Eleve elhibázott volt a Nyugati pályaudvar 1877-es megépítése – derült ki egy, a harmincas években megjelent szakmai kritikából, amelyet Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója ismertetett október 20-án, az Eiffel-csarnokban tartott sajtótájékoztatón. A bírálat szerint
az ötvágányos csarnok már akkor elmaradt a Nyugat-Európában épülő hasonló létesítményekhez képest, és ez a hiányosság a mai napig egyre több problémát okoz a MÁV-nak és így az utasoknak is.
További gond, hogy a pályaudvar közlekedési értelemben zsákutca: az ide befutó vonatok nem indulnak tovább sehová, emiatt úgy tűnik – ahogy Vitézy Dávid fogalmazott –, mintha Budapest a világ vége volna, „pedig szeretnénk azt hinni, hogy a közepe”.
A Fürjes Balázzsal, a Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkárral és Homolya Róberttel, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatójával közösen tartott sajtótájékoztatón kiderült, a kormány a BFK-val együtt gondolkodva egy olyan fejállomást szeretne több lépcsőben kialakítani, amely a vasúti hálózat segítségével is bekapcsolja a magyar fővárost az európai vérkeringésbe. A pályaudvar emellett – Budapest főpályaudvaraként – kiemelkedő jelentőségű közlekedési csomópont is lenne.
Ide futna be a közvetlen repülőtéri járat, amelynek kialakítása – mint azt Vitézy Dávid elárulta – eddig a repülőtér tulajdonosainak ellenállásán bukott el.
Ha a létesítmény az állam kezébe kerül, ez az akadály elhárul, és megszülethet a ferihegyi gyorsvasút. A Nyugatiba futna be az M5-ös metró is, amelynek a fő feladata a HÉV-vonalak összekötése lenne. Továbbá ide csatlakozna be az a 4,5 kilométer hosszúra tervezett, Duna alatti vasúti alagút is, amely a pályaudvart Kelenfölddel kötné össze, egyszerre lehetővé téve a nemzetközi és az elővárosi vonalak bekötését is.
Az utóbbiakkal kapcsolatban Vitézy Dávid a Magyar Nemzetnek elmondta:
– Minden mindennel összefügg. Az is fontos, hogy aki például Újpalotán lakik, olcsón, gyorsan és egyszerűen át tudjon utazni Újpestre, Angyalföldre, Óbudára. De nyilvánvaló, hogy ez a rendszer akkor teljes, ha az utas a belváros felé is be tud menni, erre pedig a Nyugati pályaudvar alkalmas.
Fürjes Balázs kifejtette, a tervpályázat célja az épület és környékének átalakítása. A vonatok a jövőben a föld alól indulnak majd, az Eiffel-csarnokból közösségi tér lesz, a Nyugati térről eltűnik a parkoló, helyette zöldfelületet alakítanak ki ugyancsak közösségi célokra. Mint elmondta, a főbb irányvonalak megvannak, de a részletek az építészek képzeletén múlnak, ezért remélik, hogy minél több kiváló szakember vesz részt a pályázaton.
(Borítókép: A Nyugati pályaudvar az elővárosi közlekedés fejlesztésének is kulcsa. Fotó: Magyar Nemzet)