A fronthatás is növeli a baleseti kockázatot

A rendőrség szerint a közlekedési balesetek elkerülése érdekében nagyon fontos, hogy tisztában legyünk az időjárás-változások, a meleg-, valamint hidegfrontok hatásaival, és mindenkor ennek tudatában közlekedjünk. Lengyel János közlekedésbiztonsági mérnök a Magyar Nemzetnek elmondta, a téli időjárás és a fegyelmezetlenség miatt a januári, hirtelen időjárási változások is hozzájárultak a baleseti kockázat, a balesetek számának emelkedéséhez.

Végh Attila
2021. 02. 01. 10:30
Halálos baleset helyszíne 2021 január 24
Forrás: police.hu
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár az Országos Rendőr-Főkapitányság szerint a 2020-as év rendkívül pozitív baleseti statisztikái példaértékűek, január második felében 15 halálos balesetet könyvelhettek el a hazai utakon. Ennél is szomorúbb, hogy két hét alatt hat halálos gázolás történt, melyekben a helyszíni szemlék adatai alapján a gyalogosok is hibáztak, alkonyatban, a téli látási viszonyok mellett sem viseltek olyan fényvisszaverő öltözéket, melyet a közlekedésrendészeti szabályok a közúton sétálóknak normális út-és látási körülmények esetén is kötelezővé tesznek. A KRESZ szabályai a gyalogosokra is érvényesek, a rendőrség őket is megbírságolhatja jogsértés esetén.

Mióta a rendőrség ténylegesen vizsgálja a baleseti adatokat, soha nem mutattak a statisztikák olyan kedvező számokat, mint tavaly. Utoljára 1956-ban haltak meg ilyen kevesen a magyar utakon, pedig a közúti forgalom leterheltsége azóta közel húszszorosára emelkedett. A baleseteknél még mindig a gyorshajtás, az elsőbbségadás és a kanyarodási szabályok megszegése okozza a legtöbb problémát az utakon. 2021-ben is ezeknek a jogsértéseknek a megelőzésére helyezik a hangsúlyt a közlekedésrendészeti szakemberek, hogy ezt a remek, európai szinten is elismerést kiváltó eredményt meg is tarthassák a magyar közlekedők.

Ehhez azonban szükség van a közlekedők jogkövetésére is, amiben 2021 első hónapjában nem mindenkinél talált partnerre a rendőrség. Egész Európában a gyorshajtás az első számú baleseti ok, ennek megelőzése Uniós stratégia része, aminek az EUROPOL ajánlása szerint elengedhetetlen eleme a sebességmérés és a megengedett sebesség határokat túllépő sofőrök megbüntetése. Január végén két magyar autós rekordot döntött, egy sofőr egy autópályán ment 130 helyett 210 kilométeres óránkénti sebesség értékkel, egy másik személygépkocsi vezetője egy kisebb rendű főúton 245 kilométer per órával száguldott, ami két és félszeres volt a megengedett sebességnek. A magyar utakon januárban mért rendőrségi sebességmérések szerint óránként legalább három gyorshajtóval szemben kellett intézkedni. A gyorshajtás miatt legkevesebb harmincezer forint a büntetés, de akár 300 ezres bírságot is kiszabhat a rendőrség. Emellett a gyorshajtó büntetőpontokat is kap,18 pont elérése után a hatóság automatikusan bevonja a sofőr vezetői engedélyét, melyet csak utánképzésekkel, szigorított vizsga után kaphat vissza. A 710-es úton száguldó 40 éves érdi férfi a sorozatos szabálysértései miatt – a száguldás mellett közlekedési táblákat és a záróvonalra vonatkozó szabályokat is megszegte – 360 ezer forintos bírságot és 14 büntetőpontot könyvelhetett el magának. A rendőőri intézkedés során csak annyit mondott, sietett.

Fotó: police.hu

A rendőrség szerint a közlekedési balesetek elkerülése érdekében nagyon fontos, hogy tisztában legyünk az időjárás-változások, a meleg-, valamint hidegfrontok hatásaival, és mindenkor ennek tudatában közlekedjünk. Lengyel János közlekedésbiztonsági mérnök a Magyar Nemzetnek elmondta, a téli időjárás és a fegyelmezetlenség miatt a januári, hirtelen időjárási változások is hozzájárultak a baleseti kockázat, a balesetek számának emelkedéséhez. Az igazságügyi szakértő hozzátette, az időjárási folyamatokra a legtöbb ember érzékeny. Az érzékenység szintjei, valamint a kiváltott reakciók egyénenként eltérőek lehetnek az életkor és a nemek tekintetében is. Az idősebb sofőrök érzékenyebben reagálnak a frontokra, az időjárás-változásokra, a test már nem képes olyan gyorsan alkalmazkodni a változásokhoz, mint korábban. Alvási zavarok, idegesség kimerültség, feledékenység, levertség, depresszió, szív- és keringési zavarok, szédülés és légzési problémák léphetnek fel, amik rendkívül veszélyesek a közlekedésre, ha például egy nagy sebességgel haladó autót vezetve követezik be a rosszullét. Az Országos Meterológiai Szolgálat honlapján napra friss tájékoztatást kaphatnak a sofőrök nem csak az időjárási és útviszonyokról, hanem a fronthatásokról is, ezekhez alkalmazkodva is csökkenthet a baleseti kockázat.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.