Jogsértőnek találta a hivatal a televíziós jósnők műsorát

Valótlan állításokkal sürgette betelefonálásra a nézőket egy népszerű televíziós műsor.

Forrás: GVH2021. 05. 23. 14:01
null
A jelek szerint leszerepelt az RTL híradója
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy az RTL Klub Asztroshow című jósműsorában tisztességtelenül, valótlan állításokkal sürgette betelefonálásra a nézőket.

A produkció gyártója elismerte a jogsértést, a csatorna a nézettségi mutatók miatt nem vette le műsorról a nézőket manipuláló, az őket emelt díjas telefonálással – amelyből a jósok, a gyártó és a sugárzó cég is részesül – anyagilag megkárosító műsort.

A GVH a pünkösdi hétvége előtt befejezett vizsgálatában egyebek mellett megállapította, hogy az RTL jósműsora a fogyasztókat megtévesztve sürgette telefonálásra a tévénézőket.

Az adások során a műsorvezetők üzenetei, illetve a képi elemek – mint például egy visszaszámláló óra – megtévesztően sugallták, hogy a jósok szolgáltatásai csak azonnali telefonálással, korlátozottan érhetők el.

A vizsgálat alapján a szolgáltatás hozzáférhetősége ténylegesen soha nem volt korlátozott, nem volt túlterhelt, ráadásul a jósok a műsoron kívül is elérhetőek voltak a közel 500 forintos percdíjjal és 300 forintos üzeneti díjjal megállapított emelt díjas telefonszámokon.

A valótlan állításokon alapuló sürgetés a revizorok szerint megfosztotta a nézőket a megfontolt, tájékozott döntéshez szükséges időtől és alkalomtól.

A műsort gyártó svájci cég az eljárás során elismerte a törvénysértést, és úgy döntött, egy megfelelési programot vezet be május végétől a jövőbeli hasonló jogsértések elkerülésére, valamint lemondott a jogorvoslat lehetőségéről. A GVH 650 ezer forintos bírságot szabott ki a vállalkozásra. Horváth László budapesti ügyvéd szerint a versenyhivatalnak a jósműsorokkal kapcsolatban a kereskedelmi gyakorlat – ebben az esetben például az eladásösztönzés – vizsgálatára van jogi lehetősége, míg a szolgáltatás tartalmának, azaz magának a jóslás tevékenységének, a jóslatok alapjának vagy tartalmának megítélése nem tartozik a hatáskörükbe. A jogász hozzátette, a GVH korábban tájékoztatót tett közzé a fogyasztóknak arról, mit érdemes alaposan végiggondolni, mielőtt valaki betelefonál egy jósműsorba.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.