A Századvég szerint fontos felidézni Brüsszel tavalyi évben tett megállapításait a magyar jogállamiság helyzetéről, a 2020-as jelentés tartalma és összeállításának körülményei ugyanis több aggályt is felvetnek.
Egyrészt a dokumentumhoz csatolt 156 lábjegyzetes hivatkozás közül mindössze négy utalt Magyarország kormányának a jelentéshez adott tájékoztatására
(a dokumentum négy fejezete közül kettő egyáltalán nem is tartalmazza e forrást),
míg az egyes, nem kormányzati szervezetek észrevételeit 14 alkalommal említi a bizottság.
Nem szabad elfelejteni, hogy ez utóbbi NGO-k tekintélyes része – választói legitimáció hiányában – rendszeresen politikai alapon kritizálja a magyar kormányzat munkáját, így feltételezhető, hogy esetükben a politikai motivációk felülírták a szakmai szempontok figyelembevételének elsődlegességét – mutat rá a Századvég. Másfelől a szöveg több olyan politikai színezetű kijelentést tartalmaz, melyek pontos forrása, illetve megállapításuk körülményei nem ismertek. További érdekesség, hogy az Európai Bizottság által felkeresett nem kormányzati szervezetek között ugyan találhatunk külföldről, részben a Nyílt Társadalom Alapítványok által finanszírozott NGO-kat (többek között Magyar Helsinki Bizottság, Társaság a Szabadságjogokért, Amnesty International Magyarország), ezzel szemben konzervatív civil szervezetek megállapításaira nem támaszkodott a jelentés. Látható tehát, hogy
Brüsszel a 2020-as jogállamisági jelentés összeállításánál – a kiegyensúlyozottság biztosítása helyett – arra törekedett, hogy a körülmények mesterséges alakításával bizonyosan Magyarországot elítélő dokumentum szülessen.
Brüsszeli kereszttűzben a gyermekvédelmi törvény
A Századvég elemzéséből kiderül: több jel is arra utal, hogy az Európai Bizottság 2021-ben a tavalyi évben alkalmazott gyakorlatát kívánja folytatni. Az Amnesty International Magyarország, az Eötvös Károly Intézet, a K-Monitor, a Magyar Helsinki Bizottság, a Mérték Médiaelemző Műhely, a Political Capital, a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ), illetve a Transparency International Magyarország idén is részt vett a bizottsággal folytatott konzultációban, beadványukban pedig kiemelték, hogy „2020-ban tovább romlott a jogállamiság helyzete Magyarországon”.
Figyelembe véve, hogy a brüsszeli testület a 2019-es évről szóló, 2020-ban közzétett jelentésében nagymértékben támaszkodott az említett szervezetek megállapításaira, borítékolható, hogy idén is hasonlóan fog eljárni.
Tovább árnyalja a képet, hogy Brüsszel politikai vitában áll hazánkkal a gyermekvédelmi szabályok friss módosítása miatt, amely újabb löketet adhat a bizottságnak arra, hogy politikai célokra használja a készülő jogállamisági jelentést Magyarország ellen.