágul.

Az M3-as metró déli szakaszának felújítási munkálatai
Fotó: MTI/Máthé Zoltán

A főváros azonban így is sarokba szorult. Az M3-as rekonstrukciója az 1,9 milliárd forintos tervezési díjon kívül 217,4 milliárd forintba kerül. Ebből 172,7 milliárd uniós támogatás, 44,7 milliárdot pedig a központi költségvetés finanszíroz.

Mivel a 9,5 milliárdos drágulás nem a műszaki tartalom növelésével áll összefüggésben, bajosan lehetne újabb uniós vagy állami forrásból finanszírozni, ám sem a fővárosnak, sem a BKV-nak nem áll a rendelkezésére az összeg. A pénz előteremtését ezért úgy oldanák meg, hogy a projekt büdzséjén belül csoportosítanak át az összegeket. Lapunk korábbi érdeklődésére a BKV nem tért ki a részletekre, csupán annyit közölt, hogy a támogatási szerződés fedezetet biztosít a többletköltségre.

A Világgazdasághoz eljutott információkból kiderül, hogy milyen költségekből csípnének le kisebb-nagyobb darabokat. Az egyik elképzelés, hogy a BKV olyan mértékben csökkenti a megállókhoz kapcsolódó aluljárók akadálymentesítésére megítélt tételt, amelyből már nem lehet az akadálymentesítéseket teljesíteni.

Ez a fővárosi szándék több szempontból is problémákat vet fel.

Az M3 metróprojekt egyik leginkább sarkalatos, EU-s támogatási feltétele a százszázalékos akadálymentesség, vagyis hogy minden megállóban akadálymentesen elérhetők legyenek az utcaszintről a szerelvények. Tehát nem elég önmagában a metróvonal területét kell akadálymentesíteni, hanem magát az aluljárót, sőt annak a megközelíthetőségét is. A mostani átcsoportosítás azonban öt aluljáró akadálymentesítését is negatívan érintheti.

Ha nem valósul meg a teljes akadálymentesítés, az forrásvesztési kockázattal járhat a projektcélok nem teljesülése miatt.

Ennek az elemnek a jelentőségét jól mutatja, hogy 2018-ban az Európai Bizottság még a támogatási kérelem elbírálását is felfüggesztette, mivel kevesellte, hogy a metróprojekt keretében húszból csak 12 megállóban vállalta volna Budapest a teljes körű akadálymentesítést.

Az akkori főpolgármester, Tarlós István ezért 2018 tavaszán megállapodást kötött a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségével (MEOSZ), amelyben az a vállalás született, hogy az M3 projekttel egyidejűleg mindegyik állomás akadálymentes lesz, és kikötötték, hogy a MEOSZ nélkül a főváros nem hoz akadálymentesítéssel kapcsolatos döntést.

Ha tehát most mégis visszavágják az akadálymentesítésre szánt forrásokat, a jelenlegi városvezetés nemcsak a MEOSZ-szal tető alá hozott alkut rúghatja fel, hanem a támogatási kérelemben foglaltakat is megsértheti.

Az eredeti cikket ITT érheti el.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.