időjárás 4°C Miklós 2022. december 6.
logo

„Lehet, hogy átgázolunk azon a hajón?”

Szemán László János
2021.04.27. 17:25
„Lehet, hogy átgázolunk azon a hajón?”

Döbbenetes párbeszéd hangzott el a Hableány-katasztrófa előtti pillanatokban. A Viking Sigyn utasai kérdezték egymástól az előttük jobbra haladó sétahajóról: lehet, hogy átgázolunk azon a hajón? – Na, az szép lenne – jött a válasz, majd megtörtént a tragédia. Elszabadult a pokol.

Döbbenetes párbeszéd hangzott el a Hableány-katasztrófa előtti pillanatokban, majd elszabadult a pokol. A 2019. május 29-én a dunai hajótragédiáról készült videófelvételek levetítésével és elemzésével folytatódott kedden a Pesti Központi Kerületi Bíróságon a Viking Sigyn ukrán kapitánya, Jurij Csaplinszkij büntetőperében a bizonyítási eljárás.

Az egyik amerikai utasnő készítette felvétel szerint a Viking Sigyn orrából a budapesti esti panorámát fotózó utasok kérdezték egymástól angolul az előttük jobbra haladó sétahajóról: lehet, hogy átgázolunk azon a hajón? – Na, az szép lenne – jött a válasz, majd szinte azonnal megtörtént a tragédia. Elszabadult a pokol.

A hullámsírba küldött Hableány sétahajó roncsát kiemelik a mentőcsapatok a Dunából. Huszonheten meghaltak, egy ember eltűnt
Fotó: Bach Máté

Egy másik, szintén amerikai férfiutas felvételén pontosan látszik, hogy a Hableány a Sigyn előtt jobbra halad felfelé a Dunán, és a két hajó közötti távolság rohamosan csökken, majd angolul

kiabálni kezdenek, hogy nekimennek a hajónak, és hogy „Jaj, istenem”.

A felvételen az is pontosan kivehető, hogy a Viking Sigyn lassítás nélkül nekiront a Hableány tatjának, majd a magyar sétahajó eltűnik a habokban. Közben a szállodahajó utasai folyamatosan sikítoznak, van aki azt kiabálja angolul: „Állj, hajó!”, de hiába.

Egy harmadik felvétel a Margit híd középső pillérjén lévő ipari kamera felvétele, amin pontosan látszik, hogy a Parlament felől közeledő Sigyn hajóhídján két (!) ember van, majd az ütközés előtt két perccel az egyik kinyitja az ajtót és távozik. A távozóról kiderült, az idegenvezető volt, aki egyeztetett Csaplinszkij kapitánnyal.

Ez a tény részben alá is támaszthatja a vádiratban foglaltakat, miszerint Csaplinszkij az ütközés előtt öt teljes percen át nem figyelt.

Mint azt Sógor Zsolt, a Hableányt üzemeltető cég jogi képviselője, a perben sértetti képviselő megfogalmazta a Magyar Nemzetnek: a bizonyítékok szerint Csaplinszkij az ütközéskor és előtte legalább öt percig nem kormányozta a Sigynt, hiába volt a kormányállásban. Most már azt is tudjuk, miért: egyeztetett az idegenvezetővel. Maga Csaplinszkij a nyomozás első, még tanúkénti kihallgatásán elismerte: nem látta a Hableányt.

A tragédia gondatlan okozásával vádolt Jurij Csaplinszkij még az eljárás elején, letartóztatásáról döntő tárgyalásra menet. A vádlott azóta semmilyen felvétel elkészítését nem engedélyezi magáról
Fotó: Kurucz Árpád

Egy olyan, szintén Sigyn-utas készítette videót is levetítettek a bíróságon, ahol

a videózó odarohan az ütközést követően a hajóhídhoz és üvölt a kapitánynak, hogy álljon meg, elütötte a másik hajót.

Erre a hajóhíd ajtaja kivágódik, kijön egy Csaplinszkijhoz nagyon hasonlító ember és a tat felé indul, vélhetően, hogy a roncsokat megnézze. Arra a kérdésre, hogy ő volt-e az, az ukrán kapitány nem válaszolt, vélhetően a védelem taktikájának megfelelően semmire sem hajlandó válaszolni, még személyes adatokat firtató kérdésekre sem.

Az ügy nautikai igazságügyi szakértője a videók levetítése után ismételten kijelentette: a katasztrófa bekövetkeztésért egyedül Jurij Csaplinszkij tehető felelőssé.

Észlelnie kellett az előtte haladó Hableányt, és amennyiben az ütközés előtt legkésőbb egy perccel lecsökkenti a Viking Sigyn sebességét a környezetében lévő hajók sebességére – értsd: lelassít a Hableány sebességére – , az ütközés nem történik meg.

Sógor Zsolt sértetti jogi képviselő szerint a levetített videófelvételek bizonyítóerejűek, Csaplinszkij felelősségét bizonyítják.

A tárgyaláson kiderült az is, hogy a bíróság fenntartotta a vádlott kényszerintézkedését, csak engedéllyel hagyhatja el a neki kijelölt budapesti tartózkodási helyet és nyomkövetőt kell viselnie. A kényszerintézkedésben csak annyi változás történt, hogy engedélyezték a vádlottnak a tartózkodási hely adott időben adott célból való elhagyását. Személyes adatokra hivatkozva nem tudható, milyen okból engedélyezték mindezt. A korábbi bírói gyakorlatból kiindulva felvételezhető, hogy a terheltnek például rendszeres orvosi kezelésre lehet szüksége.

Ugyancsak a tárgyalási naphoz tartozik, hogy

Csaplinszkij védője, Tóth M. Gábor Németh Leona bírónő kizárását indítványozta az ügyből, mivel szerinte elfogult a vádlottal szemben.

A videófelvételek levetítése után a bírónő ismételten leszögezte: a Hableány kapitányának felelősségét nem fogják vizsgálni. Emiatt korábban már heves szóváltásba került a Viking Sigyn kapitányának védőjével, ugyanis Tóth M. Gábor szerint ha a sértetti közrehatás megállapítható, annak igenis van jelentősége. A védelem ezért a bírói tanács kizárását kérte. Emellett Tóth M. Gábor panaszt is benyújtott a jegyzőkönyv késve történt elkészülte miatt, ám ez időközben okafogyottá vált. A bírónő kizárásáról a PKKB felsőbb irányítója, a Fővárosi Törvényszék még nem döntött. Amíg ez az állásfoglalás nem születik meg, jogerős ítélet nem hozható.

A tárgyalást május 27-én, két nappal a tragédia évfordulója előtt, tanúkihallgatással folytatják.

A tragédia

2019. május 29-én este a Margit híd két pillére között a norvég tulajdonú, ám svájci bejegyzésű Viking Sigyn szállodahajó nekiütközött a magyar Hableány sétahajónak, ami hét másodperc alatt elsüllyedt, fedélzetén harminchárom dél-koreai turistával és kétfős magyar legénységgel. Hét utast sikerült kimenteni, huszonheten elhunytak, egy koreai nő holttestét azóta sem találták meg. A Viking Sigyn ukrán hajós­apitánya, Jurij Csaplinszkij ellen vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget eredményező gondatlan veszélyez­tetésének vétsége és 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásának bűntette miatt emeltek vádat. A vádirat szerint a Viking Sigynt kormányzó kapitány nem figyelt kellőképpen, legalább öt percig nem a hajó vezetésére koncentrált, ezért nem vette észre a Hableányt, nem tartotta meg a Viking Sigynnel a biztonságos távolságot, továbbá nem adta le az előzéshez szükséges rádió- és hangjelzést. A Viking Sigyn radarja működött, ám a veszélyes közelséget jelző riasztót kikapcsolták. A vádhatóság szerint Csaplinszkij cserben hagyta a Hableányon utazókat, akik részben a Dunába zuhantak, részben beszorultak az elsüllyedő hajótestbe.

 

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.